Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Raamattu taitaa olla asiaa?

Aloittaja juhasamy, 22.04.12 - klo:19:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Patu

Ei ollut vaikea ennakoida miten JuhaSamy toimii. Minä jo varoitin: älä hurahda uskovaiseksi.

JuhaSamyn Raamatusta on turha etsiä asiaa. Siellä on enkeleitä ja Taivaan Isän pehmoiset suojelevat kädet.

AveLazio

Tuo Juhan johdatusjuttu perustuu filosofisesti laajemmin siihen, että onko ihmisellä vapaa tahto vai ei. Onko varpusella.
At a narrow passage there's no brother, no friend

juhasamy

#12

Ketju oli ehkä vähän typpänä aloituksena.
Itseni kannalta ehkä vähän ok, tai sitten ei.

En minä halua puolustella Raamattua ja pelkään erehtyväni siihen. Tällaiset asiat tulisi pohdiskella enemmän uskovaisten kanssa. Toisaalta ei edes heidän, vaan ihan yksin. Paras vaihtoehto on vain vaikein noista. Jonkin verran ajattelee ääneen ihmisten parissa ja haluaa erilaisia kommentteja vielä.

Nykyinen näkemykseni on se, että jokainen rahjustaa eteenpäin omista lähtökohdistaan. Liialliset ylitietämiset ja "lukkoontietämiset" ovat jotain, minkä tiedän hassuksi. Myöskään toisen puolesta ei voi liiaksi tietää, joten nuokin virheet voivat olla osa hyvää matkaa.

Yritän jättää keskustelun tästä aiheesta tähän. Irtominen itseksi tai jotain on vaikeaa ja tulee mokailtua jatkuvasti.

juhasamy


Vertaissuunnistus on ihan kivaa,
mutta se usein aiheuttaa kauheaa hässäkkää.

Ryhmittyminen jonkin opin taakse,
lienee jo mitä suurinta tunarointia.

Alkuun tarvitaan ehkä jopa paljon muita,
mutta mukanaolemisen suhteen oltava silti tarkkana.

karpalo

#14
Mutta täytyy siinä raamatussa jotakin olla, koska se on niin suuri levikiltään.

Parhaatkaan Best Sellerit eivät yllä samoihin painosmääriin maailmanlaajuisesti. Arto Paasilinnakin, Suomen eniten ulkomaille myydyin kirjailija jää kauas taakse. Mmikähän tossa Raamatussa on ollut niin kiehtovaa vuosisadat ja tuhannet!

Entäs mikä oli paras Best Seller ennen raamattua, ei nyt tuu ihan mieleen.?


Patu

Oletko ihan tosissasi?
Vuosisadat on ollut niin ettei kirkonisät ole sallineet muuta kirjallisuutta kuin Raamatun. Levikkikilpailu on sillä ratkaistu.
Vanhin painettu Raamattu on noin 1600 v vanha, Paasilinna ei ole ehtinyt kilpailla painoksista vielä montakaan vuosikymmentä.
Vaikka en minä Paasilinnaakaan luettavaksi suosittele.
Vakavasti puhuen ja anteeksi pyytäen, se että ihmiset ostavat ja lukevat Raamattua ei todista Raamatusta paljoakaan. Se todistaa ihmisistä.

JuhaSamy otsikoi kierosti: "Raamattu taitaa olla asiaa?".
Niin mitä asiaa, mikä on Raamatun asia? Eikös siitä ole aikamoinen erimielisyys, ajattele vaikka naispappeutta. Ja ajattele sitä valtavaa teologian kirjallisuuden pinoa jossa rikkiviisaat jumalaoppineet selittävät, kukin eri tavoin, Raamatun sanaa ja jumalan tahtoa ja oikeaa elämää. Kyllä asiateoksen olisi voinut kirjoittaa vähän yksikäsitteisemmin.
Jospa Raamatussa ei olekaan asiaa?

karpalo

No, en kai ihan tosissani ollut.

Jos kerran näin on, että muuta luettavaa ei ollut, eikä saanut olla, niin tottakai se raamattu on luetuin kirja.

Kyllä kai raamatusta löytyy moraalin vartijana hyvääkin, mutta onkohan se jämähtänyt vanhoillisuuden kaapuihin. Yhteiskunta on niin paljon muuttunut 1600:ssa vuodessa, että raamatun opit ja sanoma on ikäänkuin vanhentunut.

Tämän päivän ihminen yleisesti ottaen ajattelee enemmän niin, että mitä mieltä minä olen, kyseenalaistaa lähes kaiken, foorumeilla sen näkee parhaiten.

Ainoastaan islamistit eivät kyseenalaista juurikaan mitään vanhoista opeistaan?

Patu

Kun nyt tuli aloitettua...
Raamatusta voisi Vanhan Testamentin hävittää. Psalmit ja Saarnaajan voisi jättää. Miksei Sananlaskutkin.
Jäisi asiaa ja kaunista sanontaa. Onhan meillä (minullakin on!) runokirjojakin.
Uusi Testamentti ei ole niin kamala, turha sekin on.

Jos ajattelee että Vanha Testamentti esittelee Jumalan ja Uusi Testamentti hänen Poikansa, niin kamala on itse pappa.

risto


Amanda

#19
Mielenkiintoinen kulttuuri, pirahät Amazonasin viidakossa ovat säästyneet nykymaailman vitsauksilta ja ovat onnellisia. Vasta tämä lähetyssaarnaaja opetteli heimon kielen ja käänsi Uuden Testamentin heidän kielelleen.

Sattui eteen ja laitan nyt tähän ennenkuin hukkaan linkin.



http://youtu.be/dg84mFeIsLQ



Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä