Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Outomaan huipputiedemiehet?

Aloittaja Pönni, 21.08.12 - klo:22:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AveLazio

Kylläpä johtuu ylihygieniasta! Tottakai on muitakin syitä. Kysy lääkäriltä, jos et usko tätä tohtoria. Höh. ::)
At a narrow passage there's no brother, no friend

risto

.
Kun Pönni ja Ave löysivät toisensa tiedekeskustelussa, siihen väliin ei kannata mennä ainakaan hygieniasyistä.

Tiistai



Mutta uskaltaakohan kulman takaa heittää, että kyllä se minusta taitaa olla niin?
Ennenvanhaan en tiennyt yhtäkään allergikkoa, nykyään melkein kaikilla lapsilla sitä on, heinänuhaa ynnä muuta. Ja nuorilla aikuisilla ..

Pönni

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 27.08.12 - klo:09:56
Mutta uskaltaakohan kulman takaa heittää, että kyllä se minusta taitaa olla niin?
Ennenvanhaan en tiennyt yhtäkään allergikkoa, nykyään melkein kaikilla lapsilla sitä on, heinänuhaa ynnä muuta. Ja nuorilla aikuisilla ..

Nykyään ei tampata mattoja ulkona. Eikä niitä kannata kaupungissa edes tampata ulkona kun kaupungit on niin likaisia. Keväisin pölyää aivan helvetisti kun talven hiekoitukset kuivuu ja kevättuulet puhaltaa.

Mutta ei sitä ennenkään kaikki ole jossain paratiisissa asunu jossa ei ois ollu vaivoja, jotka näyttää periytyvän. Toistan sen että meillä vaarilla oli astma ja kaikenlaisia yliherkkyyksiä. Itseasiassa ei taida koko planeetalta löytyä ketään jolla ei olisi jotakin yliherkkyyttä? Meillä on kaikilla periaatteessa aistit, maku-, haju-, kuulo-, näkö-, tunto- ja tasapainoaisti. Ja jokaisella ne on yksilölliset. Yksilöistä riippuen voi olla ali- tai yliherkkyyksiä. Harvoin on ketään jolla kaikki aistit on täydellisessä balanssissa.
Sitten on erikseen he, joilla on erittäin epätasainen aistiprofiili. Se heijastuu epätasaisena kykyprofiilina. Tiedän kun autisminkirjoisilla on niin ja oon itte semmonen. On herkkä kuulo, maku, haju ja tuntoaisti ja tasapainoaistinkin kanssa on ongelmia. Siinäkin on yliherkkyyttä. Vain silmissä näkö on kohtuullinen tai jopa heikko valaistuksesta riippuen. Kaukolaseja aloin käyttää nuorena ja nykyään tarvitsen lukulasit.

Olis omituista jos joskus ois elänyt joku ylivoimainen ihmisrotu, jonka jäsenillä ei ois ollut persoonallisia poikkeavuuksia aisteissaan ja muutenkin.. Mahdotontahan se on, miettikää ny ittekkin.

Siisteyteen pitäis nykyään kiinnittää enemmän huomiota ja muuallakin kuin kodeissa. Kadut ja kaupungit on usein suorastaan saastaisia, ei ihme että niin moni reagoi.

Saasteet leviää myös ilmavirtojen mukana, merivesien samoin kuin pohjavesien.
Kattelin TV-dokkarin, jossa tuli tarinaa jostain Tyynenmeren saariston alkuperäisväestöstä ja sielläkin on paljon nykyään allergiaa.

Kannattais kuunnella ja uskoa mitä me herkkäaistiset ollaan puhuttu jo pitkään saasteista ja niitten vaikutuksesta terveyteen. Samoin lisäaineista, lannoitteista, torjunta-aineista, säilöntäaineista, väriaineista, paljosta kemiasta joka ei ole useinkaan luomun väärtti. Vanhat perinnetiedot on tuhottu teollistumisen myötä eikä ihmiset enää saa edullisesti ruokaa, joka ois puhdasta ja kohta ei enää edes voi saada puhdasta ruokaa kun ilmansaasteet leviää kaikkialle. Tehtaitten piiput tupruttaa ilmaan mönjää joka on vaarallista, puhumattakaan syöpää aiheuttavasta säteilystä ja räjähtelevistä ydinvoimaloista.


karpalo

#34
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 27.08.12 - klo:09:56

Mutta uskaltaakohan kulman takaa heittää, että kyllä se minusta taitaa olla niin?
Ennenvanhaan en tiennyt yhtäkään allergikkoa, nykyään melkein kaikilla lapsilla sitä on, heinänuhaa ynnä muuta. Ja nuorilla aikuisilla ..

Kyllä kulmankin takaa uskaltaa heittää asian niin olevan.

Minulla on pölyallergia, siis kuulemma. Tutkittiin kauan, kauan aikaa sitten, että mistä johtuu, kun aloin välillä  pärskimään yhä enemmän ja enemmän, vesi valui silmistä.

Aluksi epäiltiin, jotta olisinko altistunut lastulevyssä aikaisemmin liima-aineena mukana olevasta formaldehydistä.  Aikoinani olin paljonkin tekemisissä lastulevyn ja monen muunkin rakennuslevyn ja rakennustarvikkeiden kanssa.

Tutkittiin tarkoin, eri vaihtoehtoja. Lopulta tutkimusryhmä ilmoitti:

  - Tää  on vaikeeta, on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Ehkäpä olette allerginen pölylle ylipäänsä?

Ehkäpä sitten niin. Sain lääkityksen, yksi pieni nappi päivässä pitää loitolla pärskimiset. Joskus aina talvisin jätän napin pois muutamaksi viikoksi, jopa kuukausiksi ja olen ilman kohtauksia.  Kesäaikaan ei onnistu. Olen päässyt suht helpolla omasta allergiastani, joillain toisilla on, mitä olen kuullut, saattaa allergiaa monillekin ruoka-aineille. Ei kivaa varmaan, kun joutuu aina tarkkailemaan, että mitä suuhunsa pistää.


Pönni

Eihän kaikki ole allergisia tupakoinnille tai alkoholillekkaan.

Oon tässä nyt seuraillut jokusia vanhuksia, joilla on ns. huonot elämäntavat. Eipä vaan noutajaa näy kun on hyvä sietokyky. Eräs isäni täti eli yli yhdeksänkymppiseksi vaikka poltti pilliklubia aina. Niissähän ei oo ees viltteriä, hiukka vaan pitkä holkki ettei purut me suuhun kun imeepi.

Kyllä allergiat on yksilöllisiä, ei ne johdu mistään ylihygieniasta.
Kun samassa perheessä ei kaikki ole allergisia, se jo puhuu puolestaan.
Mahtaneeko aiheesta olla kaksostutkimuksia? Nehän on parhaita. Joskin maailman kaksoset joutuu aikamoisiks tentattaviksi ja kohta joku "valopää" tekee tutkimuksen että kaksosuus on stressaavaa.. eheh..


AveLazio

Johtuvat useimmat nykyiset hylkimisreaktiot enimmältään ylihygieniasta.

Tässä väliin kaunis isänmaallinen laulu, esittäjänä uussuomalainen muslimipoika.

Omistettu kaikille, joilla on suonissaan edes pisara Karjalan verta (myös itselleni siis..):


http://www.youtube.com/watch?v=ZKxdeFG6v7U
At a narrow passage there's no brother, no friend

Pönni

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 27.08.12 - klo:16:16
Johtuvat useimmat nykyiset hylkimisreaktiot enimmältään ylihygieniasta.

Milläs todistat?

karpalo

#38
Lainaus käyttäjältä: Pönni - 27.08.12 - klo:16:32
Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 27.08.12 - klo:16:16
Johtuvat useimmat nykyiset hylkimisreaktiot enimmältään ylihygieniasta.

Milläs todistat?

No, sen verran vaan omavaltaisesti tähän asiaan sekaannub, että  kunnon tiedemiehen ei juurikaan tarvii hakea todisteita, tietää kaikki sormenpäissään, siellä on aina jonkinlainen tuntuma näihin asioihin.

Pönni

Lainaus käyttäjältä: kulman takaa - 27.08.12 - klo:16:37
Lainaus käyttäjältä: Pönni - 27.08.12 - klo:16:32
Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 27.08.12 - klo:16:16
Johtuvat useimmat nykyiset hylkimisreaktiot enimmältään ylihygieniasta.

Milläs todistat?

No, sen verran vaan omavaltaisesti tähän asiaan sekaannub, että  kunnon tiedemiehen ei juurikaan tarvii hakea todisteita, tietää kaikki sormenpäissään, siellä on aina jonkinlainen tuntuma näihin asioihin.

Huumorimielessähän tämä ketju on perustettu mutta kun alettiin ihan asiaa puhua, niin oishan se hyvä tietää ihan oikeasti msitä allergiat johtuvat. Liiallinen steriiliys voi olla terveysriski mutta sittenhän pitäisi elää jossain laboratoriossa. Elääkö joku? Ja voisko siellä elää ihan steriilisti kun ihminen hikoilee, ulostaa ja virtsaa. Kaikki pitäisi hoidella ihan steriilisti että voitais tutkia vaikuttaako steriili ympäristö allergioiden syntymiseen vai onko kyse perimän mukana siirtyvistä taipumuksista, ilmansaasteista, lisäaineista, kasvinsuojelumyrkyistä, värianeista, säilöntäaineista yms.

Itse tein kerran porkkanatestin. Olin ostanut marketista mitälieporkkanoita. Rouskuttelin iltasella sitten pari ja suupielet tuli punaisiksi ja kitalaki kutisi.
Nooh.. olen utelias ihminen ja haluan selvitellä asioita + pidän porkkanoista.
Menin Tampereen Kauppahalliin ja ostin luomuporkkanoita.
Söin pari eikä tullut mitään reaktioo.

Tomaateissa on päinvastoin. Mehukkaat ja herkulliset luomutomaatit aiheuttaa rajun reaktion mutta välillä nautiskelen niitten mausta vaikka meneekin suu rikki. Melkein on kuin popsis nokkosia raakana.. Paranemeinen on kuitenkin nopeempaa..

Minä en usko tuota hygieniajuttua ja olen perustellutkin sitä hyvin. Jankutus on jankutusta. Ave vaan jankuttaa, ei muuta.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä