Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tunneli alusmaahan

Aloittaja AveLazio, 05.03.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AveLazio

Tuplari, ei tunnelia vielä louhita - älä pelkää. Se tehdään jo pelkästään sen vuoksi, että Suomi saa Baltian kautta yhteyden Eurooppaan. Viro tulee siinä samalla.

Kerrohan Tuplari jokin uusi asia, josta et ole heti kauhistunut....... Sinun tietomääräsi on niin suppea, että kohtaat näitä pelottavia, uusia asioita varmaankin yli 10 per päivä. ;D
At a narrow passage there's no brother, no friend

Posiella

Helsingistä Tallinnaan ei koskaan rakenneta mitään tunnelia, ei ainakaan meidän elinaikana. Ja syy on se, että asukkaat siellä syrjäsuomessa ovat juuri niin riitaisia kuin nämä vaarit täällä. Jos joku tunneli kaivetaan, niin se tulee merenkurkun ali Vaasasta Uumajaan ja sen rakentavat pohjalaiset. Tie laitetaan tulemaan satamaan suoraan Itä-Suomen kautta Venäjältä. Venäläiset pääsevät sitä kautta suoraan Ruotsin kautta Eurooppaan. Täällä tehdään järvi, jos ei sitä ole, vuori, jos ei sitä jo ole. Missä muualla rakennetaan kökällä eli talkoilla koulut, kirkot ja urheiluhallit ja urheilukentät lapsille? Täällä ei odotella rahaa valtiolta, vaan yksityiset ja yritykset laittavat tuulemaan, jos tarvitaan.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

AveLazio

Tuplanikki, elät 1950-lukua. Tunneli rakennetaan. Primaari syy on suora yhteys Eurooppaan. Via Baltica. Ja ilman laivoja! Sinä setäressu kuvittelet laivojen olevan tunnelin veroisia. Voe sinnuu. Olet ainoa ihminen universumissa, joka kehtaa aina vain osoittaa tietämättömyyttään. :o Arvostan kyllä toisaalta, että et häpeä myöntää sivistymättömyyttäsi.

Positiivi, nyt Sinullakin lipsuu. Joskus näin käy Sinullekin, olen huomannut. Näköjään asut Pohjanmaalla, kun Sinulla on fantasioita Merenkurkun tunnelista ja muusta höppänästä. Suomenlahden tunneli ei valmistu meidän kenenkään forumistin elinaikana. Mutta se tietysti tehdään. Syrjäinen tomaattimaakunta Pohjanmaa jää ikiajoiksi ilman tunnelia. Jollette sitten itse louhi tunnelia Lappajärven alitse. :) Samalla voisitte pykätä Lappajärveen sukellusveneitä, ettei ryssät pääse teitä kurmuuttamaan. ;D
At a narrow passage there's no brother, no friend

Amanda

#33
Lainaus käyttäjältä: Tuplanikki - 09.03.13 - klo:21:25
.
Älyköille luettavaa


vr radan liikevaihto vuonna 2012 oli 83 milj. Euroa.

10 v liikevaihto olisi 830 milj

100 v liikevaihto olisi 8 mrd.

Pysyykö Tiistai ja Ave mukana. Tiedättekö mitä on liikevaihto  verrattuna voittoon?

Jos voittoa tulisi 10%, se olisi melko hyvä.m Tallinnan tunneliin 1 000 v voitot. Lue tuhannen vuoden.

Eikö oo hyvä bisnes.

Nojuu, Tiistai on ainakin merkonomi!

Lainaus käyttäjältä: Tuplanikki - 10.03.13 - klo:09:15
.
Länsimetroa räjäytellään parhaillaan puhki. Pituutta on Matinkylään 14 km ja valmiina se maksaa 800 milj. Matka-aika osuudella 16 min.
Hinta lähti nousemaan mutta ratkaisuja riisuttiin niin että 800 milj pitää.  lähinnä sen kustantavat Espoo ja valtio (30%)

Nyt tämä Alusmaatunneli maksaisi 10 kertaa enemmän .

Yritetään päässälaskulla:

14 km Länsimetroa maksaa yhtä paljon kuin koko Suomen VR:n 10 vuoden liikevaihto.
Ei kuulosta hyvältä bisnekseltä. Mutta se on tietenkin tarpeen pääkaupungin ruuhkan helpottamiseksi.

Tallinnan tunnelin hinnaksi on laskettu 1,5-2 miljardia euroa. Sanotaan vaikka, että 2,5 miljardia.
Verrattain yhtä huono bisness. Mutta kun katselee EU:n karttaa ja että VIroakin EU auttaa rahoituksessa niin miksei sitten myös tämän tunnelin rahoituksessa. Me emme ehkä näe sitä valmiina, mutta jos rauha ja talouskasvu jatkuvat, niin se tulee aikanaan.  


(Onkohan tuossa jo nyt kaikki mukana..)
Kuka se ajatteli, että alettaisi lentämään pitkin taivaita huviksemme, kun ensimmäinen matkustajakone kehitettiin. Hulluna olisi pidetty sellaisia ennustajia:


Release No.:  37
Date: 24 October 2007
Passenger numbers to reach 2.75 billion by 2011
The International Air Transport Association (IATA) released passenger and freight traffic forecasts projecting that in 2011 the air transport industry will handle 2.75 billion passengers (620 million more passengers than in 2006) and 36 million tonnes of international freight (7.5 million tonnes more than in 2006).

Amanda


Miksen hoksannut heti vaivata Googlea http://en.wikipedia.org/wiki/Helsinki_to_Tallinn_Tunnel



EU:n rahoitusta on jo kerran anottu.
Lainaa... The initial cost of the tunnel itself varies, from around one billion Euros for a freight-only tunnel, to many billions of Euros if passengers were to travel in it. The economic benefits would be significant, both in terms of increased connections and economic integration between the two cities (Copenhagen and Malmö have been offered as examples), but also in a wider context of convenient passenger train connections between Southern Finland and the Baltic States, and a fixed link for freight from across Finland on to the under-construction Rail Baltica, thus providing a rail freight connection with the rest of Europe. Geopolitically, the tunnel would connect two close but separated parts of the European Union in an environmentally friendly way, removing the need to travel through Russia, or to use air or sea transport.

Tursteja tuskin on niin tulvana Suomeen ja takaisin, että he alkaisivat tulemaan tunnelin kautta. Laivalla on mukavampaa. Joten siitä tulee vain rautatietunneli. Hinnaksi alkaen 1 biljoonasta useaan biljoonaan riippuen siitä', millainen siitä tulee.



Esmerkix

Nyt kun Euroopasta on tulossa liittovaltio, tunneliratkaisu ei näytä yhtään omituiselta... Ehkä turistit eivät ole kiinnostuneita tunnelista, mutta businessmaailma on. Siellä kulkevat rekat ja kaikki tavaraliikenne. Business ei ehdi risteillä, sen pitää päästä nopeasti perille. Ehkä tunneliin tulee myös sivutunneleita, joiden kautta päästään huoltamaan energiaputkea, joka kulkee merenpohjassa... Merenalainen tunneli vähentää myös Itämeren saasteita, joita laivaliikenne aiheuttaa. Se olisi siis koko Euroopaa yhdistävä reitti, mutta sitä kauttahan olisi mahdollista kulkea vaikka Afrikan kärkeen asti, ja tietysti matkan varrella ovat myös Lähi-Idän öljymaat.

Posiella

Tässä teille seuraava pähkinä pohdittavaksi. Merenkurkun energiaväylä. No onko järkee vai ei? http://merenkurkunsilta.blogspot.fi/
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

Amanda

#37
Posi, ne rakennetaan tietysti molemmat, Merenkurkun alle ja Tallinnaan!


Tuosta IATAn linkistä ja käsittämättömän valtavista matkustajamääristä ja rahtitavarasta tuli mieleen, ettei Euroopa ilmatilat kauan kestä enää lentoliikenteen kasvua.

Kaikki suurkaupunkien lentoasemat toimivat äärimmillään, niissä eksyy tavallinen tallaaja.  Esim. Berliinin uusi lentoasema on nyt suuren skandaalin keskellä, koska sen valmistuminen TAAS viivästyi ja kulut ovat jo pilvissä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Berliini-Brandenburgin_lentoasema

Kuin myös muissa Saksan kaupungeissa kansalaiset ESTÄVÄT lentoasemien laajentamista jo vuosikausia. Ei ole tilaa ja lentokoneiden melu on sietämätöntä niiden lähellä asuville, kun 2 minuutin väliajoin (ainakin Frankfurtissa niin) yötä-päivää nousee tai laskee koneita. Eikä autioita maisemia ole, minne niitä voisi uusia rakentaa.

Siksi sitä tullaan helpottamaan siirtämällä tavaran kulkua kiskoille. On ilmastoystävällisempää ja halvempaa kuin myös nopeampaa. Ja siksi EU tulee rahoittamaan sen osittain. Suomen kansa on niin pieni, että yksi miljardi tuntuu satumaiselta, mutta ei noille  82 miljoonan (Saksa) tai 66 milj. (Ranska) kansoille, muut siihen yhteenlaskettavana vielä.


Amanda


EIKUN Suomi lakkaa raahaamasta tavaraa EU:hun lentoteitse, se menee sitten raiteilla. Siis ainakin rahtilennot Suomesta vähenisivät. Paine mainitsemillani isoilla lentoasemilla ei vähene nytkään, vaan kasvaa koko ajan.

Mutta sitä me emme taida saada nähdä, kun se tapahtuu vasta kun sille on sen aika. Ja rakentaminenkin kestää varmaan kymmenisen vuotta. Tässä ketjussa on kysymys ideasta, se tarpeesta ja toteuttamisesta. Aikanaan.

Posiella

#39
Hienoja ajatuksia, Tiistai ja Esmerkix :) Kun arktinen alue tulee tulevaisuudessa enemmän käyttöön Jäämeren sulaessa, niin varmasti sieltä pumpattavalle öljylle ym pitää löytää maatie, ja silloin tunnelit ovat ajankohtaisia. Kannattaako ne junat tai rekat laittaa menemään Mannerheimintietä ruuhka-aikaan satamaan, josta tunneli lähtisi, vai ylempää suoraan Merenkurkun kautta Ruotsin puolella, siinäpä pohdittavaa. Vai kiertääkö ne kolonnat Haaparannan kautta alas? Parempi rata menee kyllä Oulusta alas kuin Ruotsin puolella...Hassua muuten, että Ruotsin puolella lukee Vaasan korkeudella jo kyltit: LAPPLAND. Ja maisemakin on lappimaista heti kauemmas rannikosta sisämaahan mentäessä. Puutonta tunturialuetta. Siksi rannikkoseudun suomalaiset ovat alkaneet matkustaa hiihtolomalla meren yli Åreen, jossa on ihan toisenlaiset mäet kuin Suomen Lapissa. Matka sinne on jopa lyhyempi kuin Leville.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä