Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 26 Vieraat katselee tätä aihetta.

juhasamy


juhasamy

#421

Mitä tulee liikenteeseen ja todennäköisyyksiin, niin eri asioilla on erilainen todennäköisyyteen perustuva yhteys onnettomuuksiin.

1.  Jos ajan autolla alkoholin vaikutuksen alaisena, on kuoleman aiheuttaminen mahdollista tietyllä todennäköisyydellä (X_h).

2.  Jos lähden pyöräilemään, on kuoleman aiheuttaminen mahdollista todennäköisyydellä X_p.

3.  Jos ajan selvinpäin autolla, on kuoleman aiheuttamisen todennäköisyys X_s.

4.  Jne...

On päätetty, että X_h on sellainen riski ympäristölle, jota ei hyväksytä. Jos hyväksyttävän riskin rajaa lasketaan, tulee ennenpitkää vastaan se, että autoiluun selvinpäinkään liittyviä kuolemia ei hyväksytä ja autoilusta voidaan tehdä vaikka kiellettyä. Miksi sitten on päätetty hyväksyä riski X_s ja kieltää riski X_h, on tietysti ihmisten keskeinen asia, joka on monipuolinen kantaa otettavaksi.

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Patu - 09.01.12 - klo:18:16
En minäkään ymmärrä todennäköisyyttä.
Selitä sinä, JuhaSamy.

"Selitä sinä, JuhaSamy."

Tiedän kyllä, et pikkusen saa ilkeillä, mut että noin!

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Patu

Minä en käy uskonasioista keskustelemaan. Saan Aprillin heti puremaan nilkkaa.

Perusteltu taitaa olla käsitys että et itse ymmärrä todennäköisyydestä mitään, mutta pystyt silti päättelemään että Ripa ei ymmärrä.
Olet jo kohta Ässän tasoinen tietäjä.

THL tiedottaa

#424
Lainaus käyttäjältä: JuhaSamy - 09.01.12 - klo:18:30

Mitä tulee liikenteeseen ja todennäköisyyksiin, niin eri asioilla on erilainen todennäköisyyteen perustuva yhteys onnettomuuksiin.

1.  Jos ajan autolla alkoholin vaikutuksen alaisena, on kuoleman aiheuttaminen mahdollista tietyllä todennäköisyydellä (X_h).

(nips)

1a. Tässä vaihtoehdossa auton edellä kulkee mies huutaen, kädet levitettynä ja kantaen isoa lippumaista kangasta, joten todennäköisyys, että tällöin tapahtuu kuolemaan johtava onnettomuus on (X_h/h2).

(Jospa JS vielä selittää sen, mitä hän tarkoittaa merkinnällä X_h?

Eli mitä on X, mitä on _ ja mitä on h?
Ja vielä sen, mitä nuo symbolit tarkoittavat merkittyinä juuri näin: X_h.)





Ei noista muiden puheista kannata välittää.


juhasamy

Lainaus käyttäjältä: Patu - 09.01.12 - klo:18:32
Perusteltu taitaa olla käsitys että et itse ymmärrä todennäköisyydestä mitään, mutta pystyt silti päättelemään että Ripa ei ymmärrä.

Tälläinen lausunto vaatii jo vähän näyttöjä.
Aika harvalle ei ole muodostunut mitään käsitystä todennäköisyys-aiheesta.
Sanoisin, että harvassa ovat, jos ovat käyneet vaikka lukion.

Rape sitävastoin vaikutti olevan pihalla kuin lumiukko, kun otin esiin todennäköisyydet.

Patu

No nyt se JS osaa riskianalyysin.

Ahaa. Oletetaan että tieliikenteessä on valittu jollekin tienpätkälle joku mitoittava riskitaso ro. Sen riskin mukaan valitaan mm. nopeusrajoitukset.
OK, ajetaan rajoitusnopeudella vo.
Sitten kun sinä ajat autoa ollaan jossain tasossa 1,5*ro.
Kun minä ajan parempaa autoani riskitaso on 0,5*ro.

Miksen minä saa ajaa lujempaa kuin sinä, vaikka olen paljon alle mitoittavan riskin?

Älä suunnittelekaan alkaa puhua tasa-arvosta. Piti puhua mitoittavasta riskistä.
Äläkä luule että tähän ei ole järkevä vastaus olemassa.

Patu

Lainaus käyttäjältä: JuhaSamy - 09.01.12 - klo:18:36

Aika harvalle ei ole muodostunut mitään käsitystä todennäköisyys-aiheesta.

"Aika harvalle ei ole muodostunut"...tarkoittaako se että aika monelle on muodostunut?
Minulle on tämä riskinhallinnan kieli vähän uutta.

juhasamy

Lainaus käyttäjältä: Patu - 09.01.12 - klo:18:39
...

Miksen minä saa ajaa lujempaa kuin sinä, vaikka olen paljon alle mitoittavan riskin?

Älä suunnittelekaan alkaa puhua tasa-arvosta. Piti puhua mitoittavasta riskistä.
Äläkä luule että tähän ei ole järkevä vastaus olemassa.


Tuossa on selviä käytännön problemaattisuuksia. Ei tuollaista järjestelyä voi toteuttaa. Kyseessä ei ole vain tasa-arvo. (Tasa-arvoisuutta voisi ajatella olevan jopa saman riskitason säilyttäminen eri tilanteissa)

Toki esim vakuutusyhtiö ottaa huomioon esim automerkkeihin liittyvät todennäköisyydet, mutta eipä käy tämä kaikissa yhteyksissä.

juhasamy

Lainaus käyttäjältä: Patu - 09.01.12 - klo:18:41
Lainaus käyttäjältä: JuhaSamy - 09.01.12 - klo:18:36

Aika harvalle ei ole muodostunut mitään käsitystä todennäköisyys-aiheesta.

"Aika harvalle ei ole muodostunut"...tarkoittaako se että aika monelle on muodostunut?
Minulle on tämä riskinhallinnan kieli vähän uutta.

Eihän tässä mitään tohtoreita tarvitse olla, jos suunsa avaa!
Peräkylän mummokin voi puhua siitä, mitä voi sattua ennemmin kuin jotain toista.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä