Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Esmerkixin ketju

Aloittaja Esmerkix, 18.04.15 - klo:16:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Esmerkix

Kävimme tänään tutustumassa Parkanon Alkkianvuoreen. Oli aikamoista korpea ja todella vaikeakulkuista maastoa. Paluumatkalla törmäsin tienviittaan, jossa luki: Neuvostoliittolaisten sotavankien hautapaikka. Emme poikenneet katsomaan, miten haudat on merkitty tai ehkä henkilöt ovat nimettöminä yhteishaudassa, kuten teloitetut yleensä ovat. Onkohan siellä jokin hautamuistomerkki ja vieraileeko haudalla kaatuneitten sukulaisia? Onkohan näitä sodanaikaisia joukkohautoja paljonkin Suomen metsissä? Sisällissodan ajaltakaan ei ilmeisesti kaikkia joukkohautoja ole löydetty yksittäisistä suohaudoista puhumattakaan. Kohta alkaa olla jo myöhäistä, ainakin henkilöllisyyden selvittäminen.

Amanda



Miksette poikenneet, olikohan vähän pitempi matka sinne. Itse olisin ollut sen verran kiinnostunut, että olisin ehdottanut ainakin. Ne sotilaat taisivat olla aika nuoria, melkein vielä lapsia sodan loppuvaiheessa  ..  :-\

Tuli mieleen teiniajat. Matka silloiseen kirkonkylään nykyään keskustaan meni kirkkomäkeä ylös, (nykyään tuhopoltetun) kirkon vieressä oli ikikuusien varjossa sankarihautausmaa. Kesähelteellä pari kertaa kaverini kanssa menimme sinne jäähdyttelemään, kun polkupyörällä tuli hiki! Siinä yritettiin kuvitella, minkälaisia miehiä ja poikia siellä lepäsi. Ei kyllä ollut ketään sukulaista..

Amanda, ihan melkein nauratti, miten häkellyit ja kaaduit!  Ennen sitä kaatuu kuin jää auton alle  :-*


Esmerkix

#492
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 20.10.17 - klo:12:24


Miksette poikenneet, olikohan vähän pitempi matka sinne. Itse olisin ollut sen verran kiinnostunut, että olisin ehdottanut ainakin. Ne sotilaat taisivat olla aika nuoria, melkein vielä lapsia sodan loppuvaiheessa  ..  :-\

...
Ei ollut tietoa, miten pitkään sivutietä olisi pitänyt ajaa, jotta olisi tullut haudalle. Tienviitassa ei muistaakseni lukenut matkan pituudesta mitään. Vain musta kyltti, jossa oli valkoinen teksti: Neuvostoliittolaisten sotavankien hauta. Pitäisi varmaan pistäytyä silloin, kun ei olla kävelty kahta tuntia kivisessä tunturimaastossa. Alkkianvuorelta oli komeat näköalat kauaksi. Näyttäisi aivan Lapilta, elleivät "tunturit" olisi puiden peitossa. Siellä oli myös nähtävyys: mukuramänty. Parkano on jo aika lailla Pohjanmaata. Kaikki sivutietkin ovat viivasuoria...

Netissä olikin mielenkiintoinen juttu asiasta:
Alkkian Rihkaassa on Neuvostosotavankien hautapaikka, johon vuosina 1935–1960 on haudattu 269 neuvoliittolaista sotavankia, jotka kuolivat Alkkian varavankilassa, jossa heitä oli talvisodan aikana kaikkiaan n. 1000. Näyttää olevan muistopatsaskin. https://www.willikarvia.fi/28


Amanda


Kaksi tuntia kivisessä maastossa!!

Kyllä on reipas tyttö tämä Esmerkix.. tyttöillä saa isojen tyttöjen kesken ;)

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 20.10.17 - klo:20:18

Kaksi tuntia kivisessä maastossa!!

Kyllä on reipas tyttö tämä Esmerkix.. tyttöillä saa isojen tyttöjen kesken ;)

Minä olen ollut tyttö koko ikäni ja varmaan loppuun asti.. 8)
Kaksi tuntia oltiin maastossa ja sen jälkeen syötiin kodassa. Tuossa hienoja kuvia ko. luontopolulta ja kodalta: http://retkipaikka.fi/vapaa/alkkinavuoren-luontopolku-parkanossa/


Amanda


Sitä ei todellakaan ole syytä epäillä, painovirhepaholainen.. sorry  :D

Se tuli kai vähän ennen lukemastani parista rivistä, oli "tytöttelyä" ja "pyllylle taputtelua".. tuo onkin viime päivien kuuma teema, "me, too"!

Me oltiin kotona iso lapsikatras, minä esikoinen ja kummasti ensin syntyi tytöt ja vasta sitten pojat, ja juuri siinä keskellä oli kaksoset tyttö ja poika. Vielä tänä päivänä me ollaan keskenämme tyttöjä ja poikia.



karpalo

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 20.10.17 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 20.10.17 - klo:20:18

Kaksi tuntia kivisessä maastossa!!

Kyllä on reipas tyttö tämä Esmerkix.. tyttöillä saa isojen tyttöjen kesken ;)

Minä olen ollut tyttö koko ikäni ja varmaan loppuun asti.. 8)
Kaksi tuntia oltiin maastossa ja sen jälkeen syötiin kodassa. Tuossa hienoja kuvia ko. luontopolulta ja kodalta: http://retkipaikka.fi/vapaa/alkkinavuoren-luontopolku-parkanossa/

Hienoja maisemia Parkanossa. Äitini on Honkajoelta kotoisin.

Pikkupoitsuna, 7-10 v olin usein kesäisin Honkajoella, Rynkäisten kylässä, siis Parkanon lähinaapurissa. Sain ajella äidin isän, Vihtori vaarin hevosta ja hakea postia kylältä.

Siellä suunnalla puhekieli muuttuu satakuntalaisesta pohojalaaseksi.

Esmerkix

Iloista Joulua
ja
entistä suvaitsevaisempaa Uutta Vuotta
2018

T. Esmerkix

Esmerkix

Mukavaa laskiaissunnuntaita!
Hiljakseen hituilee lunta, mutta ei liiaksi. Kangasalan harjuilla on hienoja metsäpolkuja, joita pitkin voi sekä kävellä että hiihdellä. Odottelen jo pääsyä Lapin hangille, mutta vielä pitää odottaa - vasta maaliskuun lopussa on Lapin latujen vuoro. Leppoisaa laskiaista ja liukkaita latuja!

Esmerkix

Kylläpä oli kaunista säätä tänään. Kävin Seitsemisessä tulistelemassa ja kävelemässä maantiellä ja vähän Kirkaslammen jäälläkin. Pakkasta oli noin -17 menomatkalla ja paluumatkalla muutama aste vähemmän. Kuumaa lohikeittoa on niin kiva syödä kovalla pakkasella ulkona. Lunta on melko paljon ja se mahdollistaa hiihtämisen. Pitkästä aikaa ihan oikea perinteinen talvi. Kiitos luonnolle päivän annista!