Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Netti Suomessa 20 v

Aloittaja Aakku, 19.11.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aakku

Onnea 20-vuotias Suomen netti!

Suomen liittämisestä internet-verkkoon on kulunut 20 vuotta. Marraskuussa 1988 Pohjoismaiden Nordunet-verkko sai satelliittilinkin kautta yhteyden kansainväliseen internet-verkkoon.
Verkko oli tuolloin ja vielä vuosia myöhemminkin pelkästään tutkijoiden käytössä. Kehitys kohti nykyistä internetiä alkoi vauhdittua vasta 1990-luvun puolivälissä.
Ensimmäisten internet-yhteyksien nopeus oli 56 kilobittiä sekunnissa.
Suomen internet-yhteys toimi Funet-verkon kautta. Suomen korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet on osa pohjoismaista Nordunet-verkkoa.


http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article171066.ece

"Yhdysvalloissa suhtauduttiin epäillen Suomeen sen läheisten Neuvostoliitto-suhteiden takia", Ahonen sanoo.
Yhdysvallat tarjosikin Nordunet-verkolle aluksi internet-yhteyttä niin, että Suomi ei olisi siinä mukana. Neuvottelujen jälkeen Suomi kuitenkin sai yhteyden muiden Pohjoismaiden tapaan.
Funet juhlii 25-vuotista taivaltaan tänään Helsingissä. Tilaisuudessa julkistetaan myös Ahosen kirjoittama Funet-historia.

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: Aakku - 19.11.08 - klo:17:49
Onnea 20-vuotias Suomen netti!

Suomen liittämisestä internet-verkkoon on kulunut 20 vuotta. Marraskuussa 1988

Se on suunnilleen kun ostiin kotiin ensimmäisen kotikoneen ja opettelin dossia ja ohjelmia yötä myöten.

.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Rape - 19.11.08 - klo:18:55
Lainaus käyttäjältä: Aakku - 19.11.08 - klo:17:49
Onnea 20-vuotias Suomen netti!

Suomen liittämisestä internet-verkkoon on kulunut 20 vuotta. Marraskuussa 1988

Se on suunnilleen kun ostiin kotiin ensimmäisen kotikoneen ja opettelin dossia ja ohjelmia yötä myöten.

Kevättalvella kasikasi minäkin hankin ekan DOS-koneen. Käyttö oli tuttua jo edelliseltä työpaikalta ja tuolloin hinnat alkoivat olla siedettäviä - sain sen n. puoleen hintaan kun olin etuisuuksien takia ilmoittautunut samalla jatko-opiskelijaksi Käpyinstituuttiin ... sellainen kimppatilaus. Nykyisin etuudet saa vain perusopiskelija, eivät edes aktiivitkaan jatko-opiskelijat. Käytännössä jatko-opinnoissa tarvitaan ansiotyö tai rutosti lainaa ... harva viitsii tuota jälkimmäistä edes harkita. Se laina kun pitää yleensä myös maksaa pankille takaisin ...

Silloin DOS-koneilla kommunikoitiin nk. Boksien kautta - niitä oli paljon ympäri Suomen ... boksisoftat olivat ilmaisia. Moodemilla oli huikea 4800 baudin nopeus, mutta se riitti tekstimuotoisen datan lähettämiseen ja vastaanottoon. Minulla oli kaksi spostilootaa ... toinen Hilima-nimisessä ja toinen Joensuun Elli nimisessä :) ... niin ja sitten VAX:n työsposti.

THL tiedottaa


Vuonna 1988... hmm... tuona vuonna kävin puolen päivän MacIntosh-kurssin. Vieläkin tallessa jonkinlainen diplomi siitä. Oli se hiiri aika metka aluksi, kun olin tottunut liikuttamaan jo vuosikymmenen kursoria nuolinäppäimillä.

Vuonna 1988 minulla oli käytössäni jo, vartoos, ainakin kahdeksas tietokone, joo, kymmenes, kun IBM:n kahdella levyasemalla, 13 tuuman mustavalkoruudulla ja 10 Megan kovalevyllä varustettu kone luetaan mukaan. Maksoi muutoin vuonna 1985 silloista rahaa 25 000 markkaa...

Ensimmäisen kerran käytin Internetiä (muistaakseni) joskus 1990-luvun puolivälissä. Siis niinkuin päivittäin, olin sitä ennen tutustunut nettisivustoihin ja todennut silloiset sivut ihan turhiksi. Nyt asia on aivan toinen jo. Mitä onkaan kymmenen, kahdenkymmenen vuoden kuluttua?







Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: se - 19.11.08 - klo:19:27Vuonna 1988... hmm... tuona vuonna kävin puolen päivän MacIntosh-kurssin. Vieläkin tallessa jonkinlainen diplomi siitä. Oli se hiiri aika metka aluksi, kun olin tottunut liikuttamaan jo vuosikymmenen kursoria nuolinäppäimillä.

Tuo oli jo varsinainen pikakurssi. Itse minä opettelin aikanaan DOS:n käytön - jonniinverran erilaista kuin ison koneen, VAX:n, käyttö mutta sinällään lookillista ja helppoa ... lookillista kuin Linux nykyään.

LainaaVuonna 1988 minulla oli käytössäni jo, vartoos, ainakin kahdeksas tietokone, joo, kymmenes, kun IBM:n kahdella levyasemalla, 13 tuuman mustavalkoruudulla ja 10 Megan kovalevyllä varustettu kone luetaan mukaan. Maksoi muutoin vuonna 1985 silloista rahaa 25 000 markkaa...

Hups - sittten minun on täytynyt saada se eka oma kone alle puoleen hintaan ... maksoin siitä tasan 10 000mk. Mukana tuli myös matematiikkaprosessori, joka laajensi tuntuvasti käyttökelpoista lukualuetta. Työkaluksihan minä sen ja verovähennyksissä meni sellaisenaan ilman selittelyjä. Siinä, sekin oli IBM, oli alkujaan 20 Megan levy ja vähän myöhemmin vaihdoin siihen 60 Megaisen kun halvalla senkin sain. Hiirikin oli ja se oli niepakka kuvissa - sain myös piraattikopiona Paintbrush-nimisen hyvän ohjelman ... ei ole sama, mikä Windowsissa, vaan ihan korkealuokkainen kuvienkäsittelypaketti... Skannerit olivat silloin aivan älyttömissä hinnoissa, mutta töissä oli jo silloin parikin sellaista ja siellä skannasin ja kotona fiilasin ... lähinnä työkäyttöön.

LainaaEnsimmäisen kerran käytin Internetiä (muistaakseni) joskus 1990-luvun puolivälissä. Siis niinkuin päivittäin, olin sitä ennen tutustunut nettisivustoihin ja todennut silloiset sivut ihan turhiksi. Nyt asia on aivan toinen jo. Mitä onkaan kymmenen, kahdenkymmenen vuoden kuluttua?

Minulla oli -94 Olivetti, 486-prosessorilla ja siinä 28k korttimodeemi ja sillä otin ensiaskeleet nykymuotoisessa netissä. Käyttis oli Win 3.10, mutta työpaikan VAX:iin sai yksinkertaisimmin yhteyden DOS:sta Procomm-ohjelmistolla --> VAX:ia pystyy ajattamaan edästi. Kotona kirjoitin Fortranilla ohjelmia - heivasin VAX:lle, sitten käännös "for aakku", linkitys "link aakku" ja sitten vain kirjoitti "aakku" ja ohjelma alkoi laskemaan mitä nyt milloinkin...

Suurin osa nettisivustoista on turhia - Outomaa kuuluu niihin harvoihin tärkeisiin :)


THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Aakku - 19.11.08 - klo:20:08


Hups - sittten minun on täytynyt saada se eka oma kone alle puoleen hintaan ... maksoin siitä tasan 10 000mk.

Etkä saanutkaan.  :)

Katsos hankintavuotta, minä ostin vuonna 1985, sinä kolme vuotta myöhemmin. Kolme vuotta riitti niihin aikoihin puolittamaan hinnat. Ja vähintään kaksinkertaistamaan tehot.



Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: se - 19.11.08 - klo:20:18Etkä saanutkaan.  :)

Katsos hankintavuotta, minä ostin vuonna 1985, sinä kolme vuotta myöhemmin. Kolme vuotta riitti niihin aikoihin puolittamaan hinnat. Ja vähintään kaksinkertaistamaan tehot.

Heh - no ainakin puoleen hintaan. Silloin sen IBM:n "normaalihinta" oli 20 kmarkan pinnassa.

Hyvä kone se oli - tehty Euroopassa, eikä ollut mitään ulkoistettua kiinalaista orjatyövoiman tekemää "rukkaset kädessä"-periaatteella. Annoin sen yhdelle tuttavalle silloin kun sen Olivetin ostin - oli IBM vielä täydessä vedossa silloinkin. Olivieterikin on edelleen hyötykäytössä eräällä tutulla. Jos tarpeet ovat työn kirjanpidossa ja sensellaisessa, ei tarvitse uusinta uutta :) vaikka moni näin kuvitteleekin kun markkinahemmot uskottelevat.

S

Muistan hyvin tuon ajan kun nettiyhteydet rantautuivat tänne suomen kamaralle. Yritin pysyä ajan hermolla, seuraamalla mielenkiinnolla alan kehitystä. Mutta 'vasta' viime vuosikymmenen puolivälin jälkeen hankin kunnon kotikoneen, ja aloin myöhemmin surffailemaan netissä ahkerammin. Sitä ennen tekstinkäsittely oli kuitenkin 'se juttu' mihin panostettiin kunnolla.   

Joskus ysärin alkuvuosina ostin huokealla Amstradin tekstinkäsittelykoneen, jossa oli muutama sata kilotavua sisäistä muistia, korppuasema, tulostin & 12 tuuman värinäyttö. Sillä koneella sai tehtyä pienimuotoisia tekstimuokkauksia, yms. näppärää, kun siihenkin aikaan runoilin sekä muutenkin riimittelin erilaisia sanoitusjuttuja, sekä kehittelin muita lyyrisiä tarinoita. Niitä oli mukavaa tallentaa korpuille, sekä printtailla paperille luettavaan muotoon. Silloin perinteinen kirjoituskone jäi kyllä sen jälkeen hyvin äkkiä työttömäksi.

Nykyisin sitten on jossain mielessä helpompaa, kun vehkeet ovat hieman kehittyneempiä, ja kapasiteettia riittää isompiinkin prosesseihin. Nämä keskustelupalstat astuivat kohtuullisen myöhään kuvioihin mukaan, sillä netin alkuaikoina ei systeemit oikeasti liiemmin kiinnostaneet, kun kaikki oli vielä ikäänkuin lapsenkengissään. Kyllähän tekniikka & teknologia  innovaatioineen on aina omalla tavallaan kiehtonut ja sen etunenässä on mukava luovia; mutta mikään elintärkeä juttu tämä tietsikkakaan ei minulle ole. Onpahan vaan kätevä työkalu, apuväline & viihdekeskus, joka täydentää ajanvietteenä mukavasti muutenkin monipuolisia elämänkuvioitani.   
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

ville

Sain ensimmäisen spostitunnukseni vuonna -90, kun aloitin opinnot Turussa. Tuolloin tuli myös luettua ns. nyyssejä jonkin verran, vaikka olinkin vielä liian ujo kirjoittaakseni omia viestejä sinne. Sattumalta tuo on sama vuosi, jolloin Donald Knuth luopui omasta spostitunnuksestaan, eikä ole sellaista tarvinnut sen jälkeen. Sitä ennen oli toki käyttänyt sitä 15 vuoden ajan.. Minuakin kyllä himottaisi tuosta luopua. Vielä 90-luvulla iimeili tuntui tosi hyödylliseltä. Nykyään viestejä tulee jo liikaa, vaikka spämmin suodattaisi pois.

rapevainaa

.
Opiskelin 70-luvulla ja silloin olisi oppilastyönä pitänyt tehdä jotain atk-ajoja tilastoista.
En osannut antaa mitään arvoa atk:lle tuolloin.
Näin kyllä että Paperinkeräys Oy:n varastoon kertyi reikäkortteja.

Yksi tyyppi kertyi että hän oli paperitehtaan atk-operaattori Ruotsissa.
Hän kyseli Inkeroisten paperitehtaalta töitä, atk-hommia, jotain 1975 paikkeilla.
"Ei oo töitä kun ei oo atk:ta, oli vastaus.

Taloustieteen historian proffa kertoi että akateeminen työttömyys alkoi Ranskassa ja
Englannissa 80-luvulla, eli 10 vuotta aikaisemmin kuin Suomessa. Tiedän että näin myös Saksassa. He havaitsivat
että atk:ta otettiin käyttöön 10 vuotta aikaisemmin kuin meillä.


***************

Jossain vaiheessa tuli tieto että Hesarin päätoimituksesta lehden painatus lähetteään tehtaalle atk-signaalina.
Menikö se oikeasti ilmaa pitkin vai kaapelia pitkin?  Ja mikä se vuosi oli.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä