Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Hyvä kasvatus

Aloittaja THL tiedottaa, 08.11.07 - klo:10:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Niin, mitä ja minkälaista on hyvä kasvastus?

Ketkä kasvattavat? Lasten vanhemmat lapsiaan? Vai päinvastoin?

Kasvattavatko lapset toisiaan?

Mikä merkitys koululla on kasvatuksessa? Entä kirkolla, yleensä uskonnolla?

Mitkä ovat hyvän kasvatuksen kriteerit? Ketkä niistä päättävät?
Voiko yhteiskunta toiminnoillaan, organisaatioillaan ja tavoitteellaan kasvattaa lasta hyvään tai huonoon suuntaan?

Onko lapsen kasvatus syytä aloittaa jo lapsen isoisovanhemmista?

Pitääkö ampumaseuraan hyväksyä kaikki sinne pyrkivät? Ovatko tällaiset seurat tarpeen? Vai onko parempi, kun perustetaan erikseen lasten ampumaseuroja?

Entä puukot? Pitääkö valmistaa vain tylsiä puukkoja ja veitsiä?
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

dianora

Kyllä esititkin paljon mielenkiintoisia kysymyksiä - ei mulla ole niihin vastauksia, mutta mieleen tulee lehtien kirjoitukset niin Kotkan kuin nyt Jokelankin tapauksessa - että nuori tulee tavallisesta ja hyvästä perheestä... Minä vain mietin, että kuinka se voi olla mahdollista... jotainhan on pitänyt olla pielessä, että lapsi tekee mahdottomana pidettyjä tekoja. Hyvä kasvatus on mielestäni välittämistä, yhteistä aikaa ja kiinnostumista lapsen/nuoren ajatuksista ja elämästä kaikin puolin. Ja kuluu siihen hyvään kasvatukseen myös rajojen asettaminen ja seuraaminen, ettei lapsi tee ihan mitä mieleen juolahtaa.

Kasvatus vastuu on vanhemmilla, vaikka se nykyään aivan liian helposti sysätäänkin koulun tehtäväksi. Kyllä se joka lapsen maailmaan hankkii, on vastuullinen lapsen hyvinvoinnista ja kasvatuksesta ja ... Eivät voi kasvatustulokset olla kovin hyviä, jos kaveriporukka on ainut, joka kasvattaa ja välittää ... luulen.

Tuo heitto tylsistä veitsistä/puukoista  :lol:  :lol:  - niin silläkö paha maailmasta katoaisi, että keskitytään seurauksiin ja unohdetaan syiden miettiminen... enpä usko ...
Tyytyväinen ihminen on koloonsa tyytyväinen.

>>lainattu Yanalta

THL tiedottaa

No, voitashan me ne puukot vaikka piilottaa jonnekin. Sillei, ettei lapset ja nuoret löydä niitä.

Kukahan sitten piilottais kaikki tykit, panssarit ja lentotukialukset?
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

dianora

Piilottaa, juu... Mitäs muuta sitä pitäs piilotella lapsilta  :roll: - varmaan tietsikka, CD ja DVD levyt nyt ainakin. Ja tuossa piilotusleikissä on se paha puoli, että aina joku tietää piilopaikan, eikä voida olettaa että hän ei käyttäisi koskaan väärin puukkoa, tykkiä, pyssyä, ohjusta ... Tuntuu upottavalta suolta koko piilotusoperaatio  :idea:
Tyytyväinen ihminen on koloonsa tyytyväinen.

>>lainattu Yanalta

THL tiedottaa

Suolta vaikuttaa!

Niinkus tiedät, mun juttujani pitää lukee vähän kaikkee kirjoittamaani epäillen...
Ei noista muiden puheista kannata välittää.


dianora

Ei kai nyt sentään ihan epäileväksi Tuomaaksi tarvii alkaa, kun lukee sun juttujas... ei kyllä paremminkin pitää ottaa se asenne, että ajatuksia herätellään... ja se on hyvä, pidän siitä ...
Tyytyväinen ihminen on koloonsa tyytyväinen.

>>lainattu Yanalta

rapevainaa

Herra isä sentään minkä aiheen aloitit. Tästä on kirjoja vino pino ja minusta on kauhea asia jos oudot aikovat kasvattaa lapsistaan ihan sopeutuvia taviksia.

Kyllähän ne nauhoittavat samat metkut kuin miten minä itse elän. Sen mukana se menee ja se kostautuu sitten kolmanteen ja neljänteen polveen kuten Raamattu sanoo.

THL tiedottaa

Joo, kiitos, asioissa on monia puolia. Ei heti ensimmäistä selitystä pidä ottaa ainoana oikeana.
(Rape ehti tohon väliin nokkelana miehenä.)
Siis tarkoitin tuon dianoran viestiin vastaukseksi... Rapelle vastaan myöhemmin...
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

dianora

Lainaus käyttäjältä: "se"Joo, kiitos, asioissa on monia puolia. Ei heti ensimmäistä selitystä pidä ottaa ainoana oikeana.

Tätä tarkoitin - voi tylsyyden tylsyys niitä ihmisiä, joilla on vain yksi totuus ja se ainoa  :? Sitä paitsi sellainen ainoan oikean esittäjä - sellainen  ahdistaa ja ajaa ahtaalle ja pian pakoon. Mikä lahja ihmiselle, jos voi ja haluaa tarkastella asioita monelta kuution kulmalta. Sellainen ihminen on ilo ja siunaus ympäristölleen ja läheisilleen oikea kulta kimpale 8)
Tyytyväinen ihminen on koloonsa tyytyväinen.

>>lainattu Yanalta

dianora

Lainaus käyttäjältä: "Rape"oudot aikovat kasvattaa lapsistaan ihan sopeutuvia taviksia.


En usko, että tuo on mahdollista ja tarpeellistakaan. Ja ainahan ne lapset ovat jonkinasteisia "kopioita" vanhemmistaan. Siinä onkin suuri vastuu, että sukupolvien kirous ei ole aivan sietämätön - olla ja elää itse niin, että käy hyvästä roolimallista. Taivas, että on vaativa urakka  :P
Tyytyväinen ihminen on koloonsa tyytyväinen.

>>lainattu Yanalta

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä