Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 49 Vieraat katselee tätä aihetta.

Esmerkix

#4000
Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 10.08.14 - klo:10:51
Hämmästyttää suunnattomasti senaattori John McCainin lausunto (Aamulehti, 10.8.2014), että Vietnamissa on ihmisoikeustilanne niin paljon parantunut, että aseidenvientikielto voidaan kumota jo toivottavasti syyskuussa. Aluksi USA veisi vain puolustuksellisia aseita. Entä sen jälkeen?

Vietnamin sota alkoi vuonna 1964 ja seuraavana vuonna Yhdysvallat aloitti täysimittaiset sotatoimet kukistaakseen Vietnamin kommunistit. Sissisota lopulta turhautti Yhdysvaltalaiset ja Yhdysvallat aloittikin Pohjois-Vietnamin massiiviset pommitukset. Vietnamiin pudotettiin arviolta noin kolme kertaa enemmän pommeja kuin toisessa maailmansodassa yhteensä. Yhdysvaltalaiset eivät tunnistaneet vietnamilaisia sissisotilaita siviileistä, joten siviilitkin surmattiin. Myös sissien suojana olleita viidakkoja ja viljelyksiä tuhottiin ympäristömyrkyin.

Vuonna 1973 solmittiin rauhansopimus, joka säilytti muodollisesti Etelä-Vietnamin itsenäisyyden. Voimakkaan kansainvälisen ja kotimaisen painostuksen alaisena Yhdysvaltojen hallitus taipui rauhaan. Kun Yhdysvallat vetivät joukkonsa pois, Etelä-Vietnamin puolustus luhistui, joten kommunistit saivat koko Vietnamin haltuunsa vuoteen 1975 mennessä, ja maan nimeksi tuli Vietnam.

Tuossa siis Vietnamin lähihistoria lyhennettynä ja USA:n osuus siinä.
Ihmettelen edelleenkin, miksi Vietnamiin pitäisi viedä aseita ja aluksi siis vain puolustautumista varten, mutta myöhemmin kenties myös muita aseita. Oikeastaan tähän kulminoituu koko USA:n tämänhetkinen aktiivisuus joka rintamalla. Jos sotia ei ole, ei ole myöskään asevientiä. Mitä silloin myytäisiin, kun amerikkalaiset autotkaan eivät kelpaa kellekään ja viljelykasvitkin ovat geenimanipuloituja, joita ei saa tuoda kai EU:hun? Kai mielessä on myös Kiina, jonka valtavat voimavarat joka alalla houkuttavat. Kiinahan on Vietnamin tukija. Kiina on rahoittanut niin monia kiinnostavia projekteja, että ehkä sitä vähitellen aletaan kumartamaan myös lännessä.


Suti

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 10.08.14 - klo:18:16
Mitä silloin myytäisiin, kun amerikkalaiset autotkaan eivät kelpaa kellekään

Ainakin Suomessa myydään amerikkalaisia autoja enemmän kuin venäläisiä autoja, jotka eivät kelpaa venäläisillekään.
Entä amerikkalaiset puhelimet tai ohjelmistotuotteet?

Esmerkix, asenteellisuutesi tekee uskottavuutesi nollaksi.
päivä kerrallaan

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Sepe - 10.08.14 - klo:18:28
Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 10.08.14 - klo:18:16
Mitä silloin myytäisiin, kun amerikkalaiset autotkaan eivät kelpaa kellekään

Ainakin Suomessa myydään amerikkalaisia autoja enemmän kuin venäläisiä autoja, jotka eivät kelpaa venäläisillekään.
Entä amerikkalaiset puhelimet tai ohjelmistotuotteet?

Esmerkix, asenteellisuutesi tekee uskottavuutesi nollaksi.

USA taas on tullien avulla pakottanut japanilaisvalmistajat perustamaan tehtaita alueelleen. Myös esim. BMW:n ja Mercedeksen maasturien valmistus USA:ssa on seurausta näiden autotyyppien tuontitulleista.


Suti

Olet ajamassa autoa, ja varsinkin jos tie on kapea, ja samaan suuntaan edelläsi ajaa polkupyörä, millä todennäköisyydellä ohitat sen polkupyörän juuri kun vastaantuleva rekka-auto on kohdalla?
päivä kerrallaan

Toope

#4004
Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 10.08.14 - klo:19:41

USA taas on tullien avulla pakottanut japanilaisvalmistajat perustamaan tehtaita alueelleen. Myös esim. BMW:n ja Mercedeksen maasturien valmistus USA:ssa on seurausta näiden autotyyppien tuontitulleista.

Onko näin? Onko Japani siis pakottanut USA:n tai Euroopan luomaan japanilaisia autotehtaita näille alueille? Eiköhän kyse ole lähinnä siitä, että tuotanto saadaan lähelle markkinoita, joten kustannukset saadaan pienemmiksi. Ei kaikki elämä ole salaliittoa, osa siitä on ihan taloudellista järkeä. Esim. etelä-korealainen KIA tuottaa USA:n Georgiassa 300 000 autoa vuodessa, koska niillä on kysyntää USA:ssa.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_manufacturing_facilities#United_States

Noiden autojen tuotantohan sinänsä ei usein riipu edes yhdestä valtiosta tai edes mantereesta. Monesti moottorit tulevat yhdestä maasta, teknologia toisesta maasta, korit kolmannesta, ne kootaan sitten neljännessä maassa. Noin se autojen rakentaminen nykyisin vain toimii, rajoista riippumatta.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope


Suti

Toope on oikeassa.
Sopiikin kysyä mitä Esmerkix tarkoittaa käsitteellä "maasturien valmistus USA:ssa ". Mikä USAssa valmistetusta maasturista tekee BMW:n?
Esmerkixin propagandistiset totuudet sortuvat vähänkin kaivellessa.
päivä kerrallaan

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Sepe - 12.08.14 - klo:08:35
Toope on oikeassa.
Sopiikin kysyä mitä Esmerkix tarkoittaa käsitteellä "maasturien valmistus USA:ssa ". Mikä USAssa valmistetusta maasturista tekee BMW:n?
Esmerkixin propagandistiset totuudet sortuvat vähänkin kaivellessa.

Sopii paremminkin kysyä mikä tekee BMW:stä maasturin? X-sarja on lähinnä kaupunkiauto, johon mahtuu mukavasti ostokset.
Land Rover on maasturi.

Ja se "Land of the Free" on (myös) protektionismin suurvalta.

risto

#4007
Lainaus käyttäjältä: Sepe - 12.08.14 - klo:08:35
Toope on oikeassa.
Sopiikin kysyä mitä Esmerkix tarkoittaa käsitteellä "maasturien valmistus USA:ssa ". Mikä USAssa valmistetusta maasturista tekee BMW:n?
Esmerkixin propagandistiset totuudet sortuvat vähänkin kaivellessa.

Esmerkix tietää tämän homman parhaiten. Japani joutui perustamaan tehtaita Eurooppaan ja USA:aan, koska tullimuurit oli perustettu just Japanin ylivoimaan varten.

Kerran ruotsalainen expertti kysyi, onko Saab Rruotsissa valmistettu kun komponenteista 80% oli tehty ulkomailla. Mutta siitä on aikaa.

Suti

Mercedes pakotti Suomen alkamaan A-sarjan valmistuksen Uudessakaupungissa.
päivä kerrallaan

risto

#4009
Lainaus käyttäjältä: Sepe - 12.08.14 - klo:09:25
Mercedes pakotti Suomen alkamaan A-sarjan valmistuksen Uudessakaupungissa.

Ihan just niiku haluat. Ootko muuten huomannut että EU-maiden välillä ei ole tulleja?

10 v sisällä maailman autotuotanto on muokattu ihan uuteen uskoon. Samoin automerkkien omistukset.

Autoja kuljetetaan pitkin meriä entisissä öljytankkereissa.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä