Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 36 Vieraat katselee tätä aihetta.

Muisto Keijo Kullervo

"Minusta ns. jeesustelija On ihminen joka löytää muista ihmisistä jotain moitittavaa ja vertaa itseään muihin...

Lopulta jää vain 'minä itse' jäljelle omana erinomaisuutenaan..."

K.K.
"Tie, Totuus ja Elämä?"

risto

Lainaus käyttäjältä: K.K. - 19.12.14 - klo:10:19
"Minusta ns. jeesustelija On ihminen joka löytää muista ihmisistä jotain moitittavaa ja vertaa itseään muihin...

Lopulta jää vain 'minä itse' jäljelle omana erinomaisuutenaan..."

K.K.


kiitos kun jaoit ajatuksen kanssamme. On hyvä mieli koko päivän.
.

Kopek

Seuraavassa on muutama kuva, jollaisia voisin ottaa, kun nousisin tuolista ja kiertelisin vähän eri huoneissa. En nyt viitsi esitellä kämppäämme, joten toimikoot nämä netistä löytyvät kuvat esimerkkeinä.

En käsittele asiaa "disorderina" vaan käytännön asiana. Kaikestahan nykyään kehitetään jonkinlainen "oireyhtymä". Miksi yleensä kerron tästä asiasta? Siksi, kun aiheen kuvauksessa lukee, että "jos pännii" ja "voi lipsua reippaamminkin". Tämä ongelma "pännii", vaikka en tällaista sanaa yleensä käytäkään. Kämppämme sotku ei ole yhtään vähäisempi kuin mitä seuraavissa kuvissa esitellään. Yksi huone on sellainen, ettei siihen käytännössä enää pääse muuta kuin metrin korkuisen romuvuoren yli konttaamalla. Huoneessa oleva nahkainen sohvakalusto esimerkiksi on täysin piilossa romujen alla. Sohvat ovat viimeksi olleet näkyvissä yli kymmenen vuotta sitten. Muihin huoneisiin pääsee paremmin, kun harppoo kynnyksellä olevien romujen yli. On mielenkiintoista, miten nimenomaan oviaukot alkavat mennä tukkoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsive_hoarding
http://discussingdissociation.com/2009/12/06/compulsive-hoarding-and-dissociative-disorders/
http://laughingsquid.com/the-art-of-keeping-a-photo-series-about-compulsive-hoarding-by-paula-salischiker/

Miksi asialle ei tehdä mitään? Miksi se jatkuu ja pahenee?

Ulkopuolinen, joka asuu normaalissa siistissä asunnossa, voi ajatella, että pahaan sotkuun päässeen asunnon siivoaminen on pelkkä tahtokysymys. Sen kuin ryhtyy toimesta tekoihin, vaikka huone kerrallaan. Kyllähän paikat saa siistiksi, jos haluaa.

On kuitenkin muutamia (tautologia uhkaa iskeä, kun ei muita sanoja tule mieleen kuin "asia") tekijöitä, joita asiaan (no, nyt se taas tuli) perehtymätön ei ehkä tule ajatelleeksi.

1) Tavarakasojen vähäinenkin pöyhiminen saa vuosien aikana ulkoa kantautuneen koivun ym. siitepölyn (tai yleensä pölyn, jos siitepöly ei voi säilyä vuosia) nousemaan huoneilmaan, jossa se kiertelee vuorokausien ja viikkojen ajan ympäri taloa aiheuttaen erittäin pahoja oireita allergioista kärsiville. Viisitoista minuuttia "siivoamista" aiheuttaa useita kuukausia jatkuvia allergia- ja astmaoireita. Tämä väite voi kuulostaa mahdottomalta, mutta se on havaittu niin monta kertaa vuosien varrella, että todisteet ovat kiistattomat. Vähän siivoilua syksyllä, ja koko talvi menee oireiden kanssa kärvistellessä. Ei siivoilua syksyllä, ja oireitakaan ei ilmene - mitä nyt pientä "perusallergiaa", mikä liittyy talon yleiseen sotkuisuuteen.

2) Siivoaminen on mahdotonta, koska esineitä on paljon. Jos haluaa esimerkiksi lakaista ja imuroida ja pestä lattian, se on saatava tyhjäksi romukasan alta. Kun kaikki mahdolliset paikat ovat täynnä tavaraa, minne tyhjennetyn alueen tavarat pannaan?

3) Jos on päästy niin pitkälle, että roskia ja turhia tavaroita poistetaan talosta, minne se viedään ja millä se viedään? Talon roska-astiaan mahtuu muutama muovipussillinen eli juuri ja juuri arkipäiväiset roskat, joita taloudessa kertyy. Jos talomme siivottaisiin yhdellä kertaa, kaikkien lähikuntien yleiset jätteenkeräyspisteet täyttyisivät ääriään myöten, ja silti suurin osa roskista olisi vielä jäljellä. Omassa kunnassamme ei ole keräyspisteitä, joten kuljetamme jätesäkkejä auton peräluukussa ja viemme niitä erään toisen kunnan keräyspisteisiin. Tämä toinen kunta perii meiltä jätemaksun kesämökin takia, ja koska sieltä ei tule roskaa, katsomme (oikein tai väärin) voivamme panna joitakin talon roskapusseja jäteastioihin. Muutenhan maksaisimme tyhjästä.

Olen joskus vienyt 15-20 isoa mustaa jätesäkkiä auton peräluukussa useilla eri reissuilla keräyspisteisiin. Tällaisen määrän vähentymistä asunnosta ja pihoilta ei oikeastaan edes vielä huomaa. Romusta roskasta tulisi useita kuorma-autolasteja.

4) Yleinen apatia estää siivoamisen. Apatia johtuu siitä, että varsinaiselle "ongelmalle" ei tehdä mitään. Ja se ongelma on romun ja jätteen kerääminen ja kyvyttömyys hävittää sitä.

Jos kerran tiedostan, että minulla on tällainen ongelma, kai olen miettinyt sitä psykologiselta kannalta, eli mistä se johtuu, ja mitä sille voisi tehdä. Niinhän sitä luulisi. Ongelma on kuitenkin vähän kuin alkoholismi. Ulkopuoliset huomaavat sen, mutta ongelmasta kärsivä kiistää sen. Eli eihän minulla nyt vielä mitään varsinaista ongelmaa ole, mitä nyt rojua on vähän päässyt kertymään, ja jonakin päivänä siivoan kämpän huippukuntoon.

Koska ongelma on kollektiivinen, siitä selviää, kun kiistää itse kärsivänsä siitä ja syyttää muita osapuolia. Nytkin olisi erittäin suuri houkutus tehdä niin, mutta pinnistelen ja yritän olla tekemättä. Itse pidän – varsinaisen "ongelman" tietysti kiistän – suurimpana ratkaisua hankaloittavana syynä pölykysymystä sekä tavaroiden kuljetus- ja loppusijoituskysymystä ja masentuneisuutta ja apatiaa, mikä tilanteen pitkittymisestä on seurannut.

Olen viimeksi yrittänyt siivota ulkoeteisen, joka on pieni koppi paikassa, josta tullaan taloon sisälle. Homma on vieläkin kesken. Motiivina on ollut kännykän etsiminen, vaikka se on ollut käytännössä turhaa, koska kännykkä (kaksi kännykkää!) todennäköisesti varastettiin autosta, joka jäi yöksi lukitsematta pihaan. Olen nappaillut allergiatabletteja ja käyttänyt silmätippoja, mutta nekään eivät tunnu auttavan. Talo on käytännössä asuinkelvoton. Olo on lähes sietämätön. Pitäisi olla kasvot peittävän suodatinnaamari. Olen myös katsellut netistä erilaisia suodatinlaitteita, joiden pitäisi puhdistaa ilmasta hiukkasia.

Pääseminen esimerkiksi viikonlopuksi jonnekin muulle pois talosta osoittaa, että oireet todellakin johtuvat huoneilmasta. Tuntuu aivan ihmeelliseltä, kun silmiä ei kutita, eikä nuha vaivaa, ja olo on sellainen kuin mitä sen normaalilla ihmisellä kuuluisi olla. Tällä hetkellä tiedossa ei ole tällaista "viikonloppua muualla". En käy edes työssä, joten päivät kuluvat sisällä talossa kärsien. Muutama tunti muualla helpottaa jo vähän oireita, mutta vaaditaan pari kokonaista päivää, että oireet kunnolla alkavat hävitä. Sen jälkeen on taas masentavaa palata entiseen allergiapesään. Olen miettinyt, voisiko oireiden taustalla olla myös piilevä homeongelma jossakin talon osassa. Epäilen, että pöly on suurin syyllinen, koska jos kyseessä olisi home, oireet vaivaisivat aina ja myös silloinkin, kun ei ole "siivottu" eli pöyhitty kasoja. Tällä kertaa on pöyhitty.

"Lopullisena ratkaisuna" olen miettinyt seuraavaa menettelyä.

Talon viereen tehdään tilapäinen suuri "teltta" metallitangoista ja kevytpressusta. Sitä käytetään tavaroiden hetkelliseen varastoimiseen. Siivottavan huoneen ovi muuhun taloon suljetaan, ja tavarat poistetaan ulos ikkunan kautta tarvittavia hengityssuojaimia käyttäen. Kun huone on tyhjä, lattia ja seinät ym. pestään. Sen jälkeen tavarat lajitellaan ulkona, roskat poistetaan, ja ainoastaan säilytettävät tavarat palautetaan huoneeseen. Tämä sama menettely tehdään vuoron perään kaikille huoneille.

"Lopullisessa ratkaisussa" on yksi ongelma. Se pitäisi tehdä kesällä. Silloin on kuitenkin muuta kriittisen tärkeää tekemistä toisella paikkakunnalla. Vähäisen kesäajan käyttäminen siivoamiseen tuntuu ajan tuhlaamiselta.

Ai niin. Yhden merkittävän ongelman olin vähällä unohtaa. Se on rajavarojen niukkuus. Tarvittaisiin nimittäin edellä mainittuja metallitankoja. Lisäksi tarvittaisiin pitkä letku ja pönttöpölynimuri, joka sijoitettaisiin ulos. Tavallisella pölynimurilla on toivotonta imuroida olosuhteissa, joissa imurin letku imee kaikenlaista roskaa sanomalehdistä vanhoista sukista alkaen niin että, imurin pussi täyttyy muutamassa minuutissa. Tarvittaisiin satoja pusseja. Myös jonkinlainen auton peräkärry pitäisi ostaa. Koska pitkät rautatangot ovat hankalia kuljetettavia, venetraileriin pitäisi rakentaa tätä (ja muitakin kuljetuksia) varten lava. Ja tähän lavaan tarvittaisiin niitä tankoja. Aikaisempi puinen lava lahosi pilalle.

Traileri on toisella paikkakunnalla, jossa se juuri näillä hetkillä on jäämässä lumen saartamaksi ollen käytettävissä seuraavan kerran vasta huhtikuussa, kun lumet sulavat. Alueelle ei pysty ajamaan autolla enää tämän jälkeen. Vähäluminen viime talvi oli siitä ainutlaatuinen, että ajaminen oli mahdollista koko talven ajan.

Anteeksi tämä erittäin pitkä "vuodatus". Halusin vain käytännön tasolla selostaa, miten hankalia jotkut yksinkertaisilta vaikuttavat ongelmat voivat olla. Ensin on tehtävä se, että voisi tehdä sen, että voisi tehdä sen ja niin edelleen.

Käytännössä siivoaminen on seuraavan kerran mahdollista ensi keväänä tai oikeastaan vasta myöhemmin kesällä, kun ulkoilman allergiakausi (touko-kesäkuu, jolloin koivu kukkii) on ohi.

Amanda

#4993
Tässä taas esimerkki siitä, miten virtuaalimielikuvat eivät välttämättä pidä paikkaansa! Kopek on tuntunut sellaiselta, että hänellä olisi paikat kunnossa ja istuisi kirjoituspöydän äärellä naputtelemassa Outomaalle :)

Mutta. Tämä on vakava ongelma. Jonkun aikaa on telkkarissa ollut noita "messi"-eläjiä, joiden autotallit, kellarit ja vintit ovat olleet täynnä tavaraa. Oli tv-ohjelma, jonne saattoi kirjoittaa ja pyytää asiantuntijoiden apua. Valitsivat varmaan "karmeimmat" tapaukset, terapoitti tuli raivaajafirman kanssa ja talo tyhjennettiin ja jopa siivottiin. Usein asukas katseli menoa tippa silmässä, mutta kun se oli ohi, ilo oli suuri.

Kyllä se taitaa olla sellainen ongelma (jos totta!), ettei siitä kierteestä yksin pois pääse. Kirjoitat "kämppämme" ja et siis ole yksin, sitä alkaa aprikoimaan kuka siellä on pahempi roinan kerääjä. Koska sinä yrität siivota tulee pakostakin mieleen, että se kumppanisi.

Ei voi muuta neuvoa, kuin että koita etsiä netistä vertaistukea tai kysellä muilla foorumeilla, täältä saat vain sarkasmia niskaasi  ;D
Onhan noita, juuri oli linkki naamakirjasta vauva-foorumille/lehdelle, joka taitaa olla aika iso.. jos siellä kysyy, niin varmasti saat neuvoja. Ehkä hyviäkin.

Tai sitten haette ammattisiivoojat ja heitätte tavaroita, joihin ei ole koskettu vuosiin pois tai annatte ko. ihmisten ottaa ilmaiseksi tai viedä tavarakeräykseen, jos ovat vielä käyttökelpoisia. Puutteessa eläviä perheitä on paljon..
Talvella voisi siivouksen jälkeen tuulettaa kunnolla, kun ulkona on kylmä, ilma vaihtuu parissa tunnissa täysin!

Muoks.
Tuossa linkki sille perhefooruille http://www.vauva.fi/keskustelu
Sinne voi näköjään kirjoittaa "vieras" nikilläkin.

risto

#4994
.
Sen verran on tuota vikaa, että tiedän mistä on kysymys. Laajensin harrastusta ja seinät tulivat vastaan. Tarpeetonta tavaraa lojuu odottamassa parempaa päivää ja käyttöesineet ovat jaloissa.

Olen yrittänyt ratkoa pulmaa, ja ainut ratkaisu on viedä tavaraa kaatopaikalle. Niitten järjestely, eli siirto toiseen paikkaan ei ratkaise mitään.


risto

#4995
.
Yksi ratkaisu auttaa, jos pihalla voi pitää nuotiota. Jos esim on pesukoneen kuivausrumpu, se toimii hyvin roskan polttajana. Rei'istä tulee hyvä veto tuleen ja roinan saa palamaan vähällä savulla. Rei'itetty rautatynnyri toimii myös hyvin.

Sanomalehdet ja aikakauslehdet eivät pala, vaan parhaiten pääsee eroon löysästä tavarasta.

Ja pieni notski ettei palokunta tule paikalle.

Suti

Kopekin kuvaamien ongelmien hoitamisessa jokainen tapaus on varmaan omansa, mutta minun näkemykseni on että kämppä on ensin siivottava vaikka ulkopuolisella avulla.
Samaan aikaan asukkaat terapiaan. Joissain tapauksissa tarvitaan lääkitystäkin.

Terapialla ei ole mitään hyötyä jos joutuu sen aikana ja jälkeen asumaan hirveässä siivossa olevassa kämpässä. Voimat ei kuitenkaan riitä uuden elämän aloittamiseen ja kämpän raivaamiseen.

Terapian saaminen on oma ongelmansa.

Kopekin tilanne ei ole ihan pahin, ilmeisesti sähkölaskut ja vastaavat on maksettu.
päivä kerrallaan

Muisto Keijo Kullervo


"Minusta näyttää ja tuntuu siltä, että Aleksander Stubb alkaa olla jo ennen aikojaan 'entinen' pääministeri?

Alkavat Stubbilla olla julkisuuden puheet sitä luokkaa... Toimitusminiteriö jota Hän johtaa, vetäytyy omaan kuoreensa ja tekee sitä mitä on luvannutkin, hoitaa entiset päätökset parhain keinoin loppuun...

Sen jälkeen vaalit ja uusi ja ehta pääministeri, mutta ei kokoomuksesta ainakaan...

K.K.

PS. Veikkaan että seuraava pääministeri on keskustasta."
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Suti

On se tuo K.K. viisas mies. Mistähän se on tuonkin ajatelman kopioinut?
päivä kerrallaan

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Suti - 19.12.14 - klo:14:36
On se tuo K.K. viisas mies. Mistähän se on tuonkin ajatelman kopioinut?


Kun On oikea näkökulma, ei näkövinkkelissä ole mitään vikaa...

Ystävällisesti...

K.K:
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä