Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 38 Vieraat katselee tätä aihetta.

risto

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 03.04.15 - klo:22:45

Enpä olisi osannut arvata, että on suksia, joita ei tarvitse enää voidella..

Siinä selitys Suomen hiihtomenestykseen.

Amanda

Mutta tuon kirvesmiehenkin tekemillä palkitulla suksimallilla voitettiin suuria kilpailuja..

Linkki

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 03.04.15 - klo:22:45

Enpä olisi osannut arvata, että on suksia, joita ei tarvitse enää voidella..

Käytössäni on edelleen sukset ja monot ilmeisesti jostakin 1970-luvulta. Ne ovat isäni vanhat. En tiedä, milloin hän niitä viimeksi käytti. Hänellä oli nimittäin jo uudemmatkin, jotka päätyivät veljelleni. Näillä uudemmillakin ehdin hiihdellä jonkin verran 1990-luvulla.

Yhdet vanhat isäni sukset löytyivät kuukausi sitten eräästä varastosta, jonne olen ne joskus pannut. Kokeilin niitä hiihtämällä vajaan 10 kilometrin lenkin. Puolet siitä oli oikeastaan jääluistelua, koska lunta ei monin paikoin ollut lainkaan. Kokeilin ensiksi samasta varastosta löytyneitä äitini suksia, joiden siteisiin antiikkimononi sopivat paremmin. Suksissa on saman näköinen pohja kuin varsinaisissa käyttösuksissani. Käännyin takaisin muutaman kymmenen metrin päässä, koska sukset lipsuivat niin paljon, ettei niillä tahtonut päästä eteenpäin. Jostakin syystä, en tiedä miksi, käyttösukseni eivät lipsu ainakaan merkittävästi. Luisto menettelee, vaikka en koskaan voitele niitä. Suojakelillä ei voi hiihtää, koska pohjiin tarttuu lunta. Tämän talven hiihdot jäivät muutamaan kymmeneen kilometriin, koska kelit loppuivat. En muutenkaan ole aktiivihiihtäjä, joten parhaimmillaankin kilometrit jäävät vaatimattomiksi todellisten harrastajien kilometreihin verrattuna.

Kokeilin tänä talvena myös erään perheenjäsenemme uusia nykyaikaisia suksia. Kokeilu vahvisti odotukseni ja olettamukseni. Nykyajan suksilla "hiihtäminen" ja perinteisillä suksilla hiihtäminen ovat täysin eri asioita. Mielestäni ei voi puhua edes samasta lajista. Nykyajan sukset ovat kapeat rimat, joilla hiihtäminen - tarkoitan vaivalloinen itsensä liikuttaminen ne jalkojen alla - oli ainakin oman kokemukseni mukaan erittäin epämukavaa ja sen oikean hiihtämisen irvikuva, mihin olen tottunut. Täytyy vain toivoa, että vanhat sukset ja monot kestävät loppuikäni, ellei jossakin myydä "oikeita" suksia, mitä vähän epäilen.

En ole käytännössä koskaan voidellut suksiani. Jos hiihtäminen vaatisi sen, vähäinenkin harrastukseni loppuisi.

Esmerkix

Nämä Peltosen nanogripit toimivat parhaiten, kun lämpötila on jossakin nollan lähettyvillä tai muutama aste pakkasta. Lumisateessa eivät oikein toimi, vaikka olen niillä sateessakin hiihtänyt. Silloin ongelmana on luistamattomuus ja vähäinen tarttuminen. Alamäessä on aika hankalaa lasketella, jos on lumitilsat alla. Hiihtokeskuksesta voi vuokrata toiset sukset, jos kelit kylmenevät tai sataa lunta. En jaksa raahata kaksi suksia mukanani. Tuntureilla hiihtäminen on niin ihanaa, ettei haittaa, vaikka luistoa ei olisikaan. Vähän aurinkoa toivon tiistaista tiistaihin.

Amanda

Koulun pakkohiihtämisestä en tykänyt tippaakaan, mutta vapaa-aikana joskus hiihtelimme kaverini kanssa metsissä. Sitten kouluaikojen en ole pannut suksia jalkohin!
Kaikki fyysinen urheilu, uiminen, ulkona puuhailu on kivaa niin kauan kuin itse sitä haluan. Kun alkuun pääsen ei tarttis loppua ollenkaan.. 

Koitan auttaa tuon auringon suhteen kun on tiistaista tiistaihinkin,, jotain aaltoja ja taikoja :D

Meillä on vaihteeksi taas jotain 2-3 päivää ihanan keväistä, mutta kylmenee kuulemma huomisesta alkaen ja onneksi saadaan useammin vettä. Luonto tykkää ja maanviljelijät.

Muoks.
On sana lisätty .. ::)

risto

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 04.04.15 - klo:18:58
Koulun pakkohiihtämisestä en tykänyt tippaakaan, mutta vapaa-aikana joskus

Koitan auttaa tuon auringon suhteen kun on tiistaista tiistaihinkin,, jotain aaltoja ja taikoja :D

Meillä on vaihteeksi taas jotain 2-3 päivää ihanan keväistä, mutta kylmenee kuulemma huomisesta alkaen ja onneksi saadaan useammin vettä. Luonto tykkää ja maanviljelijät.

Muoks.
On sana lisätty .. ::)

Missä päin muolimaa sinä nyt oot?
Välillä hiihtee ja välillä pyyhkii kissalla pöytee
.

Esmerkix

... Koitan auttaa tuon auringon suhteen kun on tiistaista tiistaihinkin,, jotain aaltoja ja taikoja :D

...

Hyvä, kiitoksia. Maisemat ovat komeat ja näkyvyys hieno todella pitkälle, jos on kirkas sää.

Amanda

Heh, maailmani taitaa olla aika outo, olen oikeastaan koko ajan kolmella mantereella. Koittakaapa samaa :D 

Ja sitten vielä menneisyydessä, aika kultaa muistot.. tai ei oikeastaan kultaakaan. Mutta viime aikoina asiat ovat saaneet eri mittasuhteet kuin ennen..

Suti

Koulun pakkohiihtämisestä en tykänyt tippaakaan, mutta vapaa-aikana joskus hiihtelimme kaverini kanssa metsissä. Sitten kouluaikojen en ole pannut suksia jalkohin!

Armeijan jälkeen vannoin etten ikinä hiihdä, en ikinä nouse ennen kuutta enkä ikinä aja partaani.
Kaikki nuo vannomiset olen pettänyt.
päivä kerrallaan

Syrinx

Jaaa... muistui mieleen nuo kansakouluajat ja se miten siellä piti kilpailla hiihtämisessä. No, mie kun olin jo siihen ikään kiinnostuneempi luonnosta ja linnuista, en viitsinyt juurikaan kilpailla vaan jäin sinne ladulle katselemaan kaiken maailman tinttejä ja tikkoja niin että olivat kerrankin lähettäneet muutaman etsijän minua sieltä metsästä koululle hakemaan kun kai pelkäsivät että eksyin. Mitä vielä...

On miulla kellarissa umpihankisukset, mutta enemmän olen käyttänyt noita alumiinikehikkoisia tennismailamallisia lumikenkiä. Sopii paremmin siihen vauhtiin mitä umpihangessa harrastetaan, ovat ketterämmät metsässä ja eivät lipsu ylä- tai alamäessä. Nyt oli kuitenkin niin vähän lunta täällä etelässä että käyttämättä jäivät...

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä