Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Joulukalenteri 2007

Aloittaja Outomaa, 01.12.07 - klo:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Eugen"
Lainaus käyttäjältä: "Rape"

Meinaatko että synnynnäisiä joulupukkeja vai miksi kirjoitit?

Kävi miälessä tuo hokema:  Joulu= Jeesuksen synttärit... eihän tieto tietysti poista sitä seikkaa, että Jeesus on saattanut täyttää täydet 12 v...

Mutta eipä silti. Hyvin ovat opit sinuunkin purreet.

12 vuotta opiskeltiin uskontoa koulussa. Kait sieltä jotain piti tarttua kaaliin. Parhaita faktoja on jäänyt mieleen kun joku pyhimys istui kivipylvään päässä vuosina xx -yy.  Miten helvetissä siellä pysyy. Kun ihminen tulee vuoteessa liikuntakyttömäksi lyhyemmässäkin ajassa.

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Rape"Miten helvetissä siellä pysyy. Kun ihminen tulee vuoteessa liikuntakyttömäksi lyhyemmässäkin ajassa.

Kuule Rape, eikös siellä ollut liikumatta tarkoituskin olla.  :roll:

Aakku, minulle tuli mieleen se Gallen-Kallelan taulu, se jossa miehet, Suomen sivistyneistä örvelsi umpitunnellissa ravintolapöytään nojaillen ja taivaalla oli tuo Jeesushahmo, Jupiterin edessä. Samassa asennossa kuin tyttä Ad Astrassa, kädet ylhäälle ojennettuina.

...tuli mieleeni toinenkin juttu...minäkin olen kerran joskus piirtänyt sellaisen naishahmon jolla on hiukset pystyssä säteinä. En ollut silloin vielä nähnyt Ad Astraa, tai en ainakaan sitä oikeaa teosta; ehkä siitä oli joskus piirtynyt alitajuntaan joku kuva joskus nuoruudessa jostain kirjasta, en tiedä.

Voisin laittaa sen sinulle sähköpostiin jos laittaisit tähän esille?

Luukku 19

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Aakku, minulle tuli mieleen se Gallen-Kallelan taulu, se jossa miehet, Suomen sivistyneistä örvelsi umpitunnellissa ravintolapöytään nojaillen ja taivaalla oli tuo Jeesushahmo, Jupiterin edessä. Samassa asennossa kuin tyttä Ad Astrassa, kädet ylhäälle ojennettuina.

Jos muistat sen taulun nimen ja vielä löydät sen netin syövereistä, niin laita linkki !

Lainaa...tuli mieleeni toinenkin juttu...minäkin olen kerran joskus piirtänyt sellaisen naishahmon jolla on hiukset pystyssä säteinä. En ollut silloin vielä nähnyt Ad Astraa, tai en ainakaan sitä oikeaa teosta; ehkä siitä oli joskus piirtynyt alitajuntaan joku kuva joskus nuoruudessa jostain kirjasta, en tiedä.

Voi olla, että olet sen ohimennen nähnyt vaikka jossain kirjassa ja sitten tarkemminajateltuna se on jossainmäärin samannäköinen kuin se indi19v.jpg, joka puolestaan on täälläkin - jossain ketjussa :)

LainaaVoisin laittaa sen sinulle sähköpostiin jos laittaisit tähän esille?

Sposti on perillä ja kuva on siirretty lahdelle, saunalahdelle - privassa on sen osoite siellä --> Laita se joulukalenterin luukuksi 19 :)

Indigo

Kiitos Aakku!

Gallen-Kallelan taulun nimi on Kajustaflan, tai se oli kai oikeastaan luonnos. Samana vuonna hän maalasi kuuluisna maalauksensa Symposion.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Kiitos Aakku!

Ollah hjuva, Indiaani ...

LainaaGallen-Kallelan taulun nimi on Kajustaflan, tai se oli kai oikeastaan luonnos. Samana vuonna hän maalasi kuuluisna maalauksensa Symposion.

Kiitos sinulle - löytöpalvelukone löysi sen, tosin aika pienenä, mutta eipä tänne hirmuisen isoja kuvia kannata laittaa kun karkaavat yli raamien.

Jospa tuo hahmo kuun [ei se voi olla jupiter, kun on senverran iso] edessä onkin sama Ad Astran tyttö, joka vahtii, ettei Akseli röpöttele itseään hengiltä  :idea:

P.S. Se aurinkotyttökuva on oikein hyvä Luukku 19 :)

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"

Jospa tuo hahmo kuun [ei se voi olla jupiter, kun on senverran iso] edessä onkin sama Ad Astran tyttö, joka vahtii, ettei Akseli röpöttele itseään hengiltä  :idea:

P.S. Se aurinkotyttökuva on oikein hyvä Luukku 19 :)

Tuosta kuvasta on leikattu osa pois, G-K leikkasi itse. Luonnoksessa siinä istui tyttö pöydällä, se sama vissiin kuin AdAstrassa. En minä tiedä onko se Jupiter, mutta Edelfelt kuulemma oli kirjoittanut kirjeessä sen kuvaavan Jupiteria. Tuolla aiemmin vain yhdistit Jupiterin ja Jeesuksen syntymän ja tässä taulussahan on "Jeesus" nousemassa ylös. Niinkuin Ad Astrakin.

Symposionista hahmo taivaalla on hävinnyt ja tyttö on muuttunut vielä enemmän hengen symboliksi, suuriksi siiviksi.

Indigo

Katsoin kirjasta, Gallen -Kallela oli aiemmin tehnyt piirroksia taivaalle ylösnousevasta Kristuksesta, hahmon ympärilä on siinä tähtiä ja planeettoja, mm. Saturnus näkyy suurena taustalla. Tunnistan sen renkaista. Saattoi siis hyvinkin olla Jupiter.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Tuosta kuvasta on leikattu osa pois, G-K leikkasi itse. Luonnoksessa siinä istui tyttö pöydällä, se sama vissiin kuin AdAstrassa. En minä tiedä onko se Jupiter, mutta Edelfelt kuulemma oli kirjoittanut kirjeessä sen kuvaavan Jupiteria. Tuolla aiemmin vain yhdistit Jupiterin ja Jeesuksen syntymän ja tässä taulussahan on "Jeesus" nousemassa ylös. Niinkuin Ad Astrakin.

Voe tokkiisa - opin tässä samalla taidehistoriaa, mistä taas sinulle kiitokset :) Se Jupiterin yhtymä muiden planeettojen kanssa ja [näennäinen] pysähtyminen Persiasta katsottuna jonnekin Betlehemin ylle on yksi selitys sille "tähdelle" - muitakin vastaavia ilmiöitä on ajanlaskun alkuaikoihin, molemmin puolin, ehdotettu. Siihenaikaan senkaltainen ilmestys tulkittiin epäröimättä joksikin muutoksen, suuren, merkiksi. Muinaisille kulttuurikansoille tähtitaivas edusti jumaluutta kaikkein selkeimmillään - lukuunottamatta juutalaisia, joilta tähtientiirailu oli epäpyhänä kielletty ... tosin sielläkin muutamat oppineet tutkivat, salaa. Näistä käsittämättömistä kielloista johtuen juuri juutalaisten kalenteri oli sen ajan kulttuurikansojen ylivoimaisesti kehnoin.

LainaaSymposionista hahmo taivaalla on hävinnyt ja tyttö on muuttunut vielä enemmän hengen symboliksi, suuriksi siiviksi.

Katsotaan, josko Symposion näkyisi :)

Ainaskin esikatselussa se näkyy ...

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Katsoin kirjasta, Gallen -Kallela oli aiemmin tehnyt piirroksia taivaalle ylösnousevasta Kristuksesta, hahmon ympärilä on siinä tähtiä ja planeettoja, mm. Saturnus näkyy suurena taustalla. Tunnistan sen renkaista. Saattoi siis hyvinkin olla Jupiter.

Jupiter ei varmaan näy Kämpin akkunasta noin suurena :) Voi olla, että poikkeuksellisesti olen väärässä, mutta sanoisin edelleen, että kuu se on.

Olen muuten katsellut - jo vuosia sitten - saturnuksen renkaita tähtikaukoputken läpi. Tähtikaukoputkessa suurennos on epäoleellista, koska olipa suurennussuhde millainen hyvänsä, näkyvät tähdet pistemäisinä kuitenkin - planeetat kyllä saavat uutta ulottuvuutta kun ovat lähempänä meitä. Peilikaukoputkissa on tärkeää peilin halkaisija -> suurella peilillä heikkovaloisetkin kohteet erottuvat ... niin ja tietysti huippuhyvä hionta, ettei tule kuvausvirheitä ... siksi ne maksavat ja paljon.

Se millä tiirailin, oli yhden harrastelijatähtitieteilijän - itse oli sen peilin hionut, aikaa meni jokunen kuukausi, pinnoitutti Väisälä oy:ssa [nyk. Vaisala] ja rakensi sille kuoret ja telineen - siinä oli linssikaukoputki tähtäämistä varten kyljessä, koska varsinaisen peilikaukoputken näkökenttä oli hyvin suppea.

THL tiedottaa

Voe tokkiisa - opin tässä samalla taidehistoriaa, ...

Voe tokkiinsa, Aakku, on se hyvä että Intiko esilukee sulle, kun et kerran ite ossoo...    :D
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "se"

Voe tokkiisa - opin tässä samalla taidehistoriaa, ...

Voe tokkiinsa, Aakku, on se hyvä että Intiko esilukee sulle, kun et kerran ite ossoo...    :D

On hyvä :) Indi on perillä taidehistoriasta, huomattavasti paremmin kuin minä - vastaavasti historiasta on minua paremmin perillä Alien Weird. Aikanaan esikampakeraamisella kaudella en koulussa ollut innostunut oppiaineista, joissa piti opetella asioita ulkoa. Keskityin niihin, joissa tarvitsee muistaa vain vähän ja loput saa laskemalla tai johtamalla muistamastaan ... toisin sanoen matemattis-käpystiikkaisiin aineisiin. Muun löin käytännöllisesti katsoen laimin ja seilasin lähinä tuurilla. Moukan tuurilla.

Netin lukuisat hakukoneet ovat ärsyttäviä - hakualgoritmit ovat outoja ... vaikkapa tuolla hakusanalla "Symposion" tulevat myös kaikenlaiset, joissa esiintyy sana "symposium" --> hakutulos on sotkuinen. Hakukoneet tyrkyttävät olettaen, mitä haluan löytää - tämän soisin korjattavan, etteivät ehdottelisi jotain sellaista, mitä en ole hakemassa  :twisted:

Nyt asia on toisin, mutta noin vuosi sitten kun olin kyläilemässä ex-naapurini tykönä, tuli puheeksi hirsirakennus ja piilukirves --> päädyimme piilukiirveestä siihen, että piilu on veistetty hirsi ... päätime tarkistaa asian. Sana "piilu" lootaan ja entter :) Hakumasiina antoi tuloksia, mutta kysyi "Tarkoititko pillu" :lol: - piilu siis on veistetty hirsi ja siihen on aikoinaan kehitetty leveäteräinen piilukirves, jolla työskentely käy nopeammin ja jälki on siistimpää kuin kapeateräisellä kirveellä nyhrääminen. Kokeilimme, tietysti, myös tuota kaksiälläistä hakusanaa, mutta täsmentäviä kysymyksiä kone ei esittänyt.

Edempään Betlehemin tähti-teemaan liittyen Kstarsilla etsitty kuva tähtitaivaasta vuodelta 7 :)

Katselupaikka on Bandar Abbas nykyisessä Iranissa ja aika on 25.12.0003 klo. 19. Sellaisen päivitysen niin Stellariumiin kuinKstarsiin voisi laittaa, että aikaa voisi liu'uttaa pitkin palkkia hiirellä, jolloin löytäisi mahdollisia yhtymiä taivaalta helposti. Kuva on hakuammunnan tulos, mutta siinäkin näkyy, että tuona aikana saturnus, uranus ja jupiter ovat aika likellä toisiaan ... jokin aika ennen tuota ne ovat ilmeisesti olleet yhdessä läjässä. Ohjelmassa katselusuunta on etelään ja kolmikko näkyy Bandar Abbasista länteen --> itämaan tietäjäin ylitietäjä on sanonut "tähden" nädessään "horiop jätkät - nokka kohti Betlehemiä ja raviksi".

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä