Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Joulukalenteri 2007

Aloittaja Outomaa, 01.12.07 - klo:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ztara

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"

Ota hajusuolaa, ettet kumpsahda lattialle !

Eihän tuossa ollut paljoakaan - ehkä promille siitä, mitä päivittäin tarvitsen ... paitsi nyt kun aloitan joululoman -> seuraava varsinainen työpäivä on jotain 14. tammikuuta ensivuonna. Tosin ensiviikolla on yksi sellainen kehittämisensuunnittelupalaveri, minne on tavallaan pakko mennä, ellen päätä sairastua esim. flunssaan vai olisiko se klassinen "yskä, nuha ja löysä maha" parempi ... pitää miettiä kumpaa olen viimeksi käyttänyt tai sitten vain menen ja istun ajatellen sinisiä ja mahdollisesti hehkuvanpunaisiakin ajatuksia kuulematta mitään muuta.

Kiitos, se oli tarpeeseen.
Jos minä tarvitsisin tuonkaltaista tietoa töissäni, olisin aina ollut ja tulisinkin aina olemaan työtön. Aivoni kieltäytyvät kaikista "vaikeista" numeraalisista tiedoista järjestelmällisesti. Ja graafiset esitykset muuttuvat mielessäni vain vuoriksi, laaksoiksi ja töppäröiksi. Matemaattiset yhtälöt ovat silmissäni pelkkiä kiemuroita.

14. tammikuuta on vielä niin kaukana, että yhden palaverin nyt kestää ilman löysää vatsaakin  :P .
~~Starseed~~

Everything will be ok in the end. If everything is not ok, it is not the end.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Starseed"Aivoni kieltäytyvät kaikista "vaikeista" numeraalisista tiedoista järjestelmällisesti. Ja graafiset esitykset muuttuvat mielessäni vain vuoriksi, laaksoiksi ja töppäröiksi. Matemaattiset yhtälöt ovat silmissäni pelkkiä kiemuroita.

14. tammikuuta on vielä niin kaukana, että yhden palaverin nyt kestää ilman löysää vatsaakin  :P .

:lol: Älä sitten mieti töppäröitä. Hyvä on, puhuit ympäri ja vatsani on kunnossa ensi maanantaina [ellei sitten tule jotain oikeaa pöpön aiheuttamaa "kurakeliä"] ... tästä tuli äsken spostitse tietoa :) Se vain on aamulla, jolloin mielummin uinuisin nähden kaikenlaisia mielenkiintoisia unia.

Indigo

Nin minunkin aivojani rasittaa suunnattomasti kaikenlainen numeroiden muistaminen... mutta siitä huolimatta omaan omituisen viehtymyksen lueskella kummallisia asioita. Tässä vissiin viikko sitten yritin painaa mieleeni mikä on absoluuttinen nollapiste eli -273,15 C eli 0 K. No äsken sitten katsellessani tuota Aakun kirjoitusta muistin sen olevan ...jotain.. -236,15 ja minua jo alkoi pänniin, että en sitten muista yhtään mitään kun Aakku sanoi luvun 273 ja se näytti ihan oudolta. Tämän jälkeen yritän muistaa.

Vaikka en minä tiedä mitä se minua hyödyttää.   :shock:

Indigo

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Nin minunkin aivojani rasittaa suunnattomasti kaikenlainen numeroiden muistaminen... mutta siitä huolimatta omaan omituisen viehtymyksen lueskella kummallisia asioita. Tässä vissiin viikko sitten yritin painaa mieleeni mikä on absoluuttinen nollapiste eli -273,15 C eli 0 K. No äsken sitten katsellessani tuota Aakun kirjoitusta muistin sen olevan ...jotain.. -236,15 ja minua jo alkoi pänniin, että en sitten muista yhtään mitään kun Aakku sanoi luvun 273 ja se näytti ihan oudolta. Tämän jälkeen yritän muistaa.

Hei Indiaani :P Kai sinäkin työssäsi joudut muistamaan erilaisia lukuja - ainakin päivämääriä ja sensellaisia ... Juu, pidä nyt mielessäsi että absoluuttinen nollapiste 0K on sama kuin -273.15C 8)

LainaaVaikka en minä tiedä mitä se minua hyödyttää.   :shock:

Indigo

Ehkä et tarvitse työssäsi tätä tietoa - oikeastaan arvelen, että et. Ei tuon tietäminen ainakaan tuhmenna... voit valistaa jos joku kysyy, että mikä riivattu se aboluuttinen nollapiste taas olikaan Celsius-asteikolla :D --> Voit heittää huolettomasti, kuin vaivihkaa, salaperäisesti hymyillen että tiätty se on se -273C ja jos oikein tarkkoja ollaan niin -273.15C. Nih.

Indigo

Juu, ties vaikka jo maanantaina joku kysyisi...  :)

Jos vaikka yritän hiukka johdatella ja mainitsen olevani ihan hilkkua vaille nollapisteessä, silleen kelvinmäisesti. Mikään ei liiku. Ei solun solukaan. Lomalle oisi päästävä ja pian. Niin että satutkos vilkaisemaan tätä kuumemittariani jossa on hiukka enemmän haitaria kuin kotikaapista otetussa ? Mikä luku siinä onkaan, muistatkos mikä tuo nollapiste on silleen sellssiusmaisesti sanottuna... ?
:roll:

- Ai jaa et?!

-  No se on 273, 15.

- Taidan tästä sitten lähteä. Se ommuute perääntyvä Mars minulla tänään oppositiossa Saturnukseen, että ei ole tollaiset nollaluvut mitenkää ristiriidassa transiitin kanssa. Hyvää Joulua vaan, seommoro.

Indigo

Aakku

Luukku 15

Alienin [Weird ???] joulu.

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Juu, ties vaikka jo maanantaina joku kysyisi...  :)

Luultavasti heti kun menet töihin joku kysyy "Hei Indi, mikä on absoluuttinen nollapiste ?" - hoet sitä työmatkalla kuin mantraa ja sitten vastaus tulee pinnistelemättä ja punastelematta. Ei tarvitse sanoa, "voi vitsi, emmää muista... tolokun kylymä se kummiskii on".

Lainaa- Taidan tästä sitten lähteä. Se ommuute perääntyvä Mars minulla tänään oppositiossa Saturnukseen, että ei ole tollaiset nollaluvut mitenkää ristiriidassa transiitin kanssa. Hyvää Joulua vaan, seommoro.

Indigo

Ei se mars oikeasti minnekään peräänny - se vain näyttää perääntyvän kun maa omalla radallaan [lähempänä aurinkoa] "ajelee ohi" ... kyllä mars omalla radallaan kulkee kuten ennenkin. Tämän näennäisen liikkeen olemuksen selitti Johannes Kepler joskus 1600-luvun alussa ... Kepleristä kerrotaan mm. :

Hän ratkaisi aikanaan Mars-planeetan mysteerin, mutta kaikkein tärkein hänen töistään oli planeettojen elliptisten ratojen oivaltaminen. Ne tulevat esille hänen kolmessa laissaan, josta hän kirjankin kirjoitti. Ajatusten esittäminen paperilla olikin järkevää, sillä tähän aikaan ei vielä uskottu hänen esittämiinsä väitteisiin. Näiden lakien syntymiseen vaikutti suuresti hänen kirjansa, joka toi hänelle vaikutusta ja kuuluisuutta. Tästä syystä hänet kutsuttiin Tyko Brahen oppilaaksi Tanskaan. Brahe kuoli melko pian tämän jälkeen, ja Kepler sai mahdollisuuden muotoilla kolme planeettaliikkein lakiaan.

Kolme planeettaliikkeen lakia

1. Ratalaki

Planeettojen radat ovat ellipsejä, joiden toisessa polttopisteessä on aurinko.

2. Pinta-alalaki

Planeettojen liikkuessa sitä aurinkoon yhdistävä jana pyyhkii yhtä pitkissä ajoissa yhtä suuret pinta-alat.

3. Kiertoaikalaki

Planeettojen kiertoaikojen neliöt suhtautuvat toisiinsa kuten niiden ellipsiratojen isoakselien puolikkaiden kuutiot.

Nämä kolme lakia yhdessä Isaac Newtonin painovoimateorian kanssa antavat tarkat tiedot planeettojen asemista.

Kepler laati tähtitieteelle planeettojen elliptisten ratojen matemaattiset perusteet, mutta hän ei osannut vastata kysymykseen, miksi planeettojen radat olivat elliptisiä.

Johannes Kepler on kiistatta yksi tähtitieteen tukipilareita.

Nyt tiedämme, että ratojen elliptisyys johtuu muiden planettojen gravitaatiosta. Lisäksi tiedetään, etteivät planeetat kierrä aurinkoa täsmällistä ratakäyrää pitkin, vaan eräänlaisessa "putkessa" - myös maan radassa on jatkuvaa heilahtelua sen "putken" sisällä...

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Aakku".... - myös maan radassa on jatkuvaa heilahtelua sen "putken" sisällä...

Mitä! Vaaputaanko me täällä...

Eihän se Mars oikeasti peräänny, mutta näyttää siltä. Samoin ei minullakaan asioiden  ja esimerkiksi töiden eteenpäin meneminen ole menossa raivostuttavasti joululoman  puolelle vaikka näyttääkin siltä.

Eilenkin työ, jonka sain ylitöinä lähes valmiiksi edellispäivänä eli torstai-iltana, valmistui juuri ja juuri myöhään perjantai-iltana. Sen lisäksi minun piti saada aikaiseksi eilen vielä pari muutakin kohtuullisen isoa työtä. Päivän aikana vain päätettiin korjailla muita vanhoja menossa olevia töitä ja pitää palaveria koko iltapäivä. Toiset sitten lähtivät palaverin jälkeen kotiin ja toivottivat hyvää viikonloppua. Minulla oli päivän työt tekemättä.
Perääntyvä Mars oppositiossa Saturnukseen omalla tähtikartallani näille parille päivälle tarkoittaa juuri sitä, että mikään asia, joka oikeasti ei ole minulle tarkoitettu, ei etene.

Oikeasti minun olisi siis astrologisen tulkinnan mukaan pitänyt marssia pois töistä muiden mukana ja jättää työt tekemättä.
Astrologiaan luottaminen on joskus vaikeaa kun on saanut evankelisluterilaisen kasvatuksen.

Indigo

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Mitä! Vaaputaanko me täällä...

Vaaputaan, juu. Tosin ne maan radan vaappumiset ovat aika pieniä jos verrataan keskimääräiseen etäisyyteen auringosta.

LainaaOikeasti minun olisi siis astrologisen tulkinnan mukaan pitänyt marssia pois töistä muiden mukana ja jättää työt tekemättä.
Astrologiaan luottaminen on joskus vaikeaa kun on saanut evankelisluterilaisen kasvatuksen.

Indigo

Niinpä ja lisäksi siitä reilun parintuhannen vuoden ajasta, jolloin niitä merkkejä alettiin Kreikassa käyttämään, on tähtitaivas "kiertynyt" siten, että horoskooppimerkit heittävät noin kuukaudella. Muinaisella laskentatavalla olen Krapu, mutta se kiertymä on asettanut syntymäpäiväni siten, että olenkin oikeasti Kaksonen :)

Tämä, kuten taisin tässä tai toisaalla sanoa, johtuu maan akselin prekessioliikkeestä ... sekin "vaappuu" - tosin hitaasti. Yksi kierros "vaappumisessa" kestää n. 26 000 vuotta.

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"
Tämä, kuten taisin tässä tai toisaalla sanoa, johtuu maan akselin prekessioliikkeestä ... sekin "vaappuu" - tosin hitaasti. Yksi kierros "vaappumisessa" kestää n. 26 000 vuotta.

Miten huojentavaa kuulla! Siis tuosta vaappumisesta.

LainaaNiinpä ja lisäksi siitä reilun parintuhannen vuoden ajasta, jolloin niitä merkkejä alettiin Kreikassa käyttämään, on tähtitaivas "kiertynyt" siten, että horoskooppimerkit heittävät noin kuukaudella. Muinaisella laskentatavalla olen Krapu, mutta se kiertymä on asettanut syntymäpäiväni siten, että olenkin oikeasti Kaksonen :)

Tiedän tuon kyllä ja yritän miettiä kuinka päin mikäkin pyörii... Aurinkohan on Kaksosen merkeissä aiemmin kuin Ravun.. Tämä on liian vaikeaa minulle, auta vähän, kauhean hankalaa ajatella kun avaruus ympärillä kiertyilee. Jos katson astrologisen tulkinnan valossa niin sinun luonteenpiirteesi pitävät kyllä yhtä syntymätähtikarttasi kanssa. En sanoisi että olet kaksosmainen. Nouseva merkkisi on Jousimies, se oli siis keskitaivaalla syntyessäsi ja impulsiivisyys sinussa on enemmänkin jousimiesmäistä kuin kaksosmaista. Aurinkokaksonen tekee loputtomasti erilaisia asioita ja projekteja yhtaikaa ja aloittaa uusia ennenkuin vanhat ovat lähelläkään valmiita, luultavaa on että suurin osa ei valmistukaan. Ehkä siitä johtuu, että kaksosen arvomaailmaa helposti pidetään pinnallisena. Sanoisin, että sinulla se on kuitenkin lähempänä jousimiesmäisyyttä, jonka laadun syvin olemus on totuudenetsintä ja suuri idealismi. Kaksosena et olisi viihtynyt samassa työpaikassa noin pitkää aikaa ja muutenkin Aurinko-Ravun luonteenpiirteet ovat minusta sinulle ilmeisiä. Tosin muistaakseni sinulla oli juuri Mars Kaksosissa...hetkinen pitää tarkistaa...

..juu, tosin ihan lähellä rapua ja Saturnus teee neliötä marsiisi, joten vaikka sinun tekemisesi pitäisi olla kasosmaista, eli vilkasta ja asisata nopeasti toiseen siirtyvää niin saturnus laittaa sinut empimään asioihin ryhtymistä kerran jos toisenkin. Lisäksi Kuu on sinulla härässä, joka tekee vaistomaisen reagointisi asioihin harkitsevaksi ja konsevatiiviseksi.

Tietenkin jos sinusta tuntuu, että nämä eivät pitäneet paikkansa niin voithan kiertää kaikkia tulkintoja piirun verran aikaisempaan merkkiin.

Indigo

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Miten huojentavaa kuulla! Siis tuosta vaappumisesta.

Verkkaista se on - vertaa hyrrään, jonka akseli tekee samanlaista prekessioliikettä paremmin havaittavasti - prekessioliikkeen pyörimisnopeus on murto-osa itse hyrrän pyörimisnopeudesta. Fysikaalisesti tässä on kyse rotaatioliikkeen liikemäärämomentista ja siitä, kuinka sen suunta vektorina muuttuu ulkoisen vääntömomentin vaikutuksesta ... hyrrälle sen momentin aiheuttaa kitka, maapallolle taas muiden taivaankappaleiden gravitaatio. Maa on iso hyrrä.

LainaaTiedän tuon kyllä ja yritän miettiä kuinka päin mikäkin pyörii... Aurinkohan on Kaksosen merkeissä aiemmin kuin Ravun.. Tämä on liian vaikeaa minulle, auta vähän, kauhean hankalaa ajatella kun avaruus ympärillä kiertyilee.

Tuosta prekessioliikkeestä johtuen aurinko on 29.06. siis kaksosten, eikä kravun kuviossa - tuo 29.06. on syntymäpäiväni, että ensikesänä voi onnitella ja lahjoa :). Muille tiedoksi, koska sinä, Indiaani, tiesit kun olet horoskoopannut minut niin täällä kuin siellä ... naak ... nöök ... nyäks ... näkääk ... näkökulmalla. Tähtitieteellinen yhdistys Ursa pitää veppisivuja, joilta voi mm. käydä tarkistamassa onko näihinaikoihin syntynyt enempi jousimies vai peräti käärmeenkantaja :roll: ... tämä 13. merkki on sen vanhan Ptolemaioksen alkuperäiseen ja länsimaihinkin levinneen eläiradan merkkeihin tullut lisää justiinsa sen prekessioliikkeen takia.

Täällä : http://www.ursa.fi/auringonsijainti/index.php4

Jos olisin syntynyt vuonna 7, niin olisin krapu - tuhat vuotta myöhemmin syntyneenä olisin ollut jo reilusti 2onen ... siitä prekessioliike siirtää pikkuhiljaa minua kohti härän tähtikuviota ja härkä olisin mikäli syntyisin joskus vuoden 2600 kieppeillä. Silloin oltaisiin jo myös vesimiehen ajassa [siirtymä sinne n. 2300]. Nämä muinaiset kevätpäivän tasauspisteet - siis missä tähtikuviossa aurinko on kpt-päivänä - ovat antaneet myös historiaan omat symboliikkansa ... muinaisilla egyptiläisillä härkä, juutalaisilla lammas [oinas] ja kristinuskon symboli kala ... Babylonialainen astronomia ja -logia tunsivat ja nimesivät tähtikuviot jotain noin 4000 vuotta sitten ... tai, ehkä babyloonit saivat tietonsa edeltäjiltään sumereilta. Ainakin tähtitiede on alkanut joskus kaksosten kaudella ... noin 7000 vuotta sitten.

LainaaTietenkin jos sinusta tuntuu, että nämä eivät pitäneet paikkansa niin voithan kiertää kaikkia tulkintoja piirun verran aikaisempaan merkkiin.

Indigo

Ööh - siis tuo kuvaukseni auringon sijannista on Ursan sivuilta, joten sitä voidaan pitää luotettavana :) 29.06 syntynyt on senmukaan kaksonen sellaiset vajaa 600 vuotta vielä, ennen muuttumista häräksi ... Mutta emmie sitä maapallon prekessiota jaksa siirtää kampeamalla.

Muutes - tätä prekessioliikettä pidetään myös yhtenä tekijänä jaksottaisille jääkausille ... nyt ollaan jossain lämpimän kauden puolivälin ohi, täällä pohjoisessa, mitä jääkaudet enemmän rassaavat.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä