Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Sekoilu kansanhuvina ja taidelajina

Aloittaja risto, 25.11.11 - klo:05:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Patu

Kyllä minä tajuan tuon hirren päällystyksen. Päre on kuitenkin aika työläs tapa eikä, ainakaan minun mielestäni, mitenkään kaunis.



THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Rrrape - 26.11.11 - klo:17:07

Olen kuullut  että kun joku on maalannut hirsitalon, ovat hirret lahonneet tuota pikaa.


Näitähän on tullut, kun on käytetty sellaista maalia (esim. latexia), joka ei päästä kosteutta lävitseen. Eli talon sisällä syntyvä kosteus ei pääse siirtymään ulos seinästä, koska vastassa on vedenpitävä muovipinta. Tällaisissa virheellisesti rakennetuissa taloissa täytyy pitää koneellista ilmanvaihtoa koko ajan päällä, se viivästyttää hirsien lahoamista jossain määrin.

Multamaali (keittomaali) on turvallinen hirsiseinän ulkopinnassa. Se on helppo vetää, mutta tarvitsee auringon puolella taloa uudelleen maalauksen noin 10 vuoden välein.








Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Patu

Vasta kuudennessa viestissä poikettiin aiheesta. Ei täällä ole mikään kiirus sekoilla.

THL tiedottaa

Poikettiinko? Eli siis ei enää maltettukaan sekoilla. Niinkö?

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

risto

Lainaus käyttäjältä: Patu - 26.11.11 - klo:17:28
Kyllä minä tajuan tuon hirren päällystyksen. Päre on kuitenkin aika työläs tapa eikä, ainakaan minun mielestäni, mitenkään kaunis.





helpompi on tosiaan laittaa lautoja sein. Siillä aikaa kun tekee päreitä, on laudat seinässä.
Sitten pinna uusimine tai korjaaminen.

Tulee palokärki ja panee seinän päreiksi.


Patu

Ei tuolla Courierin kuvaamalla päreentekokoneella https://outomaa.kilpinenonline.net/smf/index.php?topic=1988.msg74278#msg74278 saa päreitä kuin kainaloon.

Varsinainen pärehöylä onkin kiva laite, maamoottorilla jyystävä. Kun päreitä käytettiin enemmin, oli se paikoittain teollista toimintaa ja oli vesivoimallakin toimivia pärehöyliä.
Minulla on muistikuva että maamme ensimmäinen tiedetty vesivoimalaitos oli pärehöylä, ellei sitten ollut verkatamppaamo.

Maamoottorit ovat oma mielenkiintoinen lajinsa. Ne ovat siirrettäviä, ja niiden voimin sahattiin lautoja, tehtiin päreitä, puitiin viljaa.


THL tiedottaa

Juu, maamoottorit.
Eikös sellasia maamoottoritapaamisiakin pidetä nykyisin?

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Patu

#47
Pidetään. Niillä on kai joku yhdistyskin.

Jotenkin ne moottorit on kuin isoja venemoottoreita, wickströmeja. Wickström taisi muuten olla yksi maamoottoreiden valmistaja.
Hidaskäyntisiä, kuului kauan pot pot pot (siihen tahtiin kuin hämäläinen tuon lukee) ennen kuin vene tuli saaren takaa näkyviin.
Jaa mutta sinähän olet sisämaan mies, et sinä veneistä tiedäkään.
Tässä on kuva veneestä niin tiedät sitten:


THL tiedottaa

Heh, ensimmäisen purjeveneen omistajaksi ryhdyin vuonna 1964 (noin, eihän noin vanhoja asioita enää tarkalleen muista). Toisen 1980-luvun lopulla.
Kaikenlaiset vesikulkuneuvot ovat tuttuja, erämaavaelluksella itserakennetusta lautasta lähtien.



Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Patu

Purjeveneet sisävesillä on vain sellaista seilailua varten, ei ne ole varsinaiseen matkantekoon, kunhan harrastetaan. Paitsi purjelaivat, mutta nehän on merialuksia.
Oletkos sinä koskaan ollut merellä? Minä olen joskus ollut satamassa töissä ja käynyt sellaisissa laivoissa ettei ne mahdu kuin Saimaalle kääntymään, Päijänne on liian kapea.



Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä