Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kaunis vaikea suomen kieli

Aloittaja Esmerkix, 09.11.12 - klo:16:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 23 Vieraat katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Rauhoitti toimintaa?

Muistan hyvin, kun jälleen kerran tulin pikkupoikana kotiin polvet verillä, niin äitini sanoi· "Vielä joskus tulet sieltä pää kainalossa", jolloin tein pienet pantomiimit ja tokaisin polleena: "Se olis hianoo!"

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

karpalo

 
Olit varmaan aika vekkuli pienenä poitsuna, vähän kuin minäkin, usein liikuin "piireissä" keskustellen asioista: ketunhäntä kainalossa

 

THL tiedottaa

.
Niin vilkas, ettei isä yrityksistään huolimatta saanut minusta kunnollista valokuvaa, aina olin liikkeesssä.

Jos tuolloin olisi ollut näitä ADHD-diagnooseja, olisin saanut diagnoosin:

ADDDHHHDDD
Ei noista muiden puheista kannata välittää.


Muisto Keijo Kullervo

Minulle jäi mieleeni aikoinaan kuulemani keskustelu:

Isä:

- Älä rääkkää sitä kissaa!

Poika:

- Enhän minä rääkkääkkää...


'Oi ihana Suomen kieli... Mutta niin vaikea...'

K.K.
"Tie, Totuus ja Elämä?"


Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: K.K. - 28.05.14 - klo:22:09
Minulle jäi mieleeni aikoinaan kuulemani keskustelu:

Isä:

- Älä rääkkää sitä kissaa!

Poika:

- Enhän minä rääkkääkkää...


'Oi ihana Suomen kieli... Mutta niin vaikea...'

K.K.

Ei se nyt syntyperäisestä suomalaisesta niin kovin vaikealta tunnu. Syntymästä saakka tai lähes ainakin sitä on osattu käyttää.
Kummasti vain Aamulehtikin on täynnä kielivirheitä nykyisin. Esim. astevaihtelu taitaa olla menneen talven lumia. Yhtenä päivänä lehdessä oli otsikko Korteen mielestä... Puhuttiin siis henkilöstä, jonka sukunimi oli Korte. Sana rangaista toistuu jatkuvasti vahvassa asteessa silloin, kun pitäisi olla heikko aste:
rankaista po. rangaista jne. Meillä töissä on yksi työtoveri, jonka etunimi on Poika. Arvatkaa kuinka sitä työkaverit taivuttavat? No tietysti Poikan, vaikka pitäisi taivuttaa Pojan. Ja nämä kaikki oudot taivuttajat ovat sentään yliopistollisen tutkinnon suorittaneita. Ja yhdyssanoista puhumattakaan. Voi mun päiviäni!

Suti

Minä olen myös ihmetellyt noita nimien taivutuksia.
Esimerkiksi Viron Lennart Meri: ajattelen niin että jos taivuttaa Meri-Meren luulee että Meri on suomalainen sana ja tarkoittaa merta. Voi ollakin, mutta vaikeaa on jos pitää osata viroa suomeksi taivuttaessaan.
Tai siis eestiä.
Vertaa jos nimi olisi Lennart Peri: sehän taivutettaisiin Perin.

Kun en kirjoita sanakirja kainalossa niin olen alkanut ajattelemaan että erisnimi - esim. Poika - voidaan taivuttaa eri tavalla kuin yleisnimi - poika. Voiko?

Sattui silmään sanonta "hän on siihen työhön valmein".
No, kaunis-kaunein, valmis-valmein. Niinkö se menee?
päivä kerrallaan

sniper

Lainaus käyttäjältä: SepeSattui silmään sanonta "hän on siihen työhön valmein".
No, kaunis-kaunein, valmis-valmein. Niinkö se menee?

Joo en ymmärrä kieliopista minäkään mitään eikä ole kielioppia kainalossa mullakaan, mutta kyllä sen pitäis noin olla:
valmis-valmiimpi-valmein
Samaan taivutustyyliin kuuluu useat sanat kuten karski, kiltti, villi jne.
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Sepe - 29.05.14 - klo:09:38
Minä olen myös ihmetellyt noita nimien taivutuksia.
Esimerkiksi Viron Lennart Meri: ajattelen niin että jos taivuttaa Meri-Meren luulee että Meri on suomalainen sana ja tarkoittaa merta. Voi ollakin, mutta vaikeaa on jos pitää osata viroa suomeksi taivuttaessaan.
Tai siis eestiä.
Vertaa jos nimi olisi Lennart Peri: sehän taivutettaisiin Perin.

Kun en kirjoita sanakirja kainalossa niin olen alkanut ajattelemaan että erisnimi - esim. Poika - voidaan taivuttaa eri tavalla kuin yleisnimi - poika. Voiko?

Sattui silmään sanonta "hän on siihen työhön valmein".
No, kaunis-kaunein, valmis-valmein. Niinkö se menee?


Meri on meri virossakin. Veri taipuu samalla tavoin. Etunimenä Meri taipuu kuitenkin Merin. Etunimien taivutuksessa eroja yleisnimeen on enemmän kuin sukunimissä. Esim. Lempi taipuu Lempin eikä lemmen, joka vaikuttaa häiritsevältä, samoin Impi, Impin eikä immen.
Peri taipuu kuin Sari.
Vari taipuu varin.
Poikka taipuu Poikan ja Poika taipuu Pojan. Jos Poika tavutetaan Poikan, tuntuu vaikealta johtaa nimeksi Poika, vaikka k ja p eivät etunimissä yleensä noudata astevaihtelua vokaalien välissä: Topi: Topin, Jouko: Joukon (yleisnimenä joukko:joukon). Kyllä etunimien taivutusta pitää ajatella joka nimen kohdalla erikseen.
Sukunimeä Kirves taivutetaan Kirveksen vaikka ei se Kirveenkään väärin ole.
Suomen kielen taivutussääntöjä pitää noudattaa suomen kieltä kirjoitettaessa, vaikka nimi olisi vierasperäinenkin. Rousseau taivutetaan Rousseaun suomen kielessä, vaikka genetiivimuoto esim. englannin kielessä onkin Rousseau's. Joskus kuitenkin alkuperäiskielen äänneasu vaikuttaa taivutuspäätteen valintaan myös suomen kielessä, kuten Bordeaux'n, joka tarvitsee heittomerkin.

Valmis, valmein tuntuu kyllä oudolta, mutta vaikea keksiä muutakaan asua. Jos sanotaan että...
Mikko oli mielestäni paras valinta johtajaksi. Hän oli siihen valmein. Tuleeko kenellekään mieleen, että Mikko oli valmiimpi kuin muut vai oliko hän valmea, valmeampi, valmein?

Suti

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 29.05.14 - klo:11:54
Meri on meri virossakin. Veri taipuu samalla tavoin. Etunimenä Meri taipuu kuitenkin Merin.

Anteeksi kovasti, tarkoitatko että sukunimenä Meri taivutetaan Meren koska meri on meri virossakin?
Tätä pelkäsin, osatakseen taivuttaa sana pitää tuntea sen merkitys?
En ymmärtänyt viestistäsi sitä taivutussääntöä ellei se ollut sitten se, että taivutetaan suomen mukaan ihan kuin sana olisi  suomalainen. Ja se minusta tuntuu oudolta.

Tuo vari on jännä: Reino Helismaa lauleli "Reppu ja reissumies, siinä varmaan on sellainen pari / oli kylmä tai vaikkapa vari, niin kumpikin paikkansa ties"
päivä kerrallaan

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä