Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kesä ... puutarha, kasvimaakin

Aloittaja juuli, 25.05.13 - klo:00:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jösses

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 29.07.13 - klo:08:30
Lainaus käyttäjältä: Juuli - 28.07.13 - klo:22:38
.
Kissa on kissaeläin. Peto. Joka tulee takuuvarmasti omia aikojaan alas. Sen elo on kiinni siitä että se pääsee maanpinnalle. Ollut aikojen alusta. .Pelkäähänhän se sitä puoltapitäjää joka mekkaloi puun alla. Ja sinne pelastusmiehistö se jättää, sen ongelman, jos muu hälytys tulee.
Mikäs katti se sellainen on joka ei muka osaa tulla pois saalistuspaikaltaan, valitettavasti lintuja ja linnunpoikia kyttäämästä.  Kissa syö poikaset pesästä, nappaa oikein kätevästi ruokkimaan tulevat emolinnut. Maalainen olen ja ollut pienen ikäni tekemisissä erilaisten kattien kanssa. Ne tulee alas kun kiireiltään joutaa. Se ei vaan ehdi just silloin kun emäntä/isäntä tahtoo. On duunit kesken. Ei ole kukaan ilmoitellut  havaintoja kattivainaista oksilla tai puun alla.
Höpöhöpö osaamattomuudet.    :D
Lisäksi katit ovat benjihypyn  benjizulumestareita.  Pompaavat hirmuiset korkealta . Tulevat lisäksi aina jalloilleen. Viime kesänä putosi kerrrrostalon viidennestä kerroksesta  tuttavan katti. Ikkunalaudalla ei piteneet kyntyset. Ja asfalttiin.
Eipä mitenkään käynyt katille.
.
.
.

Maaltahan minäkin olen kotoisin, kuten useimmat suomalaiset. En vielä ikinä ole nähnyt kissaa linnunpesällä. Montakin oravaa ja varista kylläkin. Onneksi räkäteillä on yhteistoimintaa ja ne häätävät joukkovoimin hyökkääjät pois pesien lähistöltä. Usein sitä paitsi kissan kynnet leikataan, joten se ei pääse puuhun eikä varsinkaan takaperin puusta alas. Ehkä kissat olit ennen muinoin taitavampia, kun nälkä kurni vatsassa. Nykyään ruokaa ei tarvitse etsiskellä. Monelta kerrostalossa asuneelta kissalta on jalka katsennut, kun on pudonnut kerrostalon parvekkeen kaiteelta. Kissalla ei ole seitsemää henkeä, se on taikauskoa. Kissa on kyllä notkea ja jos se osaa ennalta varautua pudotukseen, se voi selvitä ilman haavereitakin.

Eivät useimmat suomalaiset taida olla maalta kotoisin.Eivät ainakaan alle 50 vuotiaat. Vaikka olen kaupungista kotoisin, niin olen ollut lapsena kesäisin sukulaisten maatilalla. Meillä on ollut kapungissakin kissoja ja on parhaillaankin. Olen joutunut niitä puista hakemaan. Kyllä ne kissat useimmiten taitavat kyhjöttää puussa niin kauan, kunnes joku hakee ne alas tai nälkä ja jano pakottavat ne hyppäämään puusta alas.

Juuli Hukkaskukka

#451
.
Kissan olen nähnyt useinkin jopa linnunpöntön katolla passissa. Ja nähnyt korkeiden rappujen kaiteelta loikkaaavan linnun kimppuuun.  Ei ollut korkeanpaikankammoa. Jalkapuoleen kissaan, joka pudotessaan olisi jalkansa telonut, en ole törmännyt. En edes mätäkuun juttuja kuullut. Ne on liikenne- ynnä muissa onnettomuuksisissa koipensa katkoneet. Kissa on sitkeä, putoaa jaloilleen eikä Luoja ole tarkoittanut jota joka lentoretkellä koipi katkeaa. Räkätit ilmestyy laumoin vasta marjojen kypsyessä jolloin useimmat lintulapset jo opettelee lentämään. Huonompi on katin saalista saada.  Mutta kyllä se saa.
Se ettei katti kyläile linnunpesillä on kukkua. Kissat ja villiintyneet minkit jota kiltit kettutytöt ovat vapauttaneet.
Se käy ja sillä on ihmevainu löytää ne. Tai kiljuvathan ne einestä kurkkusuorana, pojat.
Ja suloisinkin kotisylikatti on peto. Ei siltä minnekään ole villin kissan vaistot kadonneet. Siellä ne piilee eikä  edes kovin syvällä angoraturkin alla.
Jos katti ei pääsisi omin neuvoin alas, uhkaisi ainakin  maalaiskatteja sukupuutto.  Ei isännät eikä emännät kiipeile puihin niitä pelastelemaan. Ei kutsuta pelastuslaitosta. Siellä on sentään järki vielä tallella. Suosittelen edelleen kylttien,,,,- Kissoilta päääsy kielletty -,,,,.Tahi jossei katti noteeraa tehokyltti
,,,,- Varo ! Korkeajännite 50000 W - ,,,.Kylttejä Voi kysellä pelastus-poliisilaitokselta. Naulaillaan myös naapurin pihakoivuihin.
Tästälähtin saavat minun puolestani istuksia puussa vaikka tuomiopäivään.
Kun ei järkipuheella ole virkaa.
Katkokoon pelastushommeleissa kuka haluaa koipensa.
.
.
reino & aino hukkanen

risto

.
On noita kissoja tullut nähtyä. Kerran laitoin piikkilankaa linnun pöntön katolle kun katilla oli tapana istua siinä.

Kissa on lihansyöjä ja se syö muutakin kun lihapullaa.  Mulle oli yllätys että sammakotkin kelpaavat.

jösses

Kyllä niille kissoille linnunpojat maistuvat. Näin kerran, kun meidän kissa kiipesi vanhan hirsitalon ullakolle ja popsi siellä pääskysen poikaset poskeensa. En ehtinyt ajoissa väliin.

AveLazio

Petohan kissa on, selvähän tuo - kuin pieni gepardi.

Mutta puuhun ei ole kuollut yksikään - sanovat palomiehet. Hm.
At a narrow passage there's no brother, no friend


Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Rrape - 29.07.13 - klo:09:53
.
On noita kissoja tullut nähtyä. Kerran laitoin piikkilankaa linnun pöntön katolle kun katilla oli tapana istua siinä.

Kissa on lihansyöjä ja se syö muutakin kun lihapullaa.  Mulle oli yllätys että sammakotkin kelpaavat.

Ihminen on jalostanut kissan omiin tarkoituksiinsa sopivaksi eli vartioimaan viljamakasiineja ja kellareita tuhoeläimiltä. Viljamakasiineissa on ovien alapuolella kissanluukut edelleenkin. Siksi kissa pesee aina tassujaan, ettei se likaa ihmisten ruokaa. Kissa syö myös heinäsirkkoja. Olen nähnyt. Minulla ja kaikilla sukulaisillani on kissat, mutta kummasti vain kolmannet poikueet ovat linnuilla nytkin pesäpöntöissä menossa. Ihmisen käyttäytymisestä ja kissan hoidostahan se riippuu, miten kissa käyttäytyy. Nuori kissa kyllä kiipeilee lintujen perässä katollekin ja linnut ilkkuvat sille, kun ovat jo toisessa puussa, kun kissa pääsee katolle. Kissa on erittäin tarkka siitä, miten korkealta se hyppää. Ensimmäisen kerroksen ikkunalautakin on liian korkealla. Se liukuu seinää pitkin alas mieluuummin kuin hyppää puolentoista metrin matkan alas. Mitä vanhemmaksi kissa tulee, sitä mukavuudenhaluisempi se on. Kissa ei myöskään syö lintujen munia, kuten esim. oravat ja varikset.

risto

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 29.07.13 - klo:10:07
Petohan kissa on, selvähän tuo - kuin pieni gepardi.


Hah hah. Gepardilla ei ole koukkukynsiä. Hirvikin pääsee paremmin puuhun kuin gepardi.

-

Juuli Hukkaskukka

.
Ei helkutissa elä kasvattajan, ihmisen malliin. Ei ole itsenäisempää elukkia kuin kissa. Sillä on omat kissadisaingit. Edelleen säilyneet villin elämän muistot. Ja pesee tassujaan ettei ihmisen ruoka likaannu. Hiiii... Kissa on hyvin siisti elukki. Se pesee ne omaksi siisteydekseen. Ei ainakaan meillä syöty rottia joita kissä käsittelee, lautaselle kantaa. Jos se jossain on ollut tapa niin siittä vaan.  Makunsa kullakin. En itse  suosi.
En rottia, hiiriä, en linnunpoikia.
Minulla on eri ruokavalio.

Katti haetaan puusta useimmin kiljuvien mukuloiden rauhoittamiseksi. Itse se pääsee kun aika on sille passeli, duunit tehty, linnunpojat pistelty kitusiin, varsn ketterästi alas.
.
reino & aino hukkanen

risto

.
Kotieläimet ovat laumaeläimiä, jotka ovat hyväksyneet ihmisen lauman jäsenemksi ja johtajaksi.

Kissa on ainut kotieläin, jonka esi-isät elävät yksin luonnossas.
Kissan sitoo ihmisen lähisyyteen ruoka ja sijainti. Ihmiset voivat lähteä talosta mutta kissa jää autioon taloon.
Se on usein muuton jälkeen palannut vanhaan kotiinsa pitkistäkin matkoista.

Kesäksi kollikissat usein lähtivät kiertämään maaseutua ja siittiuät uusia kissoja. Sitten ne tulivat talveksi vanhaan kotiin.

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Rrape - 29.07.13 - klo:13:02
.
Kotieläimet ovat laumaeläimiä, jotka ovat hyväksyneet ihmisen lauman jäsenemksi ja johtajaksi.

Kissa on ainut kotieläin, jonka esi-isät elävät yksin luonnossas.
Kissan sitoo ihmisen lähisyyteen ruoka ja sijainti. Ihmiset voivat lähteä talosta mutta kissa jää autioon taloon.
Se on usein muuton jälkeen palannut vanhaan kotiinsa pitkistäkin matkoista.

Kesäksi kollikissat usein lähtivät kiertämään maaseutua ja siittiuät uusia kissoja. Sitten ne tulivat talveksi vanhaan kotiin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kissa

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä