Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Optiikka, GPS ja muut hifistelyt harrastuksena

Aloittaja Bongaaja, 11.12.08 - klo:17:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Bongaaja


Bongaaja

Blogi ekoist linnuista ja kiikarista. Kuva on harhaanjohtava, se oli toinen kiikarini, Nikon. Ekasta ei ole kuvaa.
http://esatero.blogspot.com/2009/09/first-100-birds-first-lousy-binos.html

Eugen

Tein tässä vähän aikaa sitten tilauksen eräältä pyörämekaanikko kaveriltani. Sovin hänen kanssaan fixin kasaamisesta, 300 € hintaan.

Tietoisku tietämättömille: Fixi on polkupyörä, jossa takanapa on lukittu, ei siis vapaaratasta tai jalkajarrua. Kun pöyrä pyörii, polkimet pyörii ja toisin päin, aina. polkea voi siis vaikka takaperin. Pyörässä ei ole vaihteita eikä jarruja. Fillarin kehittivät alunperin New Yorkilaiset polkupyörälähetit, jotka kyllästyivät vaihdefillarien jatkuviin huolto-ongelmiin. Pyörä on käytännössä kilpapyörä tai retkipyörä, josta on vaihteet poistettu eli kuin ratapyörä normaaleilla välityksillä. Ko pyörällä on helppo tasapainoilla jalat polkimilla liikenne valojen ollessa punaisella.

Tänään hain fixin ja ajoin Ruohiksesta Kivenlahteen... sillä matkalla homman oppi jo aika hyvin..... Hain oikeastaan keskustasta, mutta en ihan uskaltanut lähteä suoraan kadulle, joten menin metrolla Ruohikseen, mikä oli viisas ratkaisu, sillä meni siinä Otaniemen kohalle ennenkuin alkoi oikeesti sujua.
Fixillä ajossa itse ajo on ihan simppeliä, siihen ei edes hetken kuluttua kiinnitä huomiota, että jalat pyörii koko ajan. Ongelmakohdat ovat jarrutus, alamäki ja liikkeellelähtö. Monissa fixeissä on etujarru, tässä ei, lähestyvä liikennevalo tulee huomioida jo hyvissä ajoin ja alkaa vähennellä vauhtia, polkemalla "vastaan". Alamäki, sama homma, pitää polkea vastaan, sillä kontrolloimaton vauhti voi johtaa hallitsemattomaan tilaan. Liikkeellelähdössä olen itse tottunut pitämään toista jalkaa polkimella ala-asennossa ja liuttamaan, mutta fixissä jalkojen on pelattava heti tai jalat laitetaan "lennosta polkimille liikkeessä.



Kaveri innoisaan kertoi, että tästä tuli hyvä, melkeen liian hyvä myytäväksi. Runkona on saksalainen Schauffin retki runko. 70-80-luvuilla ne oli paskafillarin maineessa, johtuen huonoista osasarjoista, mutta rungon putkitus oli kuitenkin ykköslaatua. (=pyörämekaanikko huumoria) Kaveri vannotti, että pyörää ei saa missään tapauksessa maalata. Renkaat, vanteet, pyöränavat, poljinnapa sekä etuhaarukan laakerointi uusittu. Ohjaustankona mtb-stonga, jossa uudet, mutta 70-luvulta peräisin olevat tupit. Kampina Dura-acen kammet. Välitykset, kuten näkyy, eturatas on pieni, mutta niin on takarataskin pienin mahdollinen. Välitys on enemmän kruisailuun, kuin pitkään ajoon, mutta aijon käyttää peliä lähinnä lyhyillä stinteillä, vaihdan välitykset jos tarpeen.





"Aye, caramba!"

THL tiedottaa

.
Wautsi!

Sateella saatat kastua ja rapautua, heh!, kun ei oo lokasuojia.


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Eugen

Lainaus käyttäjältä: se - 19.09.09 - klo:18:15
.
Wautsi!

Sateella saatat kastua ja rapautua, heh!, kun ei oo lokasuojia.





Höö mtb:n olen omistanut jo 15 vuotta, ei niissäkään lokkareita oo... sateella.... hmmmm.... tough.....
"Aye, caramba!"


Bongaaja


Bongaaja

Optiikkaa tuli pikkasen lisää
http://www.eagleoptics.com/binoculars/eagle-optics/eagle-optics-raven-8-5x32-binocular

mulla on jo useita 8x malleja, kaksi 10x mallia
ei ollut vielä 8.5x mallia ja edellinen lähin, 9x on jo mennyt.

Vanhalla porro tekniikalla saa loistavia kiikareita, mutta ne oainavat pirusti. Tämä on miniporro, vain 32mm objektiivit. Siis ei oikein hyvä hämärässä ja talvella pilvisellä. Mulla on talvelle kyllä 8x42mm jos on oikeen pimee ja surkea päivä, ja sitten tulee kaukoputkin apuun vesilinnun määrittelemisessä.

Eugen

Tilasin tässä Wiggleltä englannista Brooksin aitonahkaisen fillarin satulan ja se tuli tiistaina. Voi että, että on hyvä! Tästä ei satula parane, harmittaa, että tätä ei ole hiffannut aiemin, vaan on poljeskellut paskoilla muovisatuloilla.





Kuin flash backina muistin lapsuudesta kuinka aikoinaan 70-luvun alussa jollakulla meidän pihassa oli fillarissa takavieteri Brooksi, sillä oli siinä suojahuppu ja satulakotelo....





Pakkohan meidän kakaroiden oli kattoa laukun sisään... siellä oli vain ihmeellinen jakoavain (satulansäätöjakari).


Brooks
"Aye, caramba!"

Bongaaja

Mulla on kaikenlaista roinaa fillarissa. En tartte enää satulalaukkua. Pojalla on kaikki kama kapeassa satulalaukussa...osin satulan alla..ja sitten vesipullot.

ville

Satulahifistelyä. Olikos tuo kovinkin kallis?

Minulla on nyt uusi pyörä, vähän erikoisempi sekin: http://www.mezzobikes.com/UK/d9.php

On muuten erittäin hyvä ajettava, ja taittuu pieneen tilaan. Silti satulassa vähän puutuu, joten voisi ehkä päivittää. Tosin tuohon tottuu jonkun verran, kun paljon pyöräilee. Pahemmin puutuu perse soutulaitteella.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä