Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kysy asiantuntijalta

Aloittaja AveLazio, 01.01.09 - klo:01:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 15 Vieraat katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Nyt, kun olemme riittävästi tuhrineet Aven hienosti aloittamaa ketjua, voinemme palata itse aiheeseen.

Mistä kenkä puristaa? Mitä et vielä osaa, mutta haluaisit oppia?

Miten se on mahdollista, että joiltakin yksilöiltä suomen kielen kirjoittaminen sujuu tavattoman helposti, ilman mitään ponnisteluja, kun niin monet sen sijaan kamppailevat päivästä toiseen suurien vaikeuksien keskellä?

Onko kyseessä eroavuus opiskelun intensiivisyydessä? Voiko nyt huonosti kirjoittava oppia kirjoittamaan kuin Sillanpää tai Waltari?






Ei noista muiden puheista kannata välittää.

rapevainaa


AveLazio

Lainaus käyttäjältä: se - 03.02.09 - klo:16:28
Nyt, kun olemme riittävästi tuhrineet Aven hienosti aloittamaa ketjua, voinemme palata itse aiheeseen.

Mistä kenkä puristaa? Mitä et vielä osaa, mutta haluaisit oppia?

Miten se on mahdollista, että joiltakin yksilöiltä suomen kielen kirjoittaminen sujuu tavattoman helposti, ilman mitään ponnisteluja, kun niin monet sen sijaan kamppailevat päivästä toiseen suurien vaikeuksien keskellä?

Onko kyseessä eroavuus opiskelun intensiivisyydessä? Voiko nyt huonosti kirjoittava oppia kirjoittamaan kuin Sillanpää tai Waltari?








Kirjoittamista (fiktio, tieteellinen teksti) voi vähän opetella. Mutta tässä on kyse "luonnonlahjasta", basically. Sinulla täytyy olla se lahja, että voisit esim. kirjoittaa romaanin. Sen verran voi opetella, että omaksuu ne 10000 sääntöä, joiden nojalla voi kirjoittaa moitteettomia asiapapereita. Minä haltsaan ne. Mutta minulla ei ole sitä lahjaa, että voisin kirjoittaa romaanin, jota kukaan lukisi enemmän kuin 2 sivua....... :-[
At a narrow passage there's no brother, no friend

allekirjoittanut

Lainaus käyttäjältä: se - 03.02.09 - klo:16:28
Nyt, kun olemme riittävästi tuhrineet Aven hienosti aloittamaa ketjua, voinemme palata itse aiheeseen.

Mistä kenkä puristaa? Mitä et vielä osaa, mutta haluaisit oppia?

Miten se on mahdollista, että joiltakin yksilöiltä suomen kielen kirjoittaminen sujuu tavattoman helposti, ilman mitään ponnisteluja, kun niin monet sen sijaan kamppailevat päivästä toiseen suurien vaikeuksien keskellä?

Onko kyseessä eroavuus opiskelun intensiivisyydessä? Voiko nyt huonosti kirjoittava oppia kirjoittamaan kuin Sillanpää tai Waltari ?








Unelmat ovat joitakin mitä tavoitellaan.

Jatka vain unelmiesi tavoittelua. Omasta puolestani kerron, että kyllä sinunkin sälässäsi jotakin tolkkua on, siis ajoittain  ;D

THL tiedottaa

Tämä AveLazion herättämänä:

Siis niinkö, että asiakirjoittamista voi opetella, mutta kaunokirjallisuuden tuottaminen on jonkinlainen luonnonoikku, luonnonlahja, yksilökohtainen lahjakkuus?

Mitä kaikkea romaanin kirjoittaminen vaatii?

Ainakin se vaatii kohtuullisen hyvän fyysisen kunnon. Muutoin kirja ei valmistu. Tai, voi se valmistuakin, mutta kirjoittaminen vie aikaa tuhottomasti. Työtä pitää pätkiä ja tauottaa, ellei jaksa istua paikallaan pitkiä sessioita.

Toisaalta hyvä konekirjoitustaito lienee avuksi pitkää tekstiä naputellessa?

Ehkä apua on myös siitä, että tuleva romaanikirjailija on lukenut paljon muiden kirjoittamia tekstejä? Niin, eikä sovi unohtaa sitäkään, että eletty elämä voi tuoda tullessaan kaikenlaista, joista voi ammentaa kirjoittaessaan.

------------

Outopojalle:

Nöyrin kiitokseni!

Mitähän sanoisitkaan jo julkaistusta teoksestani?








Ei noista muiden puheista kannata välittää.


allekirjoittanut

Lainaus käyttäjältä: se - 03.02.09 - klo:17:32


Outopojalle:

Nöyrin kiitokseni!

Mitähän sanoisitkaan jo julkaistusta teoksestani?






Olen kuullut siittä puhuttavan, mutta itse en ole sitä vielä lukenut. Tahtoisitko kertoa siittä myös heille muille jotka eivät ole kirjasi nimeä edes kuullut, kuten MSR Fox:ille ?

THL tiedottaa

Ohan täällä oikein oma ketjukin tästä aiheesta. Täytyykö mun kaivaa se esille...?


Nondii, tässä olkeepa höylit!

http://www.outomaa.com/smf/index.php?topic=426.msg18289#msg18289

Kirja on kyllä lainattavissa kirjastosta. Tampereen Metsosta heti mukaan, muualta etälainana.

Siitä vaan!

Tulee lainaten halvemmaksi kuin ostaen.



Ei noista muiden puheista kannata välittää.

allekirjoittanut


Onkos paikalla asiantuntijoita tuon kirjan suhteen, siis muita kun kirjailija itse ? 


S

Päästiin taas sitten herättelemään tämä kuuluisa 'Kompleksi' henkiin. Ehtihän sen lanseeraamisesta jonkin aikaa kuluakin. Vieläkö se tekele tosiaankin on lainattavissa kirjastosta. Taitaa olla niissä muutamassa paikassa missä sitä vielä näkyy enemmänkin ns. 'poistokirjojen' joukossa.

Vakavasti puhuen, kirjojen kirjoittaminen - varsinkin tarinamuotoon kyhätyn toimivan luomuksen tekaiseminen kirjalliseen muotoon vaatii sen tekijältä; luovuutta, inspiraatiota, taitoa, tyyliä, omistautumista, yms. luontaisia kykyjä, joita ei niin vain oppimalla välttämättä saavutakkaan, jos niitä taitoja ei luonnostaan ihmisellä ole.

- Monet eivät opi siitäkään huolimatta koskaan kirjoittamaan kunnolla - erinäisten puutteidensa & rajoitteidensa vuoksi. Kaikille kun ei ole annettu tarinankertomisen kykyä, eikä näitä avuja ole juurikaan missään kaupan; joten näiden ihmisten pitää vain tyytyä lukemaan 'ihastellen' muiden hengentuotoksia.  
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Aakku

Lainaus käyttäjältä: se - 03.02.09 - klo:16:01
Aakku, perhana, tostahan outopojan on helppo luntata!      ;D

Tavittaessa nostan syytteen plagioinnista :)

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä