Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Oppimisen ylistys!

Aloittaja THL tiedottaa, 09.08.10 - klo:10:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

rapevainaa


Samja

Hyvä aihe. Jos oppimista vain jotenkin osaisi tehostaa, niin...


Lainaus käyttäjältä: se - 09.08.10 - klo:10:48
Mikä on paras oppimisstrategia?

Ei tietoo. Tod. näk. itselle läheisin.


Lainaus käyttäjältä: se - 09.08.10 - klo:10:48Onko helpompaa oppia toisten virheistä kuin heidän vahvuuksistaan, toisten osaamisesta?

Negatiivisuudet herättävät selkeämmin. Niiden kautta opitaan nopeasti. Haittana voisi olla se, että opitaan :) Nimittäin negatiivisuuksien kautta saatu oppi on tiukassa ja joskushan se voi olla järkevämmän ajatusmaailman este. Ehkä positiivisempi reitti on parempi, vaikka se onkin hitaampi ja työläämpi.


Lainaus käyttäjältä: se - 09.08.10 - klo:10:48
Sehän on selvä, että meistä kukaan ei opi omista virheistään.
Niitähän me toistamme päivästä toiseen.

Itsestä oppiminen on kyllä niin suuri alue, että se kannattaa viimeksi unohtaa. Kyseessä on tietynlainen meta-taso. Itsensä tiedostaminen. Eikö tämä ole sitä ihmisyyttä parhaimmillaan?

Jos itsensä unohtaa, on haittana se, että on itsensä vietävänä miten sattuu. Ihminen joka ei tiedosta omia tunteitaan ja vaikuttimiaan, saa olla jatkuvasti reaktiivinen ja vastaamassa niiden aiheuttamaan epätasapainoon. Kyseessä on jonkinasteinen eläimen tasolla oleminen! Itseään tiedostava ihminen osaa käsitellä sisäistä maailmaansa eikä välttämättä tarvitse sen hallintaan niin alkeellisia menetelmiä kuten ympäristön muokkausta. Se reitti kun on usein varsin hankala.

rapevainaa

.
Ihmiseen tarttuu kaikenlaista tietoa muitten esimerkeistä ja kertomuksista ja kirjoista saa tietoa ihmisiltä, joita ei voi tavata. Oma juttunsa on kuinka hän toimii, ja missä tilanteessa otetaan uutta tietoa käyttöön.
Mielenkiintoinen juttu oli mm. mehiläispesän lämmitys. Tiesin siitä 40 vuotta mutta vasta katastrofin pakottama kokeilin sitä itse ja otin käyttöön.

Kirjan voi lukea, mutta voi mennä 5 vuotta että ottaa sieltä käyttöön jotain tai ylipäätänsä saa tilaisuuden soveltaa sitä.

Oppia voi vaikka 100 automerkkiä mutta yhdellä riittää ajella.

Eräs viininharrastaja sanoi että kun maistelee viinejä, ja löytää maailman parhaan, ei se sitä tarkoita että juo sitä sitten lopun elämäänsä.

rapevainaa

.
Kun mennään vaikeisiin suorituksiin, vaikkapa kangasvuokon kasvatukseen, tulee virheitä.
Totta kai virheitä koska kukaan ei ole seppä syntyessään. Suurin osa ihmisistä ei pääse koskaan virheiden tasolta paremmalle tasolla. Se on harrastelilijan taso.'

Laivanrakentajat ja paperitehtaan rakentajat ovat kehittäneet virhetestit. Kun 100 000 komponenttia asennetaan yhteen ja painetaan nappia, koneen pitää käynnistyä.

Eräs kehittämispäällikkö: Teimme monimutkaista konetta jossa oli 10 000 osaa. japanilaiset motkottivat että koneessa on virheitä. Teimme 3 vuotta helvetisti töitä että ensimmäinen virheetön kone putkahtia hihnalta ulos. Sitten tuli toinen ja vielä lisää. Oli se helvetin kovaa tsemppiä tehdä virheetöntä laatua. "

THL tiedottaa

Rape kirjoittaa asiaa!

Oppiminen on laaja-alainen tapahtuma. Ei juuri koskaan voida osoittaa yhtä ainutta tekijää, jonka tuloksena opimme tekemään jonkin asian. Jo kävelyn oppiminen on monimutkainen tapahtuma, vaikka meistä aikuisista tuntuu, että kävelyhän nyt on niin tavattoman helppo juttu.

Ajattelun, eli ajattelemaan oppiminen on kävelyn oppimista huomattavasti vaikeampaa.
Monet lapset yrittävät jättää väliin koko kävelyn ja vain juoksevat, kunnes itsekin huomaavat, että loppupeleissä kävelyn hallitseminen rulettaa.
Joillekin tuon tajuaminen on koko elämänsä läpi ylivoimaista.


----------------
Heh, aika moni meni aloitusviestiini laittamaan juoneen, täkyyn.
Onko todellakin useilla ongelmia itsetuntonsa kanssa?
Rapella ei ole, hän pystyy kirjoittamaan asiasta.






Ei noista muiden puheista kannata välittää.

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: S - 09.08.10 - klo:12:39
Näin se yksilöllinen elämänkaari etenee itse kullakin. Sanoisin kuitenkin, että jokainen kehittää itselleen omat selvitymiskeinonsa,.

Tuo ei pidä ollenkaan paikkaansa. Ihmisillä on vaistot ja taipumukset kun he kehittyvät, mutta kyllä ihminen oppii ennen kaikkea vanhemmiltaan ja yhteisöltään.

Lapsi nauhoittaa "kovalevylleen" elämän perusasiat vanhemmiltaan 3-5 vuotiaana.

7-vuotinaana lasta aletaan kouluttaa yhteiskunnan toimesta, vaikka väkisin. Moni käy koulua 20 vuotta ennen kuin  astuu työelämään ja alkaa elättää itseään ja hankkii oman kodin.

Mitä tarkoittaa selvitysmiskeinot?  Että pääsee pääkadun yli R-kioskille hengissä silläkin uhalla että kotona on luvattu selkäsauna jos niin tekee?  Siitä oppii salaisun ja valehtelun.

Ässä painottaa tota "itse oppimaansa". Jos ihminen tekee töitä oman päästä mukaan, kenkää tulee tuota pikaa. Kun ihmiseltä ostetaan työtä, sen lopputuloksen pitää olla ostajan odotustenm mukainen. Käy muuten kuin sadun hiirelle:" Pimpeli pompeli hiiri se kissalle takkia ompeli..."

"Kun sadun hiiri tärveli takkikankaan, se tuumasi tehdä aineksista liivit. Kun  liivitkään eivät onnistuneet, kangastilkusta tuli lopuksi kuitenkin tuluskukkaro. Kissa ei kalliin kankaan pilaamista hyväksynyt, vaan söi hiiren."





rapevainaa

.
Kotitekoinen traktori, tyhjästä nyhjäsemisen taito





THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 09.08.10 - klo:16:05

Kertokaas muutkin oppimisprosessistanne. Myös Lordi Se itse!

Jos nyt sitten kerron.

Oppimiseni perustuu laaja-alaisuuteen. Niin, niin.

Koska en hyljeksi joitain tietoja tai taitoja tarpeettomina, yhdistelen eri asioita laajalla rintamalla toisiinsa. Useimmiten muiden mielestä yllättävällä tavalla.

Oppimistapahtuma voi olla miltei minkälainen tahansa. Voin oppia esimerkiksi seuraamalla tarkasti, miten joku toinen, ammattilainen, tekee ja pyrin sitten tekemään samalla tavalla. Eli kyseessä on mallioppiminen. Sitten, kun olen oppinut tämän yhden mallin, teen omia sovelluksiani, jotta suoritukseni on mahdollisimman täydellinen.

Toinen tapa oppia on noudattaa jonkun antamia ohjeita. Ohjeet voin saada joltakulta ihmiseltä vuorovaikutuksessa tai vaikkapa lukea ne jostain kirjasta.


Käytännön esimerkkejä.

Opin koulussa opettajan ohjauksessa järjestelmällisen konekirjoituksen. Silloin oli käytössä remington-kymmensormijärjestelmä. (Tämä nykyinen on nimeltään underwood ja poikkeaa suuresti remingtonista.) Kun siirryin työelämän palvelukseen, aluksi piti oppia latomakasteissa käytetty kirjainten sijoittelu. Kirjainten (kirjakkeiden) järjestys piti oppia omin päin, siihen ei ollut mitään ohjattua opetusta, joku ammattimies vain näytti sormellaan tyyliin: "Tuolla on suuraakkoset, tuossa numerot, tässä etualalla pienaakkoset ja täytteet on ripoteltuna vähän sinne sun tänne. Puolikas on tässä edessä keskellä." Siitä sitten tekemällä oppi muistamaan, mistä mikin kirjake löytyi latomahakaan noukittavaksi. Myöhemmin minut istutettiin latomakoneen ääreen. Tässäkin tapauksessa opetus oli minimaalista. Esimerkiksi kukaan ei osannut neuvoa (vaikka konekirjoituksessa oppimani perusteella tiedustelin) latomakoneen näppäimistölle soveltuvaa kymmensormijärjestelmää. Kuumalatomakoneen näppäimistö on aivan uniikki tapaus, se ei muistuta kirjoituskoneen näppäimistöä lainkaan. Tässä härvelissä on 91 näppäintä, suur- ja pienaakkoset ryhmiteltyinä omiin sektoreihinsa jne. Jo kooltaan näppäimistö on kaksi kertaa nykyistä tietokonenäppistä suurempi. Lopulta latomon faktorit löysivät jostain pienen kirjasen, jossa oli oikein kuvan kera esitelty eräs sormitusjärjestelmä, jota käyttämällä latomakoneellakin voitiin kirjoittaa sokkona. Siitä sitten opettelin järjestelmän itsekseni sen kuvan perusteella. Mainittakoon, että yleisin tyyli konelatojien keskuudessa oli hakata näppäimistöä neljällä viidellä sormella. Olipa muutama kahdella sormellakin tököttäjä.
Voidaanko tässä tapauksessa todeta, että opin sekä toisten virheistä että otin opikseni omasta aiemmasta kokemuksestani jota olin saanut konekirjoituksen parissa?

Joka tapauksessa herätin latomossa huomiota tyylilläni.


--------------------

Kouluaikoinani opiskelin kaikenlaista siinä koulun ohessa. Pääosin käytin tässä aineistona kirjastosta lainaamiani kirjoja. Joitakin opiskeluun soveltuvia kirjoja toki löytyi kotinikin kirjahyllyistä.

Esimerkiksi pikakirjoituksen opettelin itseopiskeluna samaan aikaan, kun kävin koulun viimeistä luokkaa. (Siitä olenkin jo kertonut aiemmin, että koulunkäynti oli ihan nössöö, etenkin viimeiset luokat. Eli aikaa jäi kaikelle muulle.)
Eräässä Tietojen Kirjan osassa oli pikakirjoituksen itesopiskeluun tarkoitettu jakso. Siitä sitten yhden kevään aikana kävin lävitse ne tehtävät. Opittuani sujuvan konekirjoituksen jäi pikakirjoitus unholaan, se kävi liki tarpeettomaksi. Tulipahan käytettyä aivojani, etteivät jääneet kesannolle. Silloin tällöin vanhoja papereita järjestellessäni törmään joihinkin pikakirjoitusmuistiinpanoihini. Pitäisi kai nekin kirjoittaa puhtaaksi. Joskushan kuitenkin niiden härpäkkeiden lukutaito unohtuu.

---------------------

Opiskellessani jotain ennestään tuntematonta alaa (sellaisiakin toki löytyy!) kahmin esille mahdollisimman paljon aineistoa. Seulon esille suuresta massasta tärkeimmiltä vaikuttavimmat aineistot ja tutustun niihin tarkasti. Huomattavaa on se, etten väheksy mitään, en kavahda selvästi virheellistäkään tietoa. Tyyliini kuuluu se, että vertailen eri tietolähteitä ja pohdin, miksi toisistaan poikkeavia tietoja esitetään. Tässä ilmeisesti on se avain, se jokin, joka on opiskelulleni leimaa-antavin piirre.

Oppimisprosessini voi olla joko täysin kaoottinen, mahdottomasti tietoa ahmiva ja aluksi täysin sekavalta vaikuttava tapahtuma tai sitten järjestelmällisesti pala palalta etenevä prosessi. Kummatkin tavat ovat osoittautuneet toimiviksi.









 
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: se - 10.08.10 - klo:06:21
Rape kirjoittaa asiaa!


Heh, aika moni meni aloitusviestiini laittamaan juoneen, täkyyn.
Onko todellakin useilla ongelmia itsetuntonsa kanssa?
Rapella ei ole, hän pystyy kirjoittamaan asiasta.


Hih., huomasit varmaan näin jälkikäteen, että aloituksessasi saattaa olla joku Täkykin haudattuna.

Hyvä jälkihavainto. Rape taisi huomata sen ensin. Mutta mitäs sen on väliä.
Kaikki muut ovat ovat aivan hukassa, eivät osaa haistella Täkyjä ollenkaan., eivätkä viitsi keskustella logaritmeistä., taitavat olla oppimattomia nulikoita ja rääväsuita. Hih sivistymätön kansanosa näyttää kerääntyneen tänne Voe Helevete!

Ave kaikkein kauimpana.

THL tiedottaa

Alan tässä aivan jo uskoa siihen, että sinulla, postman, on näyttelijän lahjoja.


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä