Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Suomalaisten juuret

Aloittaja AveLazio, 09.01.11 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

risto

#130
Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 25.04.12 - klo:13:01
Voi pieni jaska kulta.
Äkäilit jo myös .
En salli semmoista,
pikku runkkari!
Äkäile vain mulle,
jooks.
Mut täytyy sanoa,
että kirjoitukses on
minusta hauskoja
- niistä huokuu 70-lukulainen teiniangsti.
Ääretön taistolainen viha kapitalisteja kohtaan!
Anna tulla.
Mutta vain minulle,
rusinapää.

Kommentoi privaani.
Last chance.

salarakas Ave räppää jälleen.

Nyt ave syyttää jaskaa 70-luvn jotain. Jaska olisi professori jos  hän olisi niin vanha.
Ja taistolainen. Kenestä salarakkaamme puhuu?

Ave ei ansitse banneja vaan kymmenet sellaiset.

.


Tiistai


Lainaus käyttäjältä: THL tiedottaa - 25.04.12 - klo:14:44


http://fi.wikipedia.org/wiki/Arabialaiset_numerot

" Numerosymbolit 1–9 kehitettiin Intiassa 400-luvulla eaa., ja nollaa vastaavan symbolin otti ensimmäisenä käyttöön 400-luvulla elänyt intialainen matemaatikko Aryabhata. Euroopassa lukujärjestelmää kutsutaan yleensä arabialaisiksi numeroiksi, koska se välittyi eurooppalaisille arabiaksi kirjoittaneiden matemaatikkojen kuten persialaisen Al-Khwarizmin kautta. Arabian kielessä numeroita kutsutaan nimellä arqam hindiyyah eli "intialaiset numerot". "



Ulkomuististahan minä noita..
mutta ei se ollut hölynpölyä. Yli 2300 vuotta sitten Babyloniassa alettiin käyttämään nollaa:
Lainaahttp://news.softpedia.com/news/The-Origin-of-Zero-82113.shtml

In Babylon (modern Iraq), savants had invented the "zero" during the 4th century BC. But their numbering system was not transmitted to other people because of its peculiarity: the first group (that of the units) was not made of 10, but 60 figures. That corresponded to our system of time counting: one minute has 60 seconds, one hour has 60 minutes.

Binäärinen laskutapa se vasta jännää on..  tajusin heti, kun selitettiin. Mutta tarvitsisi kyllä harjoittelua.

Tiistai

Lainaus käyttäjältä: Patu - 25.04.12 - klo:16:02

Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta olen ihmetellyt: miksi kirjaudut sisään Ylläpitäjänä, Ylläpitäjän valtuuksin, jos et aio tehdä mitään?


Tietenkin se kuuluu Sinulle kuin kaikille muillekin. Voin minä olla paneelista poissakin.. mutta pitää katsoa, haluaako joku sisälle yms.

Olen joskus miettinyt, että mitä jos alkaisi Todella moderoimaan, varoittelemaan, viestejä poistelemaan ihan systeemillä.. että paljinko foorumista jäisi jäljelle? Nämä konkarit ovat täällä juuri, koska tuota ei ole harjoitettu meillä- se on Outomaan perustuslaissa kirjoitettu. Kuin myös lause: "ollaan ihmisiksi".


Patu

Kiitos Tiistai/Outomaa vastauksesta.
Minua harhaanjohti se, että täällä Ylläpitäjä/mode ei piileskele.

Voisihan sitä pitää pienen kevätsiivouksen. Pahimmat sivarimodehippirunkut lapioisi tunkiolle.

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Jaska - 25.04.12 - klo:01:34
Lainaus käyttäjältä: Rrrape - 25.04.12 - klo:00:19
Lainaus käyttäjältä: Jaska - 24.04.12 - klo:23:26
[qu
Jos useampi kirjoittaisi tänne suomalaisten juurista, minun ei tarvitsisi tyytyä käsittelemään AveLaziota. (Vihj vihj)


TÄH!  mikä ihmeen kilpakirjoitus?


Tarkoitin vain, että toveri Outomaan verenpaineen kannalta olisi kivempi että kirjoitettaisiin enemmän aiheesta ja vähemmän aiheen vierestä (kuten nämä viestimme).  ;)


Otsikko Suomalaisten juuret ei kyllä viittaa vähääkään kielitieteeseen. Mutta olkoon.


Jaska

#135
Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 25.04.12 - klo:17:00
Lainaus käyttäjältä: Jaska - 25.04.12 - klo:01:34

Jos useampi kirjoittaisi tänne suomalaisten juurista, minun ei tarvitsisi tyytyä käsittelemään AveLaziota. (Vihj vihj)


Otsikko Suomalaisten juuret ei kyllä viittaa vähääkään kielitieteeseen. Mutta olkoon.


Itse asiassa viittaa: suomalaisten juuret ovat monitieteinen paketti, jota selvittävät olennaisimmat tieteenalat ovat genetiikka, kielitiede ja arkeologia. Nämä kaikki ovat itsenäisiä tieteenaloja, eikä niiden tuloksia voi vääntää toisenlaisiksi toisen tieteenalan tulosten perusteella, kuten esim. muuan Wiik kuvittelee.

Väestöliikkeet, kielten leviämiset ja kontaktit sekä arkeologisesti havaittavat kulttuurivirtaukset voidaan ja pitääkin yhdistää toisiinsa, mutta tieteenalojen tulosten autonomiaa kunnioittaen. Aikaisemmin tyypillisen kampakeramiikan leviämiseen yhdistettiin uralilaisen kielen leviäminen, mutta nyt kun tuo kytkös on osoittautunut pätemättömäksi, kampakeramiikan leviämiseen voidaan kuitenkin yhdistää isälinjan N1c1 leviäminen.
http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/N1c1.xps

Epäilemättä osa tuosta isälinjasta liittyy myös uralilaisen kielen leviämiseen, mutta ei missään nimessä koko haploryhmä: läntisimmillä ryhmillä (Espanja, Skandinavia, Baltia-Puola) ei ole mitään tekemistä uralilaisten kielten kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Outomaa

Ja mitä minun pitäisi tehdä? Ylläpidän toimintaa, modeksi tulin huomaamattani (kun yhtenä perustajajäsenistä se oli itsestään selvää), viestien karsijaksi en ole koskaan halunnut ja meni vuosia, ettei modea tarvittu. Uudet ajat koittivat tännekin ja nyt pitäisi alkaa sovittelemaan teidän riitojanne.

Annanko pestin jollekin sen ottavalle? Pelkään, ettei sekään välttämättä kaikkia miellytä.. jokin vastuun tapainen tässä kuitenkin painaa.. RIP Aakku.


Suostun! Ja varmaan joku muukin.
Pitää vain sopia "ihmisiksi olemisen" rajat, ja kaikki sen ylittävä lentää roskiin moderaattorien toimesta. Herkimmät yksilöt kaikkoavat heti foorumilta, jos vähänkin sävy muuttuu aggressiiviseksi - solvaamisesta puhumattakaan.

Aika vähällä pääsee kun puuttuu vain niihin viesteihin, joista on tehty ilmoitus - ei moden tarvitse koko ajan päivystää ja käydä läpi jok'ikistä viestiketjua.

Esmerkix

Suomalaisuus on jotenkin omittu edustamaan pelkästään suomenkielisiä.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Jaska - 25.04.12 - klo:17:10
[Itse asiassa viittaa: suomalaisten juuret ovat monitieteinen paketti, jota selvittävät olennaisimmat tieteenalat ovat genetiikka, kielitiede ja arkeologia. Nämä kaikki ovat itsenäisiä tieteenaloja, eikä niiden tuloksia voi vääntää toisenlaisiksi toisen tieteenalan tulosten perusteella, kuten esim. muuan Wiik kuvittelee.

Niin, kyllä kokonaisuus täytyy ottaa huomioon. Puhuisin Tässä yhteydessä myös suomen ruotsalaisista ja heidän vaikutuksestaan tämän päivän Suomeen ja suomalaisiin.

Mutta on vaikeaa hahmottaa suomalaisuutta esim yli 6 tuhatta vuotta vanhoihin tapahtumiin.

Olemmekohan silloin, ainakin osa meistä tapelleet liskojen kanssa Siperiassa. Ei ehkä Liskojen, mutta minunkin joku esi-isäni on varmaan  reissannut Mammutin selässä Kiinan silkkitietä, jonkun seaikaisen fooruminpitäjän kanssa, kenties.

AveLazio

Täällä Modska ja Esmerkix ovat ovat pukeneet kielikuntaamme oikeaan kuosiin.

Mikä on salainen ongelmasi? Dominoiva äiti?
At a narrow passage there's no brother, no friend

Jaska

#139
Lainaus käyttäjältä: Esmerkix

Suomalaisuus on jotenkin omittu edustamaan pelkästään suomenkielisiä.


Lainaus käyttäjältä: kulman takaa - 25.04.12 - klo:17:20

Niin, kyllä kokonaisuus täytyy ottaa huomioon. Puhuisin Tässä yhteydessä myös suomen ruotsalaisista ja heidän vaikutuksestaan tämän päivän Suomeen ja suomalaisiin.


Käsite "suomalainen" on tosiaan monitulkintainen. Kansalaisuusmerkityksessä ruotsinkielisetkin ovat suomalaisia, mutta etnisessä merkityksessä eivät ole: heillä on oma kielellinen ja kulttuurinen identiteettinsä. Kyllä suomenruotsalaisetkin on otettu huomioon esim. geenitutkimuksissa, ja he näyttävät olevan lähempänä suomalaisia kuin ruotsalaisia. Silti he vetyvät jonkin verran ruotsalaisten suuntaan, irti länsisuomalaisista.

Kielensä osalta suomenruotsalaiset polveutuvat niistä muinaisruotsalaisista, jotka alkoivat asettua Suomen saaristoon ja rannikoille 1100-luvulta alkaen. Rannikoilla on aiemminkin asunut germaaneja paikannimistön todistuksen perusteella, mutta nämä ehtivät sulautua alueen itämerensuomalaisiin jo ennen ruotsalaisten saapumista. On sellaisia paikannimiä, jotka ovat alkuaan germaanien antamia, lainattu heiltä itämerensuomalaisten käyttöön ja näiltä jälleen lainattu ruotsinkielisten käyttöön. Ruotsinkielisillä ei ole Suomessa suoraa kielellistä jatkuvuutta noihin muinaisiin germaaneihin saakka.
http://elektra.helsinki.fi/se/s/0558-4639/50/ahuenmaa.pdf

Lainaus käyttäjältä: kulman takaa

Mutta on vaikeaa hahmottaa suomalaisuutta esim yli 6 tuhatta vuotta vanhoihin tapahtumiin.

Olemmekohan silloin, ainakin osa meistä tapelleet liskojen kanssa Siperiassa. Ei ehkä Liskojen, mutta minunkin joku esi-isäni on varmaan  reissannut Mammutin selässä Kiinan silkkitietä, jonkun seaikaisen fooruminpitäjän kanssa, kenties.


Silloin moderoitiin kivikirvein! Ah niitä aikoja...
Pieni osa esivanhemmistamme tosiaan on saapunut kaukaa Siperiasta.

Suomalaisuuden hahmottaminen noin kauas menneisyyteen onkin vaikeaa, koska kielellisesti silloin ei mitään erillistä suomeen johtavaa kielilinjaa vielä ollutkaan, ja geenijuuremmekin olivat vielä levällään laajalla alueella ennen kokoontumistaan tänne.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä