Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Suomalaisten juuret

Aloittaja AveLazio, 09.01.11 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tiistai



Satuin juuri linjoille, korjaan heti:
Tarkoitin turkin kielioppia.  Anteeksi, suomenkielentaitoni on mitä on, enää, siis oikeat termit hukassa. Joten ..huh.. tutkikaa itse, minun pitää mennä, 

Mutta en tiedä toista kieltä, jolla olisi sama outous kuin suomen kielellä, että sanan loppuun laitetaan taivutukset ilman mitään sen edessä...

huh.
Metsään, messässä, metsästä, in the woods, into the woods, out of the woods  ;)

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 23.04.12 - klo:14:49
Satuin juuri linjoille, korjaan heti:
Tarkoitin turkin kielioppia.  Anteeksi, suomenkielentaitoni on mitä on, enää, siis oikeat termit hukassa. Joten ..huh.. tutkikaa itse, minun pitää mennä, 

Mutta en tiedä toista kieltä, jolla olisi sama outous kuin suomen kielellä, että sanan loppuun laitetaan taivutukset ilman mitään sen edessä...

huh.
Metsään, messässä, metsästä, in the woods, into the woods, out of the woods  ;)
Voi kuule, suffiksoivia kieliä on maailma täynnään - kaikki siniset täällä:
http://wals.info/feature/26A?s=20&z6=3000&z5=2999&z3=2998&z1=2997&z4=2996&z2=2995&tg_format=map&v1=cfff&v2=c00d&v3=d00d&v4=d909&v5=dd00&v6=cd00

Kantaindoeuroopassakin oli tällaista taivutusta, vaikka nykyenglanti ja germaaniset kielet yleensäkin ovat kehittyneet toiseen suuntaan, suosien prepositioita. Kyseessä on niin yleinen ilmiö, ettei se riitä todistamaan sukulaisuudesta.

Patu

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 23.04.12 - klo:13:35
Turkissa opetetaaan kuulemma koulussa heidän olevan suomalaisille sukua.

Mustafa Kemal ihaili Suomea ja oli varsin ihastunut kirjaan "Valkoliljojen maa-Suomi". Kemal otti 1925 ilmestyneen turkinkielisen käännöksen, Ak zambaklar ülkesinde - Finlandiya, pakolliseksi oppikirjaksi sotilasopetuslaitoksiin 1930-luvulla.

Patu

Lainaus käyttäjältä: Jaska - 23.04.12 - klo:14:55
Voi kuule, suffiksoivia kieliä on maailma täynnään - kaikki siniset täällä:
http://wals.info/feature/26A?s=20&z6=3000&z5=2999&z3=2998&z1=2997&z4=2996&z2=2995&tg_format=map&v1=cfff&v2=c00d&v3=d00d&v4=d909&v5=dd00&v6=cd00

Näkyy nuo suffiksoivat kielet olevan yleisiä varsinkin pohjoisella pallonpuoliskolla, on niitä toki etelässäkin.

Tiistai


Onpa outo kartta.. tuo ei ainakaan ymmärrä, mitä tarkoitin..
http://wals.info/feature/26A?s=20&z6=3000&z5=2999&z3=2998&z1=2997&z4=2996&z2=2995&tg_format=map&v1=cfff&v2=c00d&v3=d00d&v4=d909&v5=dd00&v6=cd00

Tarkoitn prepositioita kai ne on, saksaksi esim. in, auf, aus, von, zu  jne., suomen kielellä noita ei tarvita.
Germaanisissa kielissä on, kuin ruotsin ja englannin kielissä, jopa arabiassakin.

Laitoin googlen asialle ja sattumalta taisin hoksata Kalevi Wiikin (emeritius) ja Jaskan antipatian juuret..
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/download/354/308
Vielä vähän suomalaisten juurista
Kalevi Wiik


risto

Lainaus käyttäjältä: Jaska - 23.04.12 - klo:14:41
. Sen sijaan Suomen lähellekään he eivät koskaan tulleet, eikä meillä noilta keskiajan mongoleilta ole minkäänlaista perimää. Se aasialainen tekijä mitä meillä jokunen prosentti on, on peräisin 1) pohjoisempaa, Siperiasta, ja 2) paljon varhaisemmilta ajoilta.


mongolista tuotiin kymmeniä tuhansia vankeja jotka rakensivat mm. Helsinki-Pietari rataa.
Muistaakseni niitä oli myös Helsingin linnoitustöissä.

Tiistai


Tiennytkään tässä asiassa olevan tällainen ideasota, melkein. Jospa luette aikaisemmin laittamani linkit.

Ja vaikka olisikin mongooligeenejä. mikä katastrofi se olisi/on??  Onko tämä jotain puhdasrotuajattelua, johon ei mongoolibarbaarit sovi?  ::)  

Katselkaa vaikka Häjyt-elokuva (itse katselin äskettäin toista kertaa), ei ne missään jälkeen jääneet.

Tuntemani tataarinainen on fiksuimmasta päästä inhimillinen sivistynyt mongolin kasvoistaan huolimatta, voittaa monen pissiksen kyllä..


karpalo

Minä en ole kielitieteilijä, mutta jotenkin tykkään kuunnella unkaria ja turkin kieltä. Niiden puheenpainotukset  ovat samantapaista, kuin meillä suomen kielessä.

Ainakin , siis minun mielestäni.

Jaska

#78
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 23.04.12 - klo:16:30

Onpa outo kartta.. tuo ei ainakaan ymmärrä, mitä tarkoitin..
http://wals.info/feature/26A?s=20&z6=3000&z5=2999&z3=2998&z1=2997&z4=2996&z2=2995&tg_format=map&v1=cfff&v2=c00d&v3=d00d&v4=d909&v5=dd00&v6=cd00

Tarkoitn prepositioita kai ne on, saksaksi esim. in, auf, aus, von, zu  jne., suomen kielellä noita ei tarvita.
Germaanisissa kielissä on, kuin ruotsin ja englannin kielissä, jopa arabiassakin.
Suffiksi on juuri sellainen aines, joka liitetään sanavartaloon, esim. sijapääte: koto-na. Ne ovat hyvin yleisiä maailman kielissä.

Lainaus käyttäjältä: Tiistai
Laitoin googlen asialle ja sattumalta taisin hoksata Kalevi Wiikin (emeritius) ja Jaskan antipatian juuret..
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/download/354/308
Vielä vähän suomalaisten juurista
Kalevi Wiik
Kaiken olennaisen olisit nähnyt linkkaamiltani kotisivuiltanikin.  ;)
Ei meillä mitään antipatioita ole, Wiik vaikuttaa ihan sympaattiselta herralta. Olen vain puuttunut virheisiin ja epätieteellisyyksiin joita hän on esittänyt - minulla kun nyt on sellainen kutsumus. Sehän minut tähänkin ketjuun ja tälle foorumille toi...

Lainaus käyttäjältä: Moderaattorska
mongolista tuotiin kymmeniä tuhansia vankeja jotka rakensivat mm. Helsinki-Pietari rataa.Muistaakseni niitä oli myös Helsingin linnoitustöissä.
No se on jo niin myöhäistä aikaa, ettei se ole voinut vaikuttaa suomalaisten geeniperimään muuten kuin satunnaisten yksilöiden tasolla.

Lainaus käyttäjältä: TiistaiJa vaikka olisikin mongooligeenejä. mikä katastrofi se olisi/on??  Onko tämä jotain puhdasrotuajattelua, johon ei mongoolibarbaarit sovi?    
Häh? Ei tässä kukaan ole mistään rotuajattelusta puhunut!
Niitä aasialaisgeenejä joita meillä on ei vain ole tieteellisesti perusteltua kutsua mongoligeeneiksi, koska emme ole niitä mongoleilta perineet. Totuudenmukaisempaa on sanoa niitä siperialaisiksi geeneiksi.

karpalo

Mantereethan ovat oleet ammoisina aikoina jopa kiiini toisissaan. Valtameret ovat tulleet valtameriksi siis pikkuhiljaa, todella pikkuhiljaa. Miksei siis kaikillakin ihmisillä voisi olla samoja geenejä, siis eri rotuisilla, eri mantereilla.?

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä