Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Suomalaisten juuret

Aloittaja AveLazio, 09.01.11 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 22 Vieraat katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Vaikka tuossa liioitteletkin kirjoittaessasi Pohjanmaalla olevasta vuoresta, niin kiva uutinen, etteivät tulvat hetkauta sun tai perhees elämää!

Tässä mun (ja vaimoni) asunnon läheisyydessä on vuori, Koskelankorkee. Sen korkeus on n. 211 metriä merenpinnasta. Eräs niistä paikoista täälläpäin, joka oli veden yläpuolella silloin, kun miltei koko Länsi-Suomi oli pitkään, tuhansia vuosia, veden alla jääkauden jälkimainingeissa.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Posiella

Lainaus käyttäjältä: THL tiedottaa - 08.10.12 - klo:16:30
Vaikka tuossa liioitteletkin kirjoittaessasi Pohjanmaalla olevasta vuoresta, niin kiva uutinen, etteivät tulvat hetkauta sun tai perhees elämää!

Etkö tiedä, että meillä Etelä-Pohojanmaalla vuoret tehdään, jos ei niitä oo ja samoin järvet kaivetaan, jos ei satu järveä olemaan. On tekovuoria ja tekojärviä. Yhden tekovuoren päällä minäkin asustelen. Tai ei ihan päällä, mutta siellä takana. ;D :D Ja lähellä on tekojärvi.  Siellä, jos pato murtuu, niin vedet valuvat kaupungin keskustaan. Viidessä minuutissa on keskustassa 45 cm vettä kadulla.

Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

THL tiedottaa

Kyllähän mää ny ton tiäsin, että pohomaaanlaaset on tekevää sakkia. :)

Ettei vaan sellanen jätevuori se läjä, jonka kylessä sää asustat ...

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Posiella

Lainaus käyttäjältä: THL tiedottaa - 08.10.12 - klo:16:55
Kyllähän mää ny ton tiäsin, että pohomaaanlaaset on tekevää sakkia. :)

Ettei vaan sellanen jätevuori se läjä, jonka kylessä sää asustat ...

Oot kyllä fiksu, THL, olen itsekin ajatellut samaa. Siksi emme asukaan ihan sen rinteellä :). Kaikenlaista jätemaata on sinne ajettu vuosien saatossa ja ei hummakaan tiedä, mitä se maa sisältää.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 07.10.12 - klo:11:17
Lainaus käyttäjältä: Tiikeritankinpaluu - 05.10.12 - klo:14:36
.
POPULATION GENETICS OF FINNO-UGRIC-SPEAKING
HUMANS IN NORTH EURASIA

Ville Nikolai Pimenoff

Department of Forensic Medicine
University of Helsinki
Helsinki, Finland

Departament de Ciències de la Salut i de la Vida
Unitat de Biologia Evolutiva
Universitat Pompeu Fabra

To be publicly presented with the permission of the Medical Faculty of the
University of Helsinki, in the lecture hall of the Department of Forensic Medicine
on October 31st 2008 at 12 o'clock noon.
Helsinki 2008

Siis ei ollenkaan samasta butiikista mistä Jaska on lähtöisin, vaan lääketieteellisestä...
Pelkäsinkin jo, että geenitutkimus on jätetty kokonaan kielitieteilijöiden huoleksi.
Olet ymmärtänyt jotain väärin: geenejä tutkivat geneetikot ja kieliä tutkivat lingvistit. Geenitutkimusten tulosten kansantajuinen esittely sen sijaan on jätetty asiasta kiinnostuneiden harteille - sitä voivat tehdä vaikkapa lingvistit, matemaatikot ja meteorologit siinä missä tarjoilijat, poliisit ja pesäpalloilijatkin.

Avelle on jo kymmeniä kertoja kerrottu mitä tiedetään saamelaisten alkuperästä, mutta eihän hän pysty enää tietojaan päivittämään. Täällä on geenitutkimus saamelaisista:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3062008/

Ja täällä kansantajuistusta suomeksi:
http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Saamelaiset.html
http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Saamelaiset.pdf

Tuleva geenitutkimus kertoo, että 1/3 saamelaisten perimästä tulee Volgan suunnalta, ja osa siitä edelleen Siperiasta. Loput 2/3 on muinaista pohjoiseurooppalaista perimää, joka on alkuaan tietysti peräisin etelämpää.  Suomalaisissa aasialaisia, pääosin siperialaisia geenejä on alle 10 %; tämä nähdään monista admix-laskureista, jotka on luotu geenitutkijain käyttämin menetelmin.

Saamelaisten muinaiseurooppalainen geenijuuri (ne loput 2/3) näkyy siitä, että saamelaiset ovat lähellä Espanjan kivikautisia metsästäjä-keräilijöitä.

AveLazio

Juuri kuin Wiik ja minä olemme puntaroineet. Ovatko sittenkin baskeja eivätkä samojedeja....

En ole geenitutkija. Et kai sinäkään.

Vielä en graduasi ole lukenut. Vast sitten päätän, onko sinussa ainesta.

Enkä ole Sinulle "Ave" vaan "AveLazio".
At a narrow passage there's no brother, no friend

risto

Lainaus käyttäjältä: Telaketjunpuolikas - 05.10.12 - klo:20:04
Olen aivan Warma, että minussa on liiankin kanssa   perimää. Muuten en jaksaisi ......... sanoo vanha viisaus.

Joo mutku nyt pitäisi puhua suomalaisten alkuperästä niin ihan pakko on taas tarkastella asiaan minän kautta.

risto

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 05.10.12 - klo:20:46
Suomalaisten itäiset (väistyvät) geenit ovat varmaankin Siperiasta, joka oli vaellusreittiemme itäpää. Sieltä ne intiaanien siperiageenit. Saamelaisten tausta on edelleen täysi mysteeri. He vaihtoivat oman, tuntemattoman kielensä suomeen. Mutta mitä he puhuivat ennen sitä...

Aivan niin..........................Intiaaneilla oli jo tiipiit valmiina Suomessa ja paimensivat poroja. ....Kunnes Tiikeritankki kaatui ja inkkarit lähtivät livohkaan.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 09.10.12 - klo:09:24
Juuri kuin Wiik ja minä olemme puntaroineet. Ovatko sittenkin baskeja eivätkä samojedeja....

En ole geenitutkija. Et kai sinäkään.

Vielä en graduasi ole lukenut. Vast sitten päätän, onko sinussa ainesta.

Enkä ole Sinulle "Ave" vaan "AveLazio".
auvo-kulta pienellä alkukirjaimella, geenit eivät voi todistaa mitään kielestä.

Saamelaiset eivät ole sen paremmin baskeja kuin samojedejakaan. Saamelaiset muistuttavat MDLP World 22 -laskurin mukaan hyvin paljon Iberian muinaisia metsästäjä-keräilijöitä; kummatkin muistuttavat hyvin vähän baskeja, jotka näyttävätkin olevan myöhempiä tulokkaita. Sen lisäksi saamelaisissa on se noin kolmannes itäisiä geenejä; et varmaankaan muista mutta olen viitannut siihenkin geenitutkimuksen tiivistelmään moneen kertaan.

Äläkä suotta vaivaudu lukemaan mitään, olet osoittanut tuhannesti ettet pysty lukemaan/ymmärtämään tieteellistä tekstiä nykyisillä aivoillasi. :'(

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Jaska - 12.10.12 - klo:16:35
auvo-kulta pienellä alkukirjaimella, geenit eivät voi todistaa mitään kielestä.

Tilulilulei, auvo ampuu tilulilulei. auvo liukuu, auvo laukoo, auvo istuu; auvo vetelee rajoja, ooh juuli, oohh juuli, tiluliliulei !

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä