Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Suomalaisten juuret

Aloittaja AveLazio, 09.01.11 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tiistai

#220
Lainaus käyttäjältä: Jaska - 03.05.12 - klo:08:35

, vetivät Julku ja Wiik genetiikan ja arkeologian perusteella johtopäätöksiä kielestä - mikä tietysti on epätieteellistä, koska nuo tieteenalat eivät tutki kieltä!

Heitä johti harhaan sama uskomus kuin niin monia maallikkoja ja ilmeisesti Tiistaitakin(?):
Että olisi olemassa yksi ainoa alkuperä, yhteinen niin geeneille, kulttuurille kuin kielellekin.



Erehdyt, Jaska. Ehkä maallikko pystyy ajattelemaan tätä ilman sivistyksen rasitteita ;)
Minä en ole käynyt yhtäään peruskurssia kielitieteessä tai arkeologiassa, mutta mielestäni logiikka on vahvuuksiani (eipä tirskuta siellä!). On se, ette ainakaan netissä pysty todistamaan toisin :P

Selvä juttu, ihminen polveutuu ihan pienestä ryhmästä, vaelsi sitten pitkin manteretta, mantereita, jos ja kun muillekin pääsi ja siinä sivussa lisääntyi, soveltui ilmastoon ja olosuhteisiin. Alkukielestä, joka saattoi olla ja loogisesti olikin hyvin alkeellinen kehittyi kaikki muut maailman kielet. Minusta ihan selvä juttu, yksinkertaista sukupuuta tai kielikarttaa on jokseenkin mahdotonta tehdä.

Mutta kun geeneihin on sisäänrakennettu uteliaisuus (joka on tuonut meidät tälle digitaaliselle aikakaudelle) saa meidät kaivelemaan vanhoja ja ihmettelemään, että mistä olemme tulleet.

En kyllä erota lingvistiikkaa, genetiikkaa tai arkeologiaa toisistaan, koska ne ovat olleet tiukasti toisistaan riippuvaisia. Eivät tietenkään ole käyneet käsi kädessä.

Me taidamme puhua eri asioista..
Muuten Kyösti Julku http://fi.wikipedia.org/wiki/Kyösti_Julku

AveLazio

En lukenut tarkoin sitä juttua. Mutta väittääkö Julku (tai joku muu), että suomalaiset olisivat yhtenäinen kansa, joka yhdessä toimien olisivat päätyneet lopulta Fenniaan? :o
At a narrow passage there's no brother, no friend

Jaska

#222
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 03.05.12 - klo:11:47
Erehdyt, Jaska.
Pyydän anteeksi mikäli et ajattele alkuperää yhtenä pakettina. Tulkitsin niin Julku-lainauksesi ja kommenttiesi perusteella.

Lainaus käyttäjältä: Tiistai
Ehkä maallikko pystyy ajattelemaan tätä ilman sivistyksen rasitteita ;)
Minä en ole käynyt yhtäään peruskurssia kielitieteessä tai arkeologiassa, mutta mielestäni logiikka on vahvuuksiani (eipä tirskuta siellä!). On se, ette ainakaan netissä pysty todistamaan toisin :P
Logiikka ja järki onkin tärkeää! Toki myös tieto on myös tärkeää.

Lainaus käyttäjältä: Tiistai
En kyllä erota lingvistiikkaa, genetiikkaa tai arkeologiaa toisistaan, koska ne ovat olleet tiukasti toisistaan riippuvaisia. Eivät tietenkään ole käyneet käsi kädessä.
Me taidamme puhua eri asioista..
Ilmeisesti, koska eivät ne kyllä riippuvaisia toisistaan ole olleet milloinkaan. Pikemminkin käyneet käsi kädessä. :)

P.S. Olipa Wikipediassa vähän Jul(k)usta.

P.P.S. Ave, se tiedetään ettet koskaan lue mitään linkitettyjä tekstejä, mutta nopeammin saisit vastauksen jos itse lukisit etkä odottelisi muiden selittävän...

AveLazio

jaska, olet fanaatikko. Ei pahaa siinä. Minäkin olen. Mutta

1) Älä ole ilkeä Tiistaille, äläkä muillekaan naisille.
2) Muista olevasi opiskelijapiiperö, jolla ei ole omia mielipiteitä ja jota me aikuiset emme ota vakavasti.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Tiistai


Hei,
ei Jaska ole ollut ilkeä minulle.. ja vaikka olisi vähän ollutkin, ei se haittaa!

Kyösti Julku, linkki olisi kai pitänyt kopioida..


Jaska

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 03.05.12 - klo:13:30

Hei,
ei Jaska ole ollut ilkeä minulle.. ja vaikka olisi vähän ollutkin, ei se haittaa!

Kyösti Julku, linkki olisi kai pitänyt kopioida..


Miksi tuo linkki on tärkeä? Juurihan sanoin, että sen takana on yllättävän vähän tekstiä.

P.S. Sitten jos minä olen ilkeä, sitä ei voi olla huomaamatta.  ;)

AveLazio

jaska,ei minulla ole mitään sinua vastaan. Olet lapsi, minä aikuinen. Haluaisin auttaa sinua - vieläkin, jos väikkäristä haaveilet.

Saharan Myrsky  ;D
At a narrow passage there's no brother, no friend

risto

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 03.05.12 - klo:11:47

En kyllä erota lingvistiikkaa, genetiikkaa tai arkeologiaa toisistaan, koska ne ovat olleet tiukasti toisistaan riippuvaisia. Eivät tietenkään ole käyneet käsi kädessä.


ensinnäkään ne ovat toisistaan riippumattomia. Lingvisiikka ja arkkeologia eivät vaikuta geeneihin..
Geeneistä riippumatta ihminen oppii vaikka matkimaan kanaa.

Tiistai, ei sinun kommenteista ole mitään hyötyä

.

AveLazio

Rauhoitu nyt, harrastelija-Ossi, kieli ja kulttuuri korreloivat - vain epäsuorasti mutta kumminkin.

Miksää puhut asiasta, josta et tiedä vittukaan. Miksi?

Mehiläisten pariin, mars!

At a narrow passage there's no brother, no friend

Tiistai

Lainaus käyttäjältä: Ossi - 03.05.12 - klo:17:47
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 03.05.12 - klo:11:47

En kyllä erota lingvistiikkaa, genetiikkaa tai arkeologiaa toisistaan, koska ne ovat olleet tiukasti toisistaan riippuvaisia. Eivät tietenkään ole käyneet käsi kädessä.


ensinnäkään ne ovat toisistaan riippumattomia. Lingvisiikka ja arkkeologia eivät vaikuta geeneihin..
Geeneistä riippumatta ihminen oppii vaikka matkimaan kanaa.

Tiistai, ei sinun kommenteista ole mitään hyötyä


Oho..   Luin tekstini uudelleen, kömpelösti ilmaistu! TArkoitin, että suomalaisten juuria etsiessä niitä ei saisi erottaa toisistaan. Ne täydentävät toisiaan, eivät kilpaile keskenään.

Mutta olenhan jo useaan kertaan varoittanut teitä, että noin se minun kanssani on. Ja toisekseen kirjoitin sen kaiken tämän lomassa, mitä tässä on ympärilläni menossa tänään..

Voin pitää suuni kiinnikin.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä