Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

”Reaktori on sulanut”

Aloittaja THL tiedottaa, 12.03.11 - klo:12:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 19 Vieraat katselee tätä aihetta.

S

Niin kuin olen tässä ketjussa jo moneen otteeseen todennut; maailmalta kantautuvia uutisia usein liioitellaan, jotta niistä saadaan julkisuuteen toistaan vetävämpiä lööppejä. Raflaavat otsikot saavat näin ihmiset kauhistelemaan tapahtunutta. Näin lehdet/uutiset myös myyvät, ihmisten saadessa yhä kasvavan sensaationälkänsä tyydytetyksi. Mitä iskevämpi lööppi, sen tehokkaampi se on. Mielikuvilla manipulointi on niitä juttuja, jotka pistävät vaikutuksille alttiit ihmisryhmät liikkeelle; tai muutenkin hyväuskoisuudessaan sulattamaan lähes kaiken mitä suuri & mahtava media heille kulloinkin tuuteistaan tuputtaa.

- Mikä sitten on kulloinkin oikea totuus asiassa, sitä voidaan erikseen spekuloida, sekä asettaa loogisestikin ajatellen kriittisen tarkastelun alle. Kaikkea ei siis pidä uskoa, mitä jotkut satunnaiset silminnäkijähavainnot väkevästi omien tulkintojensa & olettamustensa kautta todistelevat. Tietenkin näiden uutisten pohjalla on aina jotain konkreettistakin, mutta kuinka paljon milloinkin tapahtumista perustuu varsinaiseen totuuteen, mikä taas voidaan laittaa ylireagoinnin piikkiin - se jää monesti kritiikittömältä lukijalta hämärän peittoon.

- Mutta kuten aiemminkin mainitsin, jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä siitä mikä on totta, mikä taas vääristeltyä totuutta. Ainahan sitä voi raportoida paikankin päältä, vaikka minkäläisiä väritettyjä kauhukertomuksia tahansa. Tätähän toimittajat tekevät työkseen joka päivä - eli ansaitsevat laskelmoiden leipänsä journalistisen etiikkansa eteen. Näin sanottuna johtopäätelmänä voidaan esittää väite; uskokoon ken tahtoo - itse uskon/vakuutun vain jos saan asiat itselleni jollain muotoa todennettua, tai muuten tarkennettujen tietojen kautta todistettua!  
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

allekirjoittanut

Onko Outomaan asiantuntijoilla omaa hyboteesia siittä, mitkä olisivat seuraukset, jos reaktorin polttoainesauvoja ei kyetä jäähdyttää. Mitkä ovat polttoainesauvojen ylikuumenemisen ja hallitsemattoman sulamisen pahimmat mahdolliset seurausvaikutukset ?

THL tiedottaa

(Minä en sitten tätä aloittanut...)

-----------

Terveiset Jaappanista

– MTV3:n toimittaja Petri Saraste, te palasitte juuri Japanista. Kertoisitteko meille, miltä siellä näytti?

– Kyllä se oli aivan kauheata. Sekä kuolonuhrien että säteilyarvojen määrä oli koko ajan nousussa. Tulin sieltä kyllä erittäin mielelläni pois.

– Entä, kun vertaatte uutisointia maailmalla todelliseen tilanteeseen Japanissa, niin onko teillä siitä joitain erityishuomioita?

– Kyllä vain onkin. Uutiset kulkevat todella jälkijunassa ja lisäksi ne ovat pinnallisia. Ehkä silläkin on merkityksensä, että eihän siellä voi toimia kuin lyhyen ajan. Säteily on niin voimakasta. Mittari näytti koko ajan punaista.

– Teillä oli siis säteilymittari mukananne?

– Se roikkui kaulassani. Tässä se on. Näytti alati punaista joka puolella missä liikuin. Katsokaa, tallensin siihen viimeisimmät lukemat, 4,4.

– Minäpä katson... tämähän on alkomittari.

– Niinkö? Tämä minulle annettiin mukaani toimituksesta. Pyydettiin huoltopuhaltamaan aina muutaman kerran päivässä. Miten ne nyt näin ovat möhlineet?

– Selvittänette sen vielä tänään, kun palaatte normaalisti työpaikallanne. Palataanpa tilanteeseen Japanissa. Haluamme kuulla, miltä Tokiossa näytti, oliko siellä paniikkia?

– Ei siellä varsinaista paniikkimielialaa ollut. Japanilaiset on rauhallista porukkaa. Minulle meinasi kerran iskea paniikki, kun baarimestari ilmoitti juotavan olevan vähissä.

– Näin uutiset ovat kotimaassammekin kertoneet, että pulaa on vähän kaikesta, vedestäkin.

– En minä vettä kaivannut, olen oppinut nauttimaan annokset kuivana.

– Tuo on ilahduttavaa kuulla, näin ollen ette pahentanut muutoinkin vaikeaa tilannetta juomalla vettä.

– Meillä sukuni kotipuolessa on sanonta, että vesi on tarpeen vain paatin alla.

– Japanilaiset ovat siis rauhallista väkeä. Jopa niin rauhallista, että länsimaissa on moitittu heitä hitaudesta. Etenkin tässä ydinvoimalaonnettomuuden torjumisessa. Mitä mieltä te olette, mistä johtuu, että jo viikko on työskennelty ydinkatastrofin torjumiseksi ilman tulosta?

– En osaa sanoa tuohon mitään. Minähän en edes käynyt lähelläkään näitä rampoja voimaloita. Mitä siellä baarissa kuulin muiden puhuvan, niin kyse on kai jostain polttoaineen kastumisesta tai jostain muusta ongelmasta joidenkin kai sähkölaitteiden kanssa. Joka tapauksessa, tässäkin jälleen nähdään, että vesi ei ole hyväksi oikein missään yhteydessä. Etenkään merivesi.

– Merivedellä kuitenkin nyt yritetään pitää ydinpolttoaineen lämpötila alle kriittisen rajan.

– Juu, kyllä siitäkin oli puhetta siellä. Siis baarissa. Mutta en saanut tolkkua paljonkaan siitä, mistä tarkkaan ottaen oli kyse. On tuo englanti päässyt vähän ruostumaan. Japania olen opiskellut vain pari tuntia. Tiedäthän, mokomakin kusimuki, harakiri, toiota ja sitä rataa. Opin melko nopeasti, ettei minun kannata edes yrittää käyttää paikallista kieltä. Kerran kun olin etsimässä uutta mestaa ja kyselin sitä japaniksi, minut neuvottiin erään miehen luokse, joka osoittautui psykiatriksi. Myöhemmin kuulin, että japanissa ravintola ja 'masentaa' ovat aika lailla samalta kuulostavia sanoja.

– Niin, ei kai toimittajilta voida edellyttää, että he osaisivat kaikkia mahdollisia kieliä. Onnettomuushan voi tapahtua aivan missä tahansa.

– Näin juuri. Toivottavasti ei kuitenkaan meillä Suomessa.

– Toivotaan näin. Kiitos, että uhrasitte aikaanne meille.

– Kiitos. Muutoin, osaatko sanoa, onko Tornissa vielä ne happyhourit?

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

S

Niin, eihän sitä kukaan itse koskaan aloita mitään, aina kaikki muut ovat syypäitä vallitsevaan tilanteeseen. Aina voi myöskin pestä tapahtumista kätensä, jos tilanne käy itselleen tukalaksi. Onneksi edes jotkut osaavat ottaa asiat tosissaan, niin kuin tuossa edellä sofistikoituneen huumorin varjolla todistetaan.

- Kyllä ne itseään arvostavat viranomaisetkin vain voivat tiedottaa selkeäsanaisesti tälläisestäkin katastrofista. Mikään kivi tai kanto ei kyllä jää heiltäkään kääntämättä. Kuolonuhrienkin lukumäärä on heillä tarkoin jo etukäteen tiedossa.

- Joten mitä me tässä turhia murehdimme, kun suuresta maailmasta noita edellisenkaltaisia 'virallisia' luotettavan oloisia terveisiä kaiken surun & kärsimyksen keskeltä kantautuu meidän 'ulkomaalaisten' valikoivaan tietoisuuteen - joita sitten saammekin lukea raportteina monilta eri foorumeilta!

Tiistai

MTVeen kirjeenvaihtajan pitikin lähteä pois jaloista.. kun alkaa massapaniikki, niin on paikka vapaa koneissa muille.   Kyllä siellä on tarpeeksi lehtimiehiä ilman häntäkin.

Ei näytä hyvältä, japanilaiset alkavat menettämään malttinsa, jopa suuttuvat valtion niukasta informaatiosta .. Tänään ja huomenna tuuli kääntyy, Tokiosta lähtee miljoonia pakoon.. ainakin satoja tuhansia.

Pientä toivoa silti on, että kaikkein pahin voidaan vielä estää. Mutta se sähkölinjan korjaaminenkaan reaktoreihin ei vielä tarkoita, että oltaisi valmiita korjaamaan jäähdytyssyteemi, siihen voi mennä viikkoja, kuulemma.

Tiistai

Lainaus käyttäjältä: allekirjoittanut - 18.03.11 - klo:13:42
Onko Outomaan asiantuntijoilla omaa hyboteesia siittä, mitkä olisivat seuraukset, jos reaktorin polttoainesauvoja ei kyetä jäähdyttää. Mitkä ovat polttoainesauvojen ylikuumenemisen ja hallitsemattoman sulamisen pahimmat mahdolliset seurausvaikutukset ?

Ketjureaktio, ennen näkemätön katastrofi.. näin keittiönp.. eikun sohvalta kirjoitettuna..
Koko seutu (en tiedä nyt kuinka laajalti) asumiskelvoton muutamaksi tuhanneksi vuodeksi, ainakin sadoiksi vuosiksi.

S

Tämän jatkuvan hävityksen keskellä taitaa suurin ongelma tällä hetkellä olla pelastustoimien toteuttaminen kriisialueilla. Vakavamman ydinsäteilyn uhkakin on edelleen olemassa, vaikkakin sekin on olosuhteet huomioon ottaen tällä hetkellä aika epätodennäköinen vaihtoehto.

Pahimman mahdollisuuden eli suuren ydinkatastrofin toteutuessa, säteilarvojen 'korkeammat' pitoisuudet jäisivät siltikin paikallisiksi, riippuen siitä vapautuuko ilmaan ionisoituvaa radioaktiivisuutta, vai pelkkää höyrystyvää säteilyä. Kummassakin tapauksessa terveysriskit olisivat kuitenkin kohtalaisella tasolla.

- Kaikki on tietenkin aina suhteellista. Uutiskoneistot jauhavat koko ajan nopealla tahdilla uutisia eri kanavien kautta. Toisaalta kuvatarjonta on pitkälti samojen kansainvälisten yhteyksien varassa. Tässä tiedon välittämisen nopeudessa on vaan se huono puoli; että tietojen tarkistus jää puolitiehen, siten niiden täydestä luotettavuudesta ei ole mitään takeita.

- Nyt painopiste tästä Japani-kriisistä on siirtynyt Libyan sotatoimiin; jota seurataan eri uutis-kuvatoimistojen kautta ympäri vuorokauden. Toimittajat kilpailevat taas verisesti siitä kenellä on mehukkain uutinen tarjottavanaan. Tämä on sitä perinteistä journalistista kilpajuoksua, jossa uutisia tehdään pitkälti toimittajien ehdoilla, tietenkään katsojienkaan tarpeita unohtamatta!

Tiistai

Niin, toimittajat lainaavat toisiltaan eikä yksistään kuvamateriaalin perusteella voi sanoa mitään, ainakaan uhkasta.

VAIN todella asiantuntevat asiantuntijat voivat ennustaa ja selittää mahdollisia tapahtumia riippuen siitä. miten sammutusyritykset onnistuvat.

Olen kuullut viime päivinä useita asiantuntijoita telkkarissa puhuvan eri kanavilla, BBC, DW, CNN ja kaikki sanovat samaa: koska ei ole varmaa tietoa, mitä reaktoreiden sisällä todella tapahtuu (mittauselementit ja melkein kaikki muukin tuhoutui maanjäristyksen myötä) ei voi sanoa mitään varmuudella etukäteen.

Voi vain spekuloida todennäköisyyksien perusteella.. ja hyvin varovaisesti he tuntuvat sitä tekevän..

S

Todellakin, sitä kuuluisaa medialukutaitoa tarvitaan, jota tässä olen aiemminkin peräänkuuluttanut. Mitä sitten tulee näihin asiantuntijoiden lausuntoihin, tai muihinkin turvatoimien valvontaan; niin paljon on myös liikenteessä juttua vääristellyistä tietoista - väärennetyistä raporteista/asiakirjoista yms. rikkomuksista - jopa suoranaisia laiminlyöntejä ydinvoimaloiden laitteistojen turvatarkastuksissa on joidenkin mukaan esiintynyt.

- Siksi onkin syytä olla varsin kriittinen, kun näitä 'propakandistisia' uutisia maailmalta ottaa vastaan, tai niitä alkaa tarkemmin analysoimaan. Mielikuvaharhaa on paljon liikkeellä, eikä läheskään kaikkien uutisten todellisuuspohja ole aina kovinkaan vankalla perustalla. Itse olen hyvinkin varautunut näiden kaiken maailman silminnäkijähavaintojen suhteen. Spekulaatioita riittää tältäkin osin moneen eri lähtöön!

Tiistai

Lainaa- Siksi onkin syytä olla varsin kriittinen, kun näitä 'propakandistisia' uutisia maailmalta ottaa vastaan, tai niitä alkaa tarkemmin analysoimaan.

Siksi juuri mainitsen noista isoilla uutistoimistoilla olleiden asiantuntijoiden haastatteluista.

Sitä yhtä BBC:llä ollutta Malcolm Crimsonia ei ole enää näkynyt .. hetkinen, kuka se olikaan..  Vielä 13.3. sanoi, ettei ole mitään hätää (tässä ketjussa mainitsin, vastaus nro 19). Sen sijaan muita, joiden pitäisi tietää ja jos eivät tiedä niin ei tiedä kukaan.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä