Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 15 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juuli Hukkaskukka

#1330
.
.


Olisikohan mahdollista, tänne kirjoittaisi Foorumin aktiivinen Väki jokapäiväisestä Olosta.
Mitenkään aiheisiiin sitoutumattomina.
Siis sataako, paistaako, ottaako Päästä vai ei, joinko kahvia vai en. Tiskasinko vai en...
Mikä on olo, Jalkaterien asento.
Päästäisiin vähän tiiraamaan mitä se Naapuri oikein touhuilee.
Niiden omalaatuisten Kirjoitustensa ohessa.

Siis OutoMaan OloHuone, KahviKabinetti.
.
reino & aino hukkanen

THL tiedottaa

Meillä on täällä tämä perinteinen osio jo ennestään:

https://outomaa.kilpinenonline.net/smf/index.php?topic=1679.0

Mut, ei se haittaa, vaikka juttelemme monessa paikassa – niin nurkassa kuin pihallakin – jokapäiväisestä elostamme. (Kuolemistakin on ollutkin juttua – eikä vain juttua – riittämiin.)

Se tässä on ollut jo vuosia kiva juttu, että ei ole tarvinnut joka aamu vääntäytyä ylös palvelemaan toisia samanlaisia ylösvääntäytyneitä tuolla työelämässä.




Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Juuli Hukkaskukka

.
No voivoivoi. En minä osannut hajeskella. Vaan jospa on tilaa molemmille.
Kun Elli ja Kondrad vartoo.
Minua ei pänni, juuri nyt, oikein mikään. Kohta kyllä voi pänniä.
varaudun.
.
reino & aino hukkanen

AveLazio

At a narrow passage there's no brother, no friend

THL tiedottaa

#1334
Mitä ihmeen eripuraa?

Kaikkihan me sen tiedämme, että meillä on nyt 625-kertainen määrä lyijyä veressämme verrattuna sata vuotta sitten eläneisiin ihmisiin.


Ei noista muiden puheista kannata välittää.


Posiella

Lainaus käyttäjältä: THL tiedottaa - 28.09.12 - klo:12:05
Mitä ihmeen eripuraa?

Kaikkihan me sen tiedämme, että meillä on nyt 625-kertainen määrä lyijyä veressämme verrattuna sata vuotta sitten eläneisiin ihmisiin.




Ny kuule taisit pitää meitä liian fiksuina!
Olin kyllä siinä uskossa, että määrä olis 728-kertainen...
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

THL tiedottaa

#1336
Lainaus käyttäjältä: Positiivi - 28.09.12 - klo:16:48
Lainaus käyttäjältä: THL tiedottaa - 28.09.12 - klo:12:05
Mitä ihmeen eripuraa?

Kaikkihan me sen tiedämme, että meillä on nyt 625-kertainen määrä lyijyä veressämme verrattuna sata vuotta sitten eläneisiin ihmisiin.




Ny kuule taisit pitää meitä liian fiksuina!
Olin kyllä siinä uskossa, että määrä olis 728-kertainen...


En pitänyt. Siis liian fiksuina.

Tuo tieto, eli 625-kertainen, on vuodelta 2000.
Jos sulla kerran on ajantasainen tieto, niin sinähän se fiksu olet!

Muutoin, ei tämä ole ollenkaan uskon kysymys.

Mistä tämä kehomme valtava lyijypitoisuus on peräisin?

Ennen vuotta 1923 elimistöömme ei kertynyt lyijyä juuri lainkaan.
(Lukuunottamatta joitain määrättyjä ammatilaisia, kuten valimotyöläisiä. Tai käsin- ja konelatoja.)

Vuonna 1923 perustettiin lyijytetraetyyliä valmistava tehdas Yhdysvaltoihin.
Tätä lyijytetraetyyliä lisättiin autojen polttoaineeseen, jotta moottorit eivät nakuttaisi.
Tehtaan perustivat General Motors, Du Pont ja Standard Oil.

"Heti kohta tuotannon alettua yrityksen työntekijöissä alkoi ilmetä akuutin myrkytyksen oireita eli kompurointia ja sekavuutta." *)

Vaikka autojen polttoaineen mukana joka paikkaan maapalloa levitetyn lyijyn vaarallisuus hyvin tiedettiin, tämän lisäaineen käyttäminen kiellettiin Yhdysvalloissa vasta vuonna 1986. "... koska lyijy on ilmassa jäädäkseen, kaikilla nykyään elävillä ihmisillä on veressään 625 kertaa enemmän lyijyä kuin vuosisata sitten eläneillä ihmisillä." (Nation, 20. 3. 2000)

Lyijy ei tietenkään jää ilmaan, vaan se laskeutuu alas maahan ja edelleen sateiden mukana vesistöihin kerääntyen aineiden kierron (esmes ravintomme) mukana elimistöömme. Lyijy poistuu hyvin hitaasti elimistöstämme, lyijymyrkytyksen jälkeen sitä on suuri määrä elimistössä vielä kymmenien vuosien kuluttua.

http://www.t3db.org/toxins/T3D0002

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lyijy

*) Tarkkoja lukuja tehtaassa tapahtuneista kuolemaan johtaneista myrkytyksistä ei ole saatavilla, "... koska yhtiö onnistui lähes poikkeuksetta salaamaan tiedot ikävistä vuodoista, päästöistä ja myrkytystapauksista. Aina uutisten kurissapito ei kuitenkaan onnistunut, mistä esimerkkinä vuosi 1924, jolloin muutamassa päivässä kuoli viisi tehdastyöntekijää ja kolmestakymmenestäviidestä tuli loppuiäkseen täriseviä ihmisraunioita yhdessä ainoassa huonosti ilmastoidussa tuotantotilassa."
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

THL tiedottaa

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Juuli Hukkaskukka

reino & aino hukkanen

Posiella

Voi lyijy ja muut metallit! :) Te kaikki, jotka sivelette ja suihkutatte alumiinia kainaloihinne joka aamu. Se menee suoraan verenkiertoon, vaikka asuisi Teiskossa Suomen sydämessä tai syrjäseudulla  Helsingissä (jossa ei ole mahdollista saada edes lähiruokaa...) Lyijymyrkytyksen voi saada vain syrjäseudulla Helsingissä.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä