Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 26 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amanda

#4620
Pikaista toipumista Karpalon viherpeukalo-vaimolle!
Tuo keuhkokuume voi tulla kenelle vain ja aika yllättäen. Jokunen vuosi taaksepäin tytär oli miehensä kanssa muutaman kuukauden ulkomailla, jonne lähti kuukauden vanhan vauvansa kanssa mukaan. Vasta kun se ohi, kertoi  >:( Oli kuulemma ollut aika flunssa ja ajatellut, että kärsimällä se menee ohi siksikin, kun imetti lastaan. Kohta ei kuulemma enää jaksanut kävellä makuuhuoneesta olohuoneeseen, kun sydän alkoi takoa kurkussa!! Vasta sitten sairaalaan, missä todettiin alkava keuhkokuume. Piti ottaa sen antibiottikuuri. Nuori ihminen selviää noista helpommin kuin ikääntyneemmät..

Hankippa puutarhurille banaanipuu, ettei tarvitse ulkona kyykkiä syyskylmillä ;)
Kato, miten Kuusamossa kasvaa ja KYPSYY banaanit olohuoneen erkkerissä, hänellä on myös sisällä kahvipensas ja ollut sitruunapuukin.. ja ties mitä vielä. Uskomaton juttu, mutta ei ole vielä aprillipäivä ainakaan:



Kotimaa 13.10. | Kaleva
Banaanit kypsyivät Kuusamossa - ensimmäisen kerran 33 vuoteen


Lainaa

Pohjois-Kuusamossa asuva viherpeukalo, Elmi Kilpivaara sai kasvatettua olohuoneessaan kypsiä banaaneja.

Kilpivaara tilasi vuonna 1981 ensimmäisen banaanipuun taimen Turusta ja on siitä lähtien yrittänyt saada banaanisatoa. Banaanipuu on aikaisemminkin tehnyt hedelmiä, mutta kypsäksi saakka ne eivät ole ehtineet.

Alkuperäistä puuta Kilpivaaralla ei enää ole, vaan nykyinen puu on sen jälkeläinen.

"Viime uutenavuotena banaanipuussa oli pitkä kukkanuppu, loppukevään aikana hedelmän raakileet, jotka kypsyivät vasta nyt", Kilpivaara kertoo.

Kasvit ovat viihtyneet Kilpivaaran olohuoneessa, jonne erkkeri antaa valoa. Kilpivaara käyttää kanankakka-merilevärakeita kasvilleen. Olohuoneessa kukoistaa myös kymmen vuotta vanha kahvipensas, joka tekee papuja. Kaksikymmentä vuotta vanha sitruspuu kasvoi kolmimetriseksi.

"Kasvien kanssa on mukava puuhastella", Elmi Kilpivaara myöntää.

...........................
Muokkaus.
Artikkelin kommenteissa hän kertonut lisää:

Elmi Kilpivaara
13.10.2014 20:40
Kyllä sillä useamman viikon auringon paisteella oli hyvä vaikutus kypsymiseen , edellisellä kerralla tuli raa' at banaanit esiin marraskuussa, ei toivoakaan kypsymisestä. Joskus olen yrittänyt kypsyttää ikkunalla , mutta ei ole tuottanut tulosta. Päätin nyt , että saavat olla paikoillaan niin pitkään kuin tipahtavat lattialle, yllätys oli todellakin suuri , kun alkoi näkymään keltaista hedelmissä. Pienet onnistumiset kasvattajalle , voi olla suurta mielihyvää tuottava. Banaanit oli hyvän makuisia !

Suti

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 19.10.14 - klo:14:58

Eikö tämä MustaPekka ollut se "turhan pitkä ja komea?


Tämä


ei ollut. Luulen sinun muutenkin erehtyneen.
päivä kerrallaan

karpalo

#4622
Lainaus käyttäjältä: sniper - 12.10.14 - klo:20:28
Olin kerran Suomen raivoraittiitten seuralla täällä Nyköpingissä vetämässä mobiilikurssia ja tulin sanoneeksi erään päivän päätökseksi jotta nyt himaan ja lasillinen wiskyä kitaan.
Oho mikä mökä syntyi, ootsa saatana ihan tollo? tuli ku yhdestä suusta, totesin et kait mä sit oon ku niin toteatte, mutta en ole kaappijuoppo kuten oli muutama näistä raivoraittiista tässä jengissä.
No se oli silloin ku mä lopetin sen kurssin siinä härmäläisessä yhteisössä.
Ps. En saanut edes ABF:n kurssin vetämis korvausta, mutta ne dinerot annan heille, ostakoot vaikka kossuputelin.

Tosta jutusta juolahti mieleeni, kun tuonne Olkiluotoon rakenneltiin ensimmäiset atomivoimalat 1970-luvulla. Homman teki Oy Asea-Atom Ab, Ruotsista. Paikallisena rakennustarvikkeiden toimittajana meilläkin oli jonkinlainen hinku päästä kauppoihin ja toimittamaan tarveaineita.

Rakentajafirman ruotsalaisen ostopäällikön oli pomoni kutsunut illanviettoon parhaaseen hotelliin kaupungissa. Minut hän pyysi mukaan ikäänkuin tulkiksi, koska osasin jonkinverran ruotsia, lähinnä puhekieltä, en tietenkään fullkomligt.

No, eipä tuosta tulkkauksesta sen enempää, ruotsin poika kykeni nopeasti jo itsekin tilailemaan juomia. No, taxin kyllä hänelle tilasin minä, sen tein suomeksi.
Eipä silti, saimme hyviä kauppoja, myös sitten niihin alihankintaketjujen firmoihin.

Frux

Huomasin vasta nyt lukea Karpalon rouvasta. Toivottavasti hän voi jo paremmin! Minullakin on ollut muutama vuosi sitten keuhkokuume ja antibiootti, jota siihen annetaan, on kyllä todella voimakasta. Vie kyllä kaikki mehut, joten pidäthän hyvää huolta hänestä, että tervehtyy ja saa voimansa takaisin.  :)

Amanda

#4624
Karpalo, kerrohan miten rouvalla menee.. kun kerran siitä mainitsit :)

Huh, onneksi en ole horoskooppiuskovainen enkä katso noita juuri koskaan. Facebookissa oli veljen tyttö linkittänyt omansa ja meillä kun on sama syntymäpäivä (tänään) niin:

Astrosää: Ellet jo eilen uskonut, niin viimeistään nyt keittää oikein kunnolla. Oma on kuitenkin soppasi, joten älä suotta hämmennä sitä liikaa.

Mistään keittämästäni sopasta en ole tietoinen, mutta synttärilounas ja kakut sen jälkeen nautittiin jo eilen osallistujien aikatauluun sopien.





kromi

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 22.10.14 - klo:16:32
Karpalo, kerrohan miten rouvalla menee.. kun kerran siitä mainitsit :)

Huh, onneksi en ole horoskooppiuskovainen enkä katso noita juuri koskaan. Facebookissa oli veljen tyttö linkittänyt omansa ja meillä kun on sama syntymäpäivä (tänään) niin:

Astrosää: Ellet jo eilen uskonut, niin viimeistään nyt keittää oikein kunnolla. Oma on kuitenkin soppasi, joten älä suotta hämmennä sitä liikaa.

Mistään keittämästäni sopasta en ole tietoinen, mutta synttärilounas ja kakut sen jälkeen nautittiin jo eilen osallistujien aikatauluun sopien.





Vai niin, että synttärit.
Puolihuolimattomasti sitten heitit sen....

No, hyvää sitä ja tätä, ennenkaikkea pidä ittes naisena....

Amanda

#4626

Kiitos! Ja ? Miestä ei naisesta saa, mutta miehestä naisen kyllä, hormooneilla ja kirurgin veitsellä  :o
Yleensä en tykkää juhlia tai juhlittaa itseäni, mutta eilen oli pakko ja yllätyskin.. olin itse unohtanut sen kokonaan..joskus viikko-kaksi sitten vielä muistin ja hylkäsin ajatuksen nopeasti,

Kaikilla täällä on joskus synttärit, voisivat myös joskus mainita siitä.

Amanda

#4627
Voi, tuota vähän ajattelinkin, että sairaalahoitoon piti sittenkin jäädä.

Mutta jos pääsi jo kotiin, niin kyllä hän siitä hyvällä hoidolla piristyy. Hanki jotain multivitamiineja. Meillä on noita Centrum A-Z, joita otetaan joskus, kun on flunssa tms. Ei ainakaan haittaa.
Toin siskoille tuliaisina viime syksynä isot purkit niitä ja heti alkoivat kehumaan, vaikkei mitään keuhkokuumetta ollutkaan. Lääkäriltä ei taida saada, pitää itse huolehtia :) http://www.centrum.co.uk/

Pitempään kun on sairastanut, niin monestakin hivennäisaineesta voi olla vähän puutetta..
Tasaista toipumista toivotellen tåältä.

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 22.10.14 - klo:17:04

---
Kaikilla täällä on joskus synttärit, voisivat myös joskus mainita siitä.

Ei enää joka vuosi. Seuraavaan on niin paljon aikaa, että en ehkä enää muista viettää sitä. 8)

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 22.10.14 - klo:19:57

Pitempään kun on sairastanut, niin monestakin hivennäisaineesta voi olla vähän puutetta..
Tasaista toipumista toivotellen tåältä.

Kiitoksia aidosta empatiasta.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä