Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 106 Vieraat katselee tätä aihetta.

sniper

Mikäs ettei tehtäis niinkuin meillä täällä, kaikki kaupat saa pitää puljunsa auki milloin haluavat, tässä meidän kivikylässä ovat esim. ruokakaupat kuten Coop avoinna jokapäivä 07:00 aina 22:00 asti.

Ainoa poikkeus on Joulupäivä silloin vain 10:00 16:00 esimerkiksi tänään loppiaisena avoinna normaalisti.

Muut puljut eivät ole auki kuin 10:00 18:00 suurinpiirtein jokainen arkipäivä ja lauantai näin myös systembolaget eli alko vai onko se primalco. Pyhäsin kumminkin kiinni.
Jotkut Radio ja TV liikkeet ovat auki puolipäivää sunnuntaisinkin.
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Syrinx

#5221
Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 06.01.15 - klo:20:02
Lainaus käyttäjältä: Syrinx - 06.01.15 - klo:19:17
Niin, omiani höpöttääkseni tämä päivä taisi olla auki olleille kaupoille tappiollinen, kuten ilman tuota venäläisturisti-ilmiötä sopi odottaakin. Kansantaloudelle se on ollut tappiollinen siitä asti kun luovuttiin arkipyhien siirtämisestä lauantaille. Siihen käytäntöön pitäisi palata.



Tällaiselle työssä käyvälle muutama ylimääräinen vapaapäivä on ihan kiva. Eläkeläisille on tietysti samantekevää, kun kaikki päivät ovat vapaita.


Ei se sama ole eläkeläisellekään, ainakaan tulevalle. Mitä vähemmän työpanosta palkalla saa, sen huonommin täällä työpaikkoja on, siirtyvät sinne missä työ on halvempaa. Minullakin olisi ollut täysi työviikko entisellä tavalla, nyt siitä on yksi vuoro peruttu, palkan pienentymättä... (viime viikosta puuttui yksi päivä uudenvuodenpäivän takia, sitä edellisestä kolme jouluaaton, joulun ja tapaninpäivän takia. Ihan kiva, mutta ilmaisia lounaita ei ole joulunakaan eikä varsinkaan silloin).




Amanda

#5222

Meillä oli paha myrsky koko yön, aamulla katsoin netistä sääennustusta ja sillä hetkellä tuulen nopeus oli 101 km/t!
Nyt pari tuntia tulee räntää ja luntakin välillä, mutta sulaa vielä. Rankempaa säätä tiedossa runsaaksi viikoksi ja jopa pakkasia. On siinä kestämistä, jos varat on tiukalla ja asumuksena vain teltta.. ei kovinkaan kaukana tästä.

Hävytöntä, miten 9 JD:n nestekaasupullon hinta nousi päivässä jopa 15 JD:n, mikä on tietenkin laitonta, mutta niiden myyjät käyttävät tilannetta hyväkseen  >:( Ei vastata puhelimeen ja kun menee paikan päälle, niin ihmiset maksaa hinnan minkä tahansa, koska täällä kokataan pääasassa kaasulla, kuin myös lämmitetään, jos ei ole keskuslämmitystä (mikä on kallista).




Syrinx

#5223
Taivas pilvistyy ja yksi matkailuvalttimme taitaa jäädä tilapäisesti piiloon. Venäläiset jäävät potemaan poliitikkojensa töppäyksiä kotiin hyperinflaatiota peläten, mutta kaukoidästä tulee tänne väkeä täysin konein.

Kun ajattelee että tänne tuleminen on todella kallista ihmisille jotka asuvat Japanissa, Hong Kongissa, Taiwanissa tai Kiinassa ja että heillä on hyvin lyhyet lomat joten miettivät tarkkaan missä ne vähät vapaansa käyttävät, on todella hämmästyttävää miten paljon sieltä väkeä on tänne tulossa, ja heidän kotimaahansa antamansa palaute on erittäin hyvää, suosittelevat säännöllisesti tutuilleen tätä paikkaa.

Meillä on nuo revontulet joita he hyvän onnen tuojina tänne katsomaan tulevat, he ovat tutustuneet täkäläiseen Joulupukkiin ja käyvät sen pajalla, he pitävät muumeista enemmän kuin missään muualla maailmassa ja tutustuisivat niihinkin nykyisiä mahdollisuuksia enemmän jne. Nyt vielä laskeva euron kurssi tekee matkat tänne noista maista edullisemmiksi. Sanon vain että tuonne Kaukoitään kannattaa sijoittaa matkailumainontaa Venäjää enemmän. Venäläiset tulevat tänne vain valtaamaan maan...




Suti

Matkailu ja turismi tapahtuvat tavallaan ylijäämärahoilla, sillä mitä jää käteen kun välttämättömyystarvikkeet on hankittu.
Tiukan paikan tullen ensimmäisenä tingitään juuri ei-välttämättömyyshankinnoista kuten nyt venäläiset ulkomaanmatkailusta. Siksi matkailun ja turismin varaan rakentaminen on melko riskaabelia.
Taitaa kaukoidän lennoissa olla sekin riski että Venäjä alkaa rajoittamaan ylilentoja.


päivä kerrallaan


Syrinx

Kyllä kyllä, mutta totuus on, että meillä on jo esimerkiksi Lappiin rakennettu paljon valmista tämän matkailuteollisuuden pohjalle. Sen käyttöaste pitää turvata. Nyt parutaan ihan liikaa itänaapurin perään kun muualla maailmassa menee paljon paremmin kun tässä sodanlietsojan naapurissa. Se oli se pointti eikä se että kaikki tässä ryhtyisimme kouluttautumaan turistioppaiksi.

Venäjä tietää että Itä-Aasian kaukolentojen rajoittaminen on sille vähintään yhtä ankara taloudellinen isku kuin Länsi-Euroopalle, siksi se ei ole siihen ryhtynyt. Sitä paitsi Suomi on Suomessa, täällä on maailman pohjoisin toimiva infrastruktuuri ja se tänne väkeä vetää, tänne haluava kyllä tänne tulee halutessaan kiertotietäkin.

karpalo

 Toisaaltaan Venäjä saa hyvin tuloja ylilennoista.

Vastavetona EU saattaisi kieltää Aeroflotin/Venäjän ylilennot ilmatilasssaan. Tuo lisäisi edelleen talouden alamäkeä rakkaassa Itäisessä naapurimaassamme.

http://www.uusisuomi.fi/raha/71107-finnairille-hyva-uutinen-putin-tuskin-kostaa

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Syrinx - 07.01.15 - klo:19:37
..........
Sitä paitsi Suomi on Suomessa, täällä on maailman pohjoisin toimiva infrastruktuuri ja se tänne väkeä vetää, tänne haluava kyllä tänne tulee halutessaan kiertotietäkin.

Aivan, näinhän se lienee !!

Usein kuulee Ulkomaisen turistin suusta ja on tullut aiheesta luetuksikin, että ovat kävijät yleisesti ottaen sitä mieltä, että Suomessa ei asu yhtään Pöllömpää Väkeä.


Suti

Venäjä tulouttaa saamansa ylilentomaksut Aeroflotille, jonka kilpailukykyä näin kohentavat sen kilpailijat.
Venäjä osaa.

En ole eri mieltä siitä etteikö matkailumainontaa kannata suunnata Kaukoitään. Muistan kuitenkin 70-luvun jolloin laskettelurinteitä ja hotelleja rakennettiin tolkuttomasti. Kaiken maailman majaa ja majoitustilaa oli tienvarret täynnä.
päivä kerrallaan

Kopek

#5229
Käväisin talven ensimmäisellä hiihtolenkillä. Se jäi hyvin lyhyeksi, koska ladut olivat täysin lumen peitossa. Tarkoitus olikin vain kaivaa sukset ja varusteet esiin ja "koeajaa" ne, jotta on valmius varsinaisiin hiihtolenkkeihin myöhemmin. Viime talvena en hiihtänyt lainkaan, koska lumitilanne oli niin huono kuin se oli. Kävin sentään yhden kerran laskettelumäessä.

En ole koskaan ollut mikään "urheiluihminen", ja liikunnalliset harrastukseni ovat aivan liian vähäisiä. Maaseudulla ei tule harrastettua "hyötyliikuntaa", koska mihinkään ei tarvitse kävellä toisin kuin kaupungeissa. Tämä on luultavasti yksi syy siihen, miksi kaupunkilaiset elävät vanhemmaksi.

Käväisin kirjastossa lukemassa muutamia lehtiä. Tekniikan Maailmassa oli pienten autojen vertailu. Autojutut eivät kovin paljon kiinnosta, mutta vilkaisen niitä nyt kuitenkin silloin tällöin. Autojen polttoaineen kulutus maantieajossa oli jopa alle neljä litraa sataselle. Tuntuu epämukavalta ajatella, että meidän vanhat automme kuluttavat 7-8 litraa samalla matkalla. Toisaalta uudet pienimmätkin autot maksavat yli kymmenen kertaa enemmän, joten hintojen erotuksella saa monta litraa bensaa.

Jos minulle tarjottaisiin uutta autoa, millaisen haluaisin? Tai ehkä ei pidä kysyä näin. On parempi kysyä, mitä ominaisuuksia haluaisin autolla olevan, ja millaisen painoarvon antaisin eri ominaisuuksille.

Tärkein ominaisuus olisi kokonaistaloudellisuus. Mitä enemmän maksan autolla liikkumisestani, sitä vähemmän rahaa jää muihin asioihin. Haluaisin siis, että autolla liikkuminen olisi mahdollisimman halpaa, kun kaikki autoiluun liittyvät kustannukset lasketaan mukaan. Auton pitäisi kuluttaa mahdollisimman vähän polttoainetta. Mutta se ei riitä, jos vastaavasti johonkin muuhun asiaan, kuten esimerkiksi huoltoihin ja korjauksiin, menee paljon rahaa. Seuraavassa on ominaisuuksia pikaisesti laaditun luettelon muodossa.

pieni polttoaineen kulutus
vähäinen huollontarve (jakoketju, ei xenon-valoja)
vähäinen korjaustarve
halvat varaosat
pitkään jatkuva varaosien saaminen (hitaasti uusiutuvat automallit)

Kun taloudelliset asiat olisivat kunnossa, vasta sen jälkeen tulisivat arvioinnissa käytettävyystekijät. Kestän mieluummin huonoja ajo-ominaisuuksia kuin korkeata bensankulutusta. En halua maksaa kohtuuttomasti siitä, että autossa on mukava penkki tai tilava tavarasäiliö tai hyvä kiihtyvyys. Näistä asioista olisin valmis tinkimään, jos kokonaistaloudellisuus olisi kunnossa.

Ehkä ei pidä unohtaa myöskään esteettistä puolta. Autohan on tavallaan uloin vaatekerros, peltipuku, johon verhoudumme, kun lähdemme ihmisten ilmoille. Onhan tällaisella asialla merkitystä. Itsetunto kohenee, kun istuu autossa, josta tietää, ettei se herätä yleistä inhoa ja vastenmielisyyden tunteita. Jotkut automallit ovat ainakin minun silmääni niin rumia, että taloudellisuuden ja kestävyyden pitäisi olla varmasti kunnossa, jotta tuollaisella rumiluksella haluaisin ajaa. Tosin tässäkin taitaa päteä vanha sääntö, että kestävä on kaunis.

Olin entisessä elämässäni jonkin tason autoharrastaja, mutta nykyisessä elämässäni harrastus on ollut pakko rajoittaa käyttöautojen vastenmieliseen rassaamiseen, jota jo aikaisemmin on käsitelty. Luopuminen näinkin oleellisesta harrastuksesta ei tietenkään ole ollut mukavaa. Tuntuu, että olen menettänyt oleellisen osan itsestäni. Nuoruudessani nimittäin lähes asuin – pieni liioittelu sallittakoon – autotalleissa ja touhusin autojen ja erilaisten muiden laitteiden parissa. Haluaisin edelleenkin hitsata ja maalata ja kunnostella harrasteautoja. Ei kuitenkaan ole paikkaa, missä tällaista voisi harrastaa. Yksi autotallipaikka on, mutta siellä on pysyvästi eräs vanha auto, ja tila on muutenkin lähinnä romuvarasto. Kesällä voi tietysti puuhailla ulkona, mutta kesää ei raski tuhlata autojen kunnostamiseen, koska silloin on niin paljon sellaista tekemistä, jota voi tehdä vain kesällä. Sade on lisäksi merkittävä haittatekijä. Pitkät tylsät talvikuukaudet olisivat parasta aikaa autoharrastukselle.

Tällainenkin auto meillä on joskus ollut.... (ei ehkä "super", mutta muuten samanlainen ja saman värinen - tai hieman tummempi, jossa sellaisia on ollut)

http://blog.hemmings.com/index.php/2014/03/25/hemmings-find-of-the-day-1960-rambler-super/

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä