Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

risto

#5300
Lainaus käyttäjältä: Suti - 19.01.15 - klo:14:58
oravatkin osaavat käyttää järkeään paremmin kuin Rrape



Oravat ovat oppineet Buddhalta.
Salattuja ovat oravien tiet.

Sulle voi kertoa minkä oravajutun vaan, ja uskot kaiken.

.

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Rrape - 19.01.15 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: Suti - 19.01.15 - klo:14:38

[q, sen verran uskovainen olet



Kuka tässä alkoi kehumaan uskollaan?

Buddha opetti käyttämään järkeä. Hm. Olipa erikoinen juttu. Minä opin tuon metsän oravalta. Sanoin, että tule tänne, mutta se menikin muualle. Silloin opin jotakin tärkeää luonnosta.

Nykyään ne 'oravannahat', entinen raha, menevät kummasti elämiseen ja jokapäiväisiin rientoihin?

Onkohan sillä rahalla sielu, kun se liikkuu niin sukkelaan kukkaroon ja sitten pois...

Aikoinaan sain iskostettua lauseen päähäni:

"Suuren puun latvassa kasvaa iso seteli."

Olen yrittänyt ko. etsiä mutta suurimmat
rahat jotka luonnossa olen nähnyt ovat muutaman sadan euron suuruisia... Olisiko pitänyt kiivetä ylemmäksi sitä suurta puuta = elämänpuu =eräitä  kuusilajikkeita. Tuijia muun muassa?

Mietiskellen (karpalo taitaa tykätä näistä loppu kommenteistani?).

K.K.
"Tie, Totuus ja Elämä?"

risto

.
KK, älä kerro noita satuja. Suti ottaa ne tosissaan.

Syrinx

Lainaus käyttäjältä: Suti - 19.01.15 - klo:11:40
Lainaus käyttäjältä: Syrinx - 19.01.15 - klo:09:47
En minäkään sitä osaa lukea siten kuin sitä pitäisi lukea. Tyydyn vain siihen että se antaa virikkeitä ajatella hitusen rivakammin yläpäällään.

Jaaha, onko se noin.
Kirja sisältää koaneita, joiden tarkoitus on opettaa että järjellä ei ratkaista kaikkia ongelmia. Tavallaan ollaan käsitteellisen ajattelun toisella puolella. Mitä se sitten tarkoittaakaan.
Zen taitaa ajatella niin, että valaistuminen (satori) ei löydy oppimalla vaan oivaltamalla, jopa ihan yht'äkkiä. Sellaisiahan zen-kertomukset usein ovat.
Niinkin ajatellaan että pyrkiminen johonkin, mihin vain, sitoo ihmisen. Silloin on aina joku joka pyrkii.

En minä tiedä, "onko se noin".

Oivaltaminen on aina ollut tapani ajatella. Matematiikasta tein ne tehtävät jotka ratkesivat jollakin oivalluksella ja jätin suosiolla puurtajahengille ne joiden todistamiseen meni sivumäärin tilaa... Romaanitkin ovat mielestäni ihan liian pitkäpiimäisiksi venytettyjä aforismeja...

Nyt tartuin Kahlil Gibraniin, vaikka aihepiirinä sekä rakkaus että uskonto tympii ja hän on onttouteen asti monisanainen lavertelija. Mutta voi siitäkin kai jotakin ajatuksia itselleen kehitellä jos malttaa pysyä hereillä lukiessaan... Kidutinhan minä ennen tuota Aukotonta itseäni Martti Haavion toimittamilla Ikuisilla ajatuksilla ja siellähän sitä paatosta on niin että heikompi halkeaisi.




Amanda


Mielenkiintoista, miten juuri ne henkilöt, jotka puolustavat jyrkimmin sananvapautta (seurauksista huolimatta, tai ne seuraukset voivat olla tässä tapauksessa jopa sen motiivi) itkevät eniten foorumeilla moden perään, jos saa joltakin "törkyä niskaansa" (esim. Toope), koska muut ei keskustele sivistyneesti hänen kanssaan tai ärsyyntyvät jonkun toisen mielipiteistä ja tämä toinen pitäisi vaientaa jollain tavoin. 

Foorumit ovat paras esimerkki siitä, että henkilöön käyvä loukkaava SATIIRI pilaa ilmapiirin ja sitten ei pärjätä millään ja lopulta ollaan vihamiehiä.

Minä en henkilökohtaisesti ole löytänyt mitään sivistynyttä tästä nyt mieliä kuohuttavasta lehdestä. Ehkä joku muu löytää: Googlen kuvahakuun vain lehden nimi.

Olen selaillut muutamaa foorumia viime päivinä ja olen saanut tarpeekseni kaikista, jopa niin, etten aikonut enää tännekään palata.


Runoilija Kai Nieminen: "Ei vielä askeltakaan, silti jo perillä; ei vielä sanaakaan, silti opetus on jo lopussa." Siinäpä mainio elämänohje jatkuvasti lisää hamuavalle nykyihmiselle. Kaikki onkin jo tässä.


risto

#5305
Lainaus käyttäjältä: Suti - 19.01.15 - klo:11:40

Zen taitaa ajatella niin, että valaistuminen (satori) ei löydy oppimalla vaan oivaltamalla, jopa ihan yht'äkkiä. Sellaisiahan zen-kertomukset usein ovat.

Niinkin ajatellaan että pyrkiminen johonkin, mihin vain, sitoo ihmisen. Silloin on aina joku joka pyrkii.

Niin se buddhalainen valaistuminen tarkoittaa että istuu puun alla eikä ajattele menneitä eikä tulevia vaan elää tätä hetkeä.
'Valaistuminen' on länsimaisena filosofisena käsitteenä ihmisen korkein tiedon tai viisauden taso

No ajatellaan sitten vaikka kirurgin työtä. Se on arvostetuin ammatti Suomessa.

Kirurgin paperit, eli oikeus tehdä leikkauksia saadaan, kun yleislääkärin tutkinnon jälkeen
-  perehtyy kuhinkin tapauksen teoriaan ja sitä käsittelevään tieteeseen kirurgikoulutuksessa. Olkoon vaikka polven alue.
-  seuraa leikkauksia ja tekee kokeneen kirurgin valvonnassa leikkauksia, kunnes osoittaa itsenäisen kyvyn hoitaa homma.
- Missä vaiheessa oivallus tulee? Ainakin siinä, kun oivaltaa jotain mitä muut opettavat tai sitten puurtamalla oivaltaa sellaista, mitä muut eivät vielä osaa. Esim. jos tulee joku uusi työväline.

No niin. Buddha ei tainnut tietää vuonna 500 mitään kirurgiasta eikä perämoottorin korjaamisesta.

Buddha tajusi että jos hän leikkii puolikuollutta puun alla, joku tuo ruokaa ennen pitkää.

Kirurgin zen?  Ei taida sellaista olla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Zen

No entä outomaalaisen zen? ... jestas..
.
.


Suti

#5306
Olen aika pitkälle samaa mieltä Syrinxin kanssa romaaneista. Kahlaan juuri sisulla aika paksua romaania.

Tiistain suututan taas kerran ihmettelemällä miten hän ensin paheksuu niitä jotka haluavat vaientaa jonkun jolla on väärät mielipiteet ja sitten perään Tiistai haluaa vaientaa pilkkalehdistön.
Ehkä ymmärsin väärin tai esitän asian väärin.

Kai Nieminen on loistava suomentaja ja myös runoilija. Isänsä Pertti kääntää kiinasta suomeen, poika Kai siis japanista suomeen.
Minulle tunnetuin Pertti Niemisen suomennos on Taoteching yhteistyössä Kai Niemisen kanssa.
Tao te chingistä (myös Daodejing) on suomennoksia ainakin 4, ehkä useampikin. Minulla on kaksi. Pidän paljon Koskikallion suomennoksesta, vaikka pastori onkin.

Pekka Ervastin suomennos löytyy netistäkin.
päivä kerrallaan

Muisto Keijo Kullervo

#5307
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kurt_Wallander


No! Nyt ovat sitten Kurt Wallanderit lopullisesti ohi...

Katselin Kurtin elämistä alzheimer, tai mikä se oli, sairauden kolhimana, mutta silti avustajiensa kanssa selvitti rikokset...

Voihan olla, että käsikirjoittajat 'löytävät' tarinan jossa löydetään lääke ko. tautiin ja  Kurt palaa jälleen estradille?
Vähän kyllä epäilen?

K.K.

PS. Lienen parikymmentä Kurt Wallanderia katsellut vuosieni aikana.."
"Tie, Totuus ja Elämä?"

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Syrinx - 19.01.15 - klo:16:00

Oivaltaminen on aina ollut tapani ajatella. ....



Samoin, tällä saitilla lienee muitakin hyviä "oivaltajia".

PS.

Oivalsin juuri, että huomaan uumoilevani.
  Jään kuulolle odotellen leppoisasti??

karpalo

Lainaus käyttäjältä: K.K. - 19.01.15 - klo:18:37

PS. Lienen parikymmentä Kurt Wallanderia katsellut vuosieni aikana.."


Minä en ainoatakaan.

Miss Marplea, taikka Sherlock Holmesia joskus tuli katseltua ihan vahingossa. Tykkään lueskella, kun on aikaa, niin luen tuollaisia vanhoja klassikkoteoksia, venäläisiä ja vähän muitakin.

Pääsee sisään vanhan ajan touhuihin. Ei se ihmisen toiminta ja tunne-elämä ole kovasti muuttunut vaikka päivittäinen elämisen ympäristö on, melkoisestikin.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä