Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Mitä oli ennen uskontoja? Ateismiako?

Aloittaja Alien Weird, 12.09.11 - klo:06:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jolly Jumper

Ennen uskontoja oli nuija. Nuijalla kopautettiin kilpakosijoita kalloon ja vietiin niiltä naaraat omaan luolaan. Nuija oli uskottava. Se Nuija jolta naaraat vietiin varmaan keksi lohdukseen uskonnon. Kun ei enää saanut naista.

emma

Hei Jolly,
Meinaatko että norsut oli alkujaan pidemmällä uskonnossa kuin ihmiset?
Norsut suree pari päivää johtajanaaraan kuolemaa. Miehet senkun koputtelee muita miehiä nuijalla ja suree nuijan puutetta. Aika nuijaa. 

Joku väitti että vanhoista luolamaalauksista, muistaakseni Australiassa, löytyy kuvioita, joita näkee kunnon riittävän vaikutuksen alaisena 

AveLazio

Emma ja Tiistai kirjoittivat fiksusti edellä.

Jumper, älä sotke tätä!
At a narrow passage there's no brother, no friend

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: Patu - 13.09.11 - klo:16:23
Alien Weirdin logiikka ylittää minun kykyni.

Ymmärrän tämän ironiaksi,
mutta vastaan silti ikäänkuin tulkitsisin sen vakavasti otettavaksi.

Vastaukseni on että tuskinpa vain logiikkani pystyy ylittämään sinun logiikkaasi.
Sen sijaan pystyn kyllä yllättämään sinut ja hämmentämään sinua.
Se ei tarkoita mitään muuta kuin että et ole tottunut tyyliini.
Itseasiassa kuvittelen että olet joku vanha tuttu vuosien takaa, tai ihan näistä viime kuvioista, mutta saatan erehtyä
Useimmat uudet nimimerkit itseasiassa ovat vanhoja tuttuja, leikkivät hetken aikaa outoa, kunnes paljastuvat. :)

Lainaa
Minä olen käsittänyt että ateismi on sitä että puuttuu usko, ei siis usko että Jumala on.
Ei myöskään usko että Jumalaa ei ole - sekin usko puuttuu. Ei usko asiasta mitään.

Itseasiassa tuo on agnostismia, ateismi on minun käsittääkseni melko puhdasta jumalien olemassaolon kieltämistä.
Jotkut, tai varsin useat itseasiassa, määrittelevät uskonsa noin, mutta väittävät silti olevansa ateisteja.
Samahan se on miten itse haluaa nimittää itseään, mutta määritelmät ovat keskenään ristiriitaisia.

Itse voisin märitellä itseni sekä agnostikoksi että panteistiksi,  mutta parempikin määritelmä löytyy, se on itseni kehittämä.
Uskonnot ovat yrityksiä anta selitys tuntemattomalle, arvauksia selittämättömän selityksiksi.

Myönnän että tämän päivän tiedon perusteella useimmista uskonnoista löytyy valtavia puutteita,
joiden perustella nykyihminen pystyy helposti päättelemään arvauksen mennen jossain kohtaa pielen,
mutta jos niitä uskontoja tarkastelee siitä perspektiivistä mistä niiden perustajat niitä itse tarkastelivat,
niin niistä löytyy yhtä ja toista vartenotettava ja jokatapauksessa voi ihailla niiden ajattelun kaunetta ja symmetriaa.

Mitä jumaliin tulee niin en voi sanoa että uskon ettei jumalaa ole ja että en usko mihinkään, samanaikaisesti,
sanon vain sen etten tiedä näistä asioista, eikä minulla okeastan ole perusteita kiistää muiden kokemuksia asiasta,
vaikka minun ei ole pakko uskoa niiden muiden ihmisten todistuksia ja enpä taida oikein uskoa niihinkään.

Mitä minun uskovaisuuteeni tulee niin olen käsittääkseni hyvin samalla tavoin uskovainen kuten ateistit ovat.
Uskon hyvin pitkälle samoihin moraalisääntöihin kuin ateistit ja ne ovat suurelta osalta kristillistä perua olevia moraalisääntöjä,
mutta en ole yhtä moralisti kuin ateistit ovat enkä usko moraalisääntöihin ehdottomasti, kuten useimmat ateistit.

Luulen että nämä meidän moraalisääntömme voisi itseasiassa korvata muiden kulttuureiden, muiden uskontojen moraalisännöillä,
vaikka en sitä tietenkään haluaisi tehdä, koska olen tottunut näihin meidän moraalisääntöihimme.
Minusta kristinuskon moraaliin uskominen on uskoa, vaikka jumaliin ei uskottaisikaan.

Moraali on vain sovittu asia, ei mikään jumalallinen ilmoitus, kuten uskovaiset attelevat,
eikä myöskään mikään absoluttinen totuus,  kuten ateistit, tai ateisteiksi itsensä kuvittelevat ajattelevat.

Lainaus käyttäjältä: Patu - 13.09.11 - klo:16:23
Ymmärrän että joillakin on vaikeaa ymmärtää mitä eroa on "en usko että Jumala on" ja "uskon että Jumalaa ei ole", mutta voin vakuuttaa: kyllä jotkut sen ymmärtävät.

Niin, kyllä minäkin kuvittelen ymmärtäväni sen eron, mutta ajattelen ymmärtäväni myös sen että ihminen ei voi samalla kertaa sekä uskoa ettei jumalia ole ja olla ateisti, koska ateistin ei pitäisi uskoa mihinkään.  Mutta aina voi sanoa ettei tiedä, jos ei tiedä  ja minä en tiedä.

AveLazio

AW on oikeassa. Ateismi on usko, että Jumalaa ei ole. Se on siis uskonto.

Epävarmuus Jumalan olemassaolosta on agnostismia, kuten AW oikein huomautti.
At a narrow passage there's no brother, no friend

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Jolly Jumper - 13.09.11 - klo:23:24
Ennen uskontoja oli nuija. Nuijalla kopautettiin kilpakosijoita kalloon ja vietiin niiltä naaraat omaan luolaan. Nuija oli uskottava. Se Nuija jolta naaraat vietiin varmaan keksi lohdukseen uskonnon. Kun ei enää saanut naista.

Tässäpä oivallinen viesti!
Vakavasti ei tästä aiheesta voi keskustella, kun kerran useimmilta kirjoittajilta puuttuvat siihen edellytykset.

Mitä oli ennen uskontoja?
Koska uskonnot ovat silkkaa järjettömyyttä, mitä ilmeisimmin ennen niitä oltiin järjissään.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Patu

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 13.09.11 - klo:22:56
Yrita sopeutua, Patu, paljon mukavampaa kuin kuiva loogisuus.

Kenelle on mukavampaa - ahaa, teille outomaalaisille.

Kieltämättä vaatii sopeutumista kun moderaattori tulee kertomaan että "meillä täällä Outomaassa" on tapana niin ja niin.
Ja kun on koko kesän lukenut miten Outomaa on kuolemassa, jotenkin pitäisi muuttua, niin joku neropatti vaatii silti entisen menon jatkamista. Koska hän ei viitsi muuttua yhtään.
Minä en töihin ottaisi tyyppiä tuolla asenteella.

Yritys kyseenalaistaa paskanjauhanta (ai ai AW deletoi tämän) tulkitaan kinaksi. Pitää siis vaan nyökytellä "niinhän se on, olen kyllä lukenut muutakin mutta olkoon sitten noin,..".

Niinkö?

Olet oikeassa, sopeutumista on. Kerropa ihan omin sanoin miksi kannattaisi sopeutua?

P.S. lemppaa tämä purkaus johonkin sopivan poteroon, en viitsi etsiä parempaa paikkaa.

Alien Weird

Voisin perustaa osaston jonka nimeän
"Parempi paikka Patun purkauksille?
:)

Moderaattorina minun pitäisi ilmeisesti suojella muita kirjoittajia henkilöhyökkäyksiltä ja tunteenpurkauksilta.
Itse moderaattorina minun pitää pystyä ottamaan vastaan kritiikkiä, joten en moderoi tätä viestiäsi.

Tiistai

Ison jääpussin kanssa tässä- äkkiä noita pipoon, ettei mene tämä lupaava alku (joka on ihan kuin ennenvanhaan) taas pilalle! Patu on ihan oikeassa kohdassa (ketjussa) frusteineen, mutta koita sopeutua joustavuudeen :)

Syy Outomaan kuihtumiseen ei ollut keskustelukulttuuri vaan se, että alettiin suvaitsemattomiksi. Siis muutamat jäsenet alkoivat. Siihen mennessä Outomaa oli ällistyttävä menestys, jokainen mukana ollut voi siitä todistaa.

Allukin lopettaa karsinoiden miettimisen, niitä on jo kaksi eikä kolmannelle ole enää tilaa :)

Patu

Minusta AW voisi perustaa omille jutuilleen osaston "Hoopoja ajatuksia", ja lopettaa modestatuksella pullistelun.
Amanda teki virheen.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä