Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Sekoilu kansanhuvina ja taidelajina

Aloittaja risto, 25.11.11 - klo:05:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

risto

.
Täytyy olla hullu joka enää tekee pärekattoa.

Kun katsoo esim maatilamuseoita, peltikatto niissä on. Peltikatolta ei tarvitse luoda lunta.

Mulla on asuinhuoneet yläkerrassa. Nimeomaan rankka sade kuuulostaa hienolta kun se rummuttaa tuulen puuskissa kattoon.

karpalo

Peltikatto on meilläkin.

Tässä oli aikaisemmin huopakatto. Olisko v.1985 kun laitettiin peltikatto. Vanha talo, oikaistiin painumat ja laitettiin peltikatto huovan päälle. Hyvä ratkaisu suht edullinenkin.

Muistan kun kyselin hintoja, haarukka oli 10 000 - 35 000 Fim. Otin sen halvimman tarjouksen. Kumma kyllä ei tullut hämminkiä, toki firma meni pian sen jälkeen konkurssiin, lienee myyty liian halvalla?

Kaikilla ei ole hajuakaan kustannuslaskennasta, ei ainakaan kreikkalaisilla. Ite en ole elämäni akana juuri muuta tehnytkään, kuin ollut tietämässä mikä on edullista.

Patu

No peltikatto on helpompi kun varsinaista aluslaudotusta ei tarvitse. Mutta on se minun mielestä vähän kepulikatto. Sellainen latoon sopiva katto.
Minun mielestä, siis.

risto

Lainaus käyttäjältä: Patu - 26.11.11 - klo:11:57
No peltikatto on helpompi kun varsinaista aluslaudotusta ei tarvitse. Mutta on se minun mielestä vähän kepulikatto. Sellainen latoon sopiva katto.
Minun mielestä, siis.


peltikattoja on sen seitsemän sorttia.  Se on esim arvokkaimmssa rakennuksissa. Suukupovi sitten oli kuparipeltiä arvorakennuksissa. Talon romuttaja kiljui riemusta kun pääsi niihin käsiksi.
Tällä hetkellä esin varkaat pöllivät kuparisia räystänpeltejä elävistä taloista.
Oliko niin että peräti pronssipatsaat kelpaavat.

THL tiedottaa

Kaikki kelpaa.
Jossain itäisessä Suomessa oli suolta pöllitty pitkospuut 50 metrin matkalta.
Sellaisia leveitä ja paksuja lankkuja.

Jo oli polttopuun tarve melkoinen. Tuskin niistä mitään rakennuksia tehtiin.

Ja Patu arvas ihan oikein: Vain osa niistä tuhansista päreistä on joltisessakin kunnossa. Ja ruosteisia 100 vuotta vanhoja nauloja riittää. Jokaista pärettä kohden useita.



Ei noista muiden puheista kannata välittää.


risto

.
Oletteko nähnyt päreillä pinnoitettuja ulkoseiniä? Olen nähnyt semmoisia kai kaksi. Semmosia saunamökin kokoisia.
USA:ssa paanuseinäisiä taloja on paljon.

THL tiedottaa

Oon nähny päreillä seinistäänkin pinnoitettuja taloja. Mut en ny muista et missä...

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Patu

Ei se päreseinä mikään kaunistus ole.



Näyttäisi tuossakin olevan huopakatto. Mikähän idea se päreseinä on? Jos tuo onkin pullollaan oleva pärevarasto.

Tehdään aasinsilta.
Päre on perinnerakentamista jos mikä. Toinen perinnerakentamisen juttu on punamulta. En ole koskaan keittänyt sitä, laiskana ostanut kaupasta, mutta olen aina ihmetelyt miksi se perinteinen ohje laittaa mukaan sillinsuolavettä.
Kyllähän suolaa käytetään säilytykseen, ei siinä mitään. Hankalaa se on jonnekin Ilomantsin korpeen raijata rannikolta suolasilliä.

THL tiedottaa

Nykyään, ainaskin jo 10 vuotta on tehty näin, annetaan neuvoksi ensin homesuojata maalattava pinta. Sit vasta vedetään se multamaali.

Näin meilläkin tehtiin vuonna 2001.
Käytettiin Uulatuotteen homesuoja-ainetta. Väittivät, että se on ekologisempi kuin muut vastaavat. Tiedä näistä. Siis todella.

No, ainakin se ajaa asiansa: hometta ei oo tullu.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

risto

Lainaus käyttäjältä: Patu - 26.11.11 - klo:15:29
Ei se päreseinä mikään kaunistus ole.


Näyttäisi tuossakin olevan huopakatto. Mikähän idea se päreseinä on? Jos tuo onkin pullollaan oleva pärevarasto.


jos katsoo hirsitaloa, kaikki vesi imeytyy haljenneisiin hirsiin. Päre toimii sadesuojana.

Olen kuullut  että kun joku on maalannut hirsitalon, ovat hirret lahonneet tuota pikaa.

Samaa virkaa ajaa pysty limilaudoitus hirren päällä. Tai sitten sauman päällä on rima. Lauta elää hyvin voimakkaasti sade-aurinko seinällä.


Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä