Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Energian kulutus, ilmastonmuutos, ydinenergia

Aloittaja Aakku, 27.12.07 - klo:19:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

rapevainaa

.
Kaikkea hyvää ei saa yhtä aikaa

Hesarissa oli tänään ympäristöuutisia. Toyota kehittää sähköauton jonka voi ladata seinästä. Ympäristöväki haukkuu auton valmiiksi, ettei siitä ole iloa jos sähkö on tuotettu kivihiilellä.

Siperiassa on Venäjän suurin kaasukenttä. Se on sotkenut perinteiset porojen vaellusreitit.
Muutama vuosi sitten luettiin ettei kaivostyönetkijät ole saaneet palkkaa puoleen vuoteen ja nyt tuli tämmöinen riesa.

.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Rape"Kaikkea hyvää ei saa yhtä aikaa

Hesarissa oli tänään ympäristöuutisia. Toyota kehittää sähköauton jonka voi ladata seinästä. Ympäristöväki haukkuu auton valmiiksi, ettei siitä ole iloa jos sähkö on tuotettu kivihiilellä.

Joo.

Molemmissa uusissa ratkaisuissa sähkön säilöminen tapahtuu litium-akkuihin entisen nikkeliin perustuvan tekniikan asemasta. Litium-akut ovat kalliimpia, mutta niiden tehot säilyvät kauemmin.

Ovat onnistuneet kehittämään kapasiteetiltaan riittävän litiumakun - tähänastisissa sähköautokokeiluissa ongelma on ollut lyijyakkujen suuri paino. Lyijyakkukäyttöisiä trukkeja on jo ollut pitkään - ei tule varastohalleihin pakokaasuja. Vaikuttaa lupaavalta. Lämmitystolppiin on vissiin vaihdettava järeämmät sulakkeet ... taannoin oli TV-uutisissa juttua australialaisesta aurinkokennoilla toimivasta auton prototyypista - toimii jos aurinkoisia päiviä piisaa riittävästi.

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"
Lainaus käyttäjältä: "Rape"Kaikkea hyvää ei saa yhtä aikaa

Hesarissa oli tänään ympäristöuutisia. Toyota kehittää sähköauton jonka voi ladata seinästä. Ympäristöväki haukkuu auton valmiiksi, ettei siitä ole iloa jos sähkö on tuotettu kivihiilellä.

Joo.

Molemmissa uusissa ratkaisuissa sähkön säilöminen tapahtuu litium-akkuihin entisen nikkeliin perustuvan tekniikan asemasta. Litium-akut ovat kalliimpia, mutta niiden tehot säilyvät kauemmin.

Ovat onnistuneet kehittämään kapasiteetiltaan riittävän litiumakun - tähänastisissa sähköautokokeiluissa ongelma on ollut lyijyakkujen suuri paino. Lyijyakkukäyttöisiä trukkeja on jo ollut pitkään - ei tule varastohalleihin pakokaasuja. Vaikuttaa lupaavalta. Lämmitystolppiin on vissiin vaihdettava järeämmät sulakkeet ... taannoin oli TV-uutisissa juttua australialaisesta aurinkokennoilla toimivasta auton prototyypista - toimii jos aurinkoisia päiviä piisaa riittävästi.


Kuinkahan pitkälle pystyy ajamaan kilowattitunnilla?
Tai montako kilowattituntia tarvitaan että pystyisi sillä ajamaan yhtä pitkään kuin pensalitralla?
Siitä riippuu miten pitkälle nykyisten tolppien teho riittää.  

Jokatapauksessa jokaisen käyttäjän kulutus olisi mitattava erikseen ja se tietäisi uudistuksía ainakin työpaikkojen sähkötöpseleissä.  Todennäköidesti nykyiset sähköverkostojen mitoitukset eivät ainakaan työpaikoilla riitä vaan autojen latausta varten pitäisi rakentaa omat systeemit toimisojen ja muiden työpaikkojen parkkipaikoille.

Sinänsä sähköauto kyllä säästäisi energiaa, sillä silloin voitaisiin autoissa käyttää muutakin kuin fossiilista energiaa, millä tahansa tavalla tuotettu olisi yhtä hyvää, lisäksi sähkömoottori on hyötysuhteeltaan paljon polttomoottoria parempi.

Ympäristöväelle nyt ei kelpaa mikään, ne pistää kaikessa aina hanttiin.
Heidän mielestään mikään ei ole hyvä ennenkuin kaikki ihmiset muuttuvat elämäntapaintiaaneiksi.
Sitä ne sitten julistaa lentelemällä suihkukoneella ympäri maailmaa konferenseissa ja sananjulistusmnatkoilla, niinkuin nyt vaikka se Al Gore (nimi tarkoittaa verihyhmää).

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"[ ja se tietäisi uudistuksía ainakin työpaikkojen sähkötöpseleissä.  .

Meillä oli sähköpakettiautoja töissä useita, mutta niillä ei haluttu ajaa. Niinpä niiden käyttö lopetettiin. En tiedä mikä jumitti. Hirveesti jiillä tehtiin mainosta.

Helsingillä oli sähköbusseja aikaisemmin. Niitä kehuttiin niin kauan kuin niitä oli. Syynä on ennen kaikkea kaluston rajalliset käyttömahdollisuudet.

Autoissa ja koneissa on monikäyttöisyys niiden elinehto, eli hyötytunnit eli jatkuva kuormitus. Ei niinkään polttoaine.

Rekat ovat varmaan maailman hyödyllisimpiä autoja. Ne ovat 24 tuntia töissä eikä niillä ajeta huvikseen.
Ympäristön kannalta ovat parhaita ne autot joita ei käytetä lainkaan.

.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"Kuinkahan pitkälle pystyy ajamaan kilowattitunnilla?
Tai montako kilowattituntia tarvitaan että pystyisi sillä ajamaan yhtä pitkään kuin pensalitralla?
Siitä riippuu miten pitkälle nykyisten tolppien teho riittää.  

Tästä uutinen ei kertonut - ilmeisesti tekniikka on vielä kehitysvaiheessa, eikä keskeneräisiä asioita julkisteta.

LainaaJokatapauksessa jokaisen käyttäjän kulutus olisi mitattava erikseen ja se tietäisi uudistuksía ainakin työpaikkojen sähkötöpseleissä.  Todennäköidesti nykyiset sähköverkostojen mitoitukset eivät ainakaan työpaikoilla riitä vaan autojen latausta varten pitäisi rakentaa omat systeemit toimisojen ja muiden työpaikkojen parkkipaikoille.

Ilmeisesti näin. Latausvirta on varmaan aika suuri jos vielä samalla talvella lämmitetään autoa. Mitä se voisi olla ... jos moottorin teho on vaikka 100kw, latausvirran pitää olla aika suuri - nykyisten tolppien 16A sulake ei riitä. Tietysti pienemmälläkin virralla latautuu, mutta aikaa kuluu enemmän.

LainaaSinänsä sähköauto kyllä säästäisi energiaa, sillä silloin voitaisiin autoissa käyttää muutakin kuin fossiilista energiaa, millä tahansa tavalla tuotettu olisi yhtä hyvää, lisäksi sähkömoottori on hyötysuhteeltaan paljon polttomoottoria parempi.

Bensiinimoottorin nk. terminen hyötysuhde on jotain 20% luokkaa, dieselmoottoreiden jotain 35% --> termodynamiikan armottomat lait.

LainaaYmpäristöväelle nyt ei kelpaa mikään, ne pistää kaikessa aina hanttiin.
Heidän mielestään mikään ei ole hyvä ennenkuin kaikki ihmiset muuttuvat elämäntapaintiaaneiksi.
Sitä ne sitten julistaa lentelemällä suihkukoneella ympäri maailmaa konferenseissa ja sananjulistusmnatkoilla, niinkuin nyt vaikka se Al Gore (nimi tarkoittaa verihyhmää).

No - ympäristöväki on siinä oikeassa, että liikenteen ja teollisuuden tuottama hiilidioksidi on kasvihuonekaasu. Päästöjen rajoittaminen on välttämätöntä ja siihen pyritään, vaikka vastaanpurrittajia on. Se kun maksaa ja vähentää tuottavuutta :) Jotain olisi pakko kumminkin tehdä.


rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"[q
No - ympäristöväki on siinä oikeassa, että liikenteen ja teollisuuden tuottama hiilidioksidi on kasvihuonekaasu. Päästöjen rajoittaminen on välttämätöntä ja siihen pyritään, vaikka vastaanpurrittajia on. Se kun maksaa ja vähentää tuottavuutta :) Jotain olisi pakko kumminkin tehdä.

Tavallinen kansa valittaa että bensaa kuluu ja ympäristöväki valittaa että pakokaasuja tulee.

.

Perjantai

Jos sähkön kulutus lisääntyy..niin sitäkin tarvitaan lisää ja mistä se sitten otetaan?
Lisää ydinvoimaloitako?

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Perjantai"Jos sähkön kulutus lisääntyy..niin sitäkin tarvitaan lisää ja mistä se sitten otetaan?
Lisää ydinvoimaloitako?

Semmostahan justiinsa tehdään. On vain pahasti jäljessä aikataulusta. Se tarkoittaa että rakentamisaikaiset pääoman korot kasvavat kunnes tuotto saadaan päälle.  

Aikataulut ovat käsittämättömiä. Smaa luokkaa kuin kirkkojen rakentaminen ennen vanhaan.

USA:ssa ei ole tehty kymmeniin vuosiin ydinvoimaloita koska niiden pääoman tuotto on huono, mikä kai tarkoittaa hidasta takaisinmaksua.


USA:ssa on eniten ydinreaktoreita. Kuiteenkaan 73 jälkeen ei ole tilatu yhtään laitosta.
Americans have not seen a new order for a nuclear plant
survive since the presidential days of Richard Nixon.
All plants ordered before 1973 — when US utilities
booked a record 41 reactors — were cancelled.
.
http://www.iaea.org/Publications/Magazines/Bulletin/Bull491/pdfs/12nuclear-florida.pdf

"a new plant could cost anywhere from US$3 billion to $5 billion
and take 10 years, maybe longer, before it produces any electricity."

ja huikeita näkymiä Vaikuttaa lennokkaalta.....vaikka ovatkin asiantuntijoita....

Some see the flowering of America's nuclear renaissance nearly a
quarter century away, around 2030 and beyond.

Nationwide a handful of reactors have come into service
after being refurbished or finally completed. One of
the latest additions took 22 years to finish[/b
], at a reported
cost of US $7 billion.

Siis kannattaako sijoitusrahaston olla ydinenergia alalla vai mennä mukaan Venäjän kaasukenttiin.

.

Tiistai

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"... taannoin oli TV-uutisissa juttua australialaisesta aurinkokennoilla toimivasta auton prototyypista - toimii jos aurinkoisia päiviä piisaa riittävästi.


Auringon voimalla on nyt liikkeellä "Taxi" (koska hän ottaa matkan varrella maksavia matkustajia mukaansa). Kävi täälläkin jo alkusyksystä.
http://www.autobloggreen.com/2007/07/01/swiss-solar-taxi-starts-round-the-world-drive-tuesday-video/

http://www.greentechgazette.com/index.php/solar-vehicles/solar-taxi-travels-around-the-world/
http://jalopnik.com/340008/solar-taxi-traveling-around-the-world



Sen nähneet kiittelivät,  nopea ja kätevä, jos ei tarvitse ihmetellä sitä perässä vedettävää aurinkokennovaunua..

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Tiistai"
Lainaus käyttäjältä: "Aakku"... taannoin oli TV-uutisissa juttua australialaisesta aurinkokennoilla toimivasta auton prototyypista - toimii jos aurinkoisia päiviä piisaa riittävästi.

..

Noista aurinkokennoautojen välilä on jatkuvasti kilpa-ajoja. Tuskin kysymys on enää protyypistä.  Tässä on vuoden 1993 kisa. http://www.abc.net.au/quantum/solarcar/1993wsc.htm


Tässäkin sarjassa on "ekomalli" eli maailman pienin aurinkoauto. Kuluttaa vain vähän aurinkoa.
http://ecotopia.co.uk/worlds-smallest-solar-racing-car.ir

Halpa vain 12 puntaa ja voi ostaa netistä.


.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä