Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tunneli alusmaahan

Aloittaja AveLazio, 05.03.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amanda

#20

Jaa... olisi pitänyt lueskella pitempään.

Katselin linkissä ollutta videota vasta tänään. Aika kovaa on Suomen osaaminen, pelotonta ja varmaa. Onhan se graniitti maailman kovinta kalliota eikä ole maanjäristysvaaraakaan. Eikä silloinkaan yksitellen betoniin upotetetut tynnyrit hajoaisi. Ja jos, niin silti se on vielä 400 m syvällä graniitin sisållä.


Muuten, mikä estäsi Suomea kaivamaan lisää noita tunneleita?

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 08.03.13 - klo:16:06

Muuten, mikä estäsi Suomea kaivamaan lisää noita tunneleita?

Raha, mutta kun  ei ole rahaa, kaikki ylimääräinen ja muukin menee lahjoituksena velkaantuneille EU- kompiseille/ystäville. Siellä taholla on pulaa rahasta ja meidän tehtävämme on lähettää sitä sinne että jaksavat näinä vaikeina aikoina.

risto

.
Tämä outomaan pieni porukka ei saa edes selkoa, onko tänne kirjoittavat hulluja vai lopullisen hulluja. Sitten tämä porukka alkaisi kaivelemaan luolia sinne sun tänne ja kysyy lopuksi: mikä estää.

Ei varmaan mikään kunhan luolan rakentaminen tapahtuu Outomaan maaperällä. THL voi tehdä ympäristöarvioinnin. Sen  jälkeen duunareitten mielentila-arviointi  äö-asteikolla.

Luola Outomaasta Tallinnaan.

.sitten toi Outolampi pumpataan tyhjäksi ja kipataan ydinjätteet sinne ja turvetta päälle.
Sen jälkeen tallinnatunnelin louheet päälle.




Posiella

Nyt kyllä naurattaa tuo outomaan hullujen arviointi ja thl:n korvaaminen moottorikelkalla!  ;D Eikö siitä Pohjois-Korean veljien pian tekemästä isosta montusta saa hyvän paikan? Ei mene kaivamiseen rahaa ja varmasti on tarpeeksi syvä monttu? Eikös se koreanpoikien toka ydinkärki tussahtanut vähän sivuun? Jospa päättävätkin ampua Euroopan yli sen paukun Amerikkaan ja äkkiäkös sitä sihti kaartaa sen verran oikealle, että putoaa sopivasti tänne. Pitäskö kirjoittaa sille nuorelle johtajaklopille ja pyytää konsultaatioapua? Kai hän osaa englantia, kun on Euroopassa opiskellut? Säästyisi pitkä penni ja saisi senkin rahan lähettää vaihtelun vuoksi Kyprokselle.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

THL tiedottaa

Vai että tunnelinkaivuuseen Outomaan maaperällä?

Mitens se oikein on, kun minusta vaikuttaa, että täällä on pelkkää vesiperää?

Ei noista muiden puheista kannata välittää.


THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 07.03.13 - klo:19:52
... Tämän yleistietämättömyyden takia en jaksa olla foorumilla yksityisopettajana taas enää.

Sinä joka et tiedä, lue tämä ja opi: Ydinvoiman ...

Hauskuuttaminen saattaa olla raskasta puuhaa.

Mut, jos jaksat, niin anna tulla vain lisääkin!


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

AveLazio

Ydintuotannosta ei tule "jätettä" vaan täynnä energiaa olevaa ainetta. Sille ei ole "lopullista" sijoituspaikkaa (paitsi hippien kielessä...), koska se kaikki energia osataan hyödyntää jokusen vuosikymmenen sisällä. Nyt esim Saksa ja Ryssä houkuttelevat meitä (edelleen) antamaan pois "jätteemme". Hah!

Jokainen joka puhuu "ydinjätteestä" on fysiikantunneilta lintsannut vihermoukka. Tietämätöön ressu. Hm.

THL puuttui oikeaan asiaan: Saksa hävisi sodan, koska juuri ennen Saksan idänretken alkua vajaamielinen Mussolini hyökkäsi itään ja sai turpaansa niin lujaa, että Saksa lähti apuun (VIRHE!). Siinä meni kuukausi. Niinpä Moskovaan tultiin vasta, kun lumet jo satoivat. Ja maailmanhistorian parahin armeija hävisi sodan kolhoosiorjille. Pahin Hitlerin 400 tuhoisasta sotamokasta oli tämä Mussolinin jeesaaminen ja siten tullut tuhoisa kuukauden viivytys.

Tunneli Tallinnaan on jo tekeillä. Jos meinaan joku ihmettelijä ei lue sanomalehtiä tai omista televisiota...

Poistun täältä taas, kun ei tästäkään teemasta tule debattia tai rationalisointia eri näkökulmista.

Vastaan vielä hetken kysymyksiin. Sitten sihteerini sulkee tämän palvelun.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Amanda

#27
Laitoin sopivat sanat googleen. Sitä suunnitellaan jo kohta 20 vuotta, mutta viime aikoina idea on saanut kyytiä. Tuossa on yksi  artikkeli viime vuodelta:

http://www.geologinenseura.fi/geologi-lehti/3-2012/Geologi_3_2012kevyt_tallinna.pdf
LainaaAjatus ratayhteydestä Suomenlahden ali
Tallinnaan on taas noussut esiin, kun
laajempia suunnitelmia Baltian rautatieyhteyksistä
keskiseen Eurooppaan
kaavaillaan. Ajatus junatunnelista on pyörinyt kalliorakentajiemme
ja suunnittelijoiden seminaareissa
ja selvityksissä jo parikymmentä vuotta. Rautatieyhteys
tunnelin tai junalauttojen avulla on ajankohtainen
kun Baltian nopea ratayhteys Keski-Eurooppaan,
Rail Baltika on toteutumassa EU:n osittain
rahoittamana.
Geologian tutkimuskeskuksen
GTK 2030 ulottuvassa visiossa Tallinna tunneli tuli
jälleen esiin. Rautatieyhteys toteuttaisi pääkaupunkiemme
vision kaksoiskaupungista (Hellinna, Talsinki),
kun nopeilla junilla voitaisiin vajaassa tunnissa
kiittää Suomenlahden ali keskustasta keskustaan.
Samalla nopeat junayhteydet keskiseen Eurooppaan
tarjoaisivat päästöttömän ja turvallisen
tavan matkustaa muutamassa tunnissa vaikka Varsovaan
tai Berliiniin. Ratayhteys tarjoaisi myös jatkuvan
ja nopean raskaamman lastin tavarankuljetuksen
Suomen ja muun Euroopan välille. Rautatievaihtoehto
helpottaisi nykyisiä satamien purkuliikenteen
vaikeuksia molemmissa pääkaupungeissa.

Ratayhteys todellakin integroisi meitä entistä
paremmin Eurooppaan. Ihmisten, tavaran ja pääoman
sujuva liikkuvuus toteutuisi (Katainen
2012)...


-vudoen vanha artikkeli Turun sanomissa http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/274473/Tunneli+Eurooppaan
LainaaKun Suomi on lisäksi iso pohjoinen maa, sisäisetkin kuljetukset ovat pitkiä. Vienti- ja tuontikuljetukset maksavat enemmän ja kestävät kauemmin kuin kilpailijamaillamme.

"Maantieteelle emme mitään voi", sanotaan, mutta tässä tapauksessa voimme. Rakennetaan junatunneli Helsinki–Tallinna ja peruskorjataan rata Tallinnasta Berliiniin. Rautatietunnelissa liikennöisivät matkustaja- ja tavarajunat Suomen ja Euroopan välillä.

Tavarajunat muodostettaisiin Suomessa "pitkämatkaisen junan periaatteella". Tavaravaunut koottaisiin veturin vetokykyä vastaaviksi kokojuniksi, jotka vedettäisiin ilman vaununvaihtoja junan suurimmalla sallitulla nopeudella Helsinkiin ja edelleen pysähtymättä tunnelin kautta Tallinnaan. Sieltä Berliiniin menevälle radalle, jollekin Berliinin isoista vaihtoratapihoista ja lopulta eurooppalaisen asiakkaan määrittelemälle yrityksen tai terminaalin tuloraiteelle..
...
Olen nyt sitä mieltä, että ko. tunneli rakennetaan ennenpitkää. Raha otetaan jostain..

Kahden vuoden takainen artikkeli http://www.merikotka.fi/stoca/20100430_HS_tunneli2.pdf
LainaaHaavisto on tunnelia ajavan Baltirail-yhdistyksen johtohahmoja. Nykyisin eläkkeellä oleva Haavisto on toiminut muun muassa VR:n henkilöliikenteen johtajana sekä kehitystöissä Baltiassa.

Baltirailin mukaan tunnelin suunnittelu- ja rakentamiskustannukset olisivat noin 1,5-2 miljardia euroa, eli hieman enemmän kuin nyt rakenteilla olevat Kehärata ja Länsimetro yhteensä...

Haavisto näkisi mielellään tunnelia kaivettavan järeämmällä kalustolla kuin mitä Suomessa nyt tehdään työn alla olevissa ratatunnelitöissä.

"Maailmalta on saatavissa kymmenen metriä halkaisijaltaan olevia poria muun muassa Etelä-Afrikasta ja Australiasta. Niillä työ sujuisi joutuisasti."

Haaviston ja kumppaneiden laskelmien mukaan tunnelihankkeessa tarvittavan pääoman vuosikulut sekä tunnelin käyttökulut ovat noin sata miljoonaa euroa vuodessa.

Karkean arvion mukaan summa saataisiin kokoon, mikäli junassa kulkevilta kertalipunostajilta perittäisiin kahdeksan euroa tunnelimaksua ja rahdin kuljettajilta seitsemän euroa samaa maksua tonnilta. Laskelma on tehty viiden miljoonan matkustajan ja viiden miljoonan rahtitonnin perusteella....

Amanda



Vähän positiivisuutta, optimismia kaipaisi..

En sanonut, että ensi vuonna, enkä edes 10 vuoden aikana. Mutta se rakennetaan. Jos maailmankirjat eivät sekoitu ja aloiteta jotain uutta sotaa EUroopassa.

Outomaa


Tiistalta näköjään unohtui linkki Geologisen seuran pfd:ään "Tunneli läpi harmaan kiven Tallinnaan"

http://www.geologinenseura.fi/geologi-lehti/3-2012/Geologi_3_2012kevyt_tallinna.pdf
Pitempi selostus
"Nothing in the world is ever completely wrong. Even a stopped clock is right twice a day."   — Paulo Coelho (Brida)

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä