Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Lama 2.0

Aloittaja Eugen, 17.09.08 - klo:19:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: S - 22.01.09 - klo:20:33
Niinkuin varmasti jo aiemminkin on tullut ilmi; että olen mahdollisimman epäpoliittinen hahmo, joka vierastaa kaikenlaista kieroa politikointia; budjetointia, lyhytnäköistä investointia, sijoittamista yleensäkin. Minä en yleisistä talousasioista paljoa perusta, muuta kuin sen verran että oma talous on jotenkin reilassa & elintaso kunnossa. En siis jaksa isommin murehtia maailmantalouden heilahteluista, tai muistakaan suhdanteista.

jne.    

Ei noista talouden realiteeteista muutoin tarvitsekaan välittää kuin sen vuoksi, että ne vaikuttavat meidän kaikkien, sinunkin, rahapussiin.     ;D

En minä ainakaan suin surmin halua päättäjiksi ketään sellaista, joka ei ymmärrä talouden realiteetteja. Pysyköön kaukana eduskunnasta ja hallituksesta ne, jotka eivät ymmärrä investointien, talousarvioiden ja tuloslaskelmien merkitystä. Sama koskee yritystaloutta: hoitakoon sellaiset henkilöt yrityksiä, jotka hallitsevat talouden realiteetit ja osaavat sen toimialan, jolla huseeraavat.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

rapevainaa

Jos nyt katselee ässän kirjoituksia, ne kuvastavat hänen tiedollista yleissivistystä, millä tavalla hän pystyy ottamaan vastaan uutisia, lukemaan lehtiä ja keskustelmaan muuan maailman kanssa, tilanne on ihan sama  jos hän lupaa soittaa kitaraa ja ottaa liiteristä kirveen.  Syy on se että hän nimittää kirvestä kitaraksi ja muut älyköt eivät tiedä sitä.

Mulla teoreettinen tieto toimii silloin jos pystyn ennakolta suunnilleen arvioimaan mitä tuleman pitää. En minäkään maailman menoon vaikuta, mutta on sitä yhtä kiva ymmärtää kuin litujen muuttoa. Tunnen tyydytystä, kun pystyn rivien välistä lukemaan, milloin Vanhanen puhuu soopaa ja milloin uutiset kehottavat osakesäästäjää menettämään rahansa.

Ässän taloudellisista näkemyksistä en pysty ottamaan vastaan mitään. Sanotaan että mun tiedollinen yleissivistys ei  anna taustaa sijoittaa Ässän antamia tietoja aikaisempaan viitekehykseen.
Eli hukkaan menee jorinat.

Lainaus käyttäjältä: S - 22.01.09 - klo:20:33
olen mahdollisimman epäpoliittinen hahmo,
vierastaa kaikenlaista kieroa politikointia; b
lyhytnäköistä investointia,
sijoittamista yleensäkin.
Minä en yleisistä talousasioista paljoa perusta,

En siis jaksa isommin murehtia maailmantalouden heilahteluista, tai muistakaan suhdanteista.

- Se joka näistä taloussotkuista, pörssikurssien vaihteluista, tai muista rahamaailman kriiseistä viitsii vaahdota 'suureen ääneen', sekä ottaa niistä ylimääräistä stressiä, ei voi muuta sanoa kuin heikkoihin kantimiin on ihmisen arvomaailma päässyt muotoutumaan!

Siis asia ei kiinnostaa pätkääkään, eikä tiedä aisiasta tuon taivaallista, mutta ihan pelkällä tunne-elämyksenä voi haukkua maailman tapahtumat pelkäksi sontaläjäksi.

Voi se niin olla mutta tässä l'jässä me eletään kuin sontakuoriaiset. Ei me perhosiksi muututa.

Lainaa
Minulle tälläinen yksiulotteinen rahamahdin pokkurointi & kumartelu, näyttäytyy pikemminkin säälittävänä markkinavoimien ihannoimismentaliteettina, jota yritän karttaa viimeiseen asti. Onneksi en ole markkinoiden, enkä muidenkaan poliittisten ideologioiden vietävissä, vaan muodostan käsitykseni omien kokemusteni & näkemysteni pohjalta. Jos joku ei radikaaleja mielipiteitäni sulata; niin se on heidän ongelmansa, ei minun!       

Joo. kyllä taas ollaan savolaisen kanssa tekemisisää. Vastuu on pelkästään kuulijalla.
Meillä täällä Helsingissä kulkee noita torihulluja ja ne mekastavat ihan yksinään. Siinä se menee missä raitsikan kolina.  Yhtä hyvin voin mennä keskustelmaan raitsikan kanssa kuin Ässän kanssa.

Kun raitsikkaa ei näy, minä pidän puheenvuoron ja sitten kun raitsikka menee ohi, se esittää mielipiteensä.

.

THL tiedottaa

Ihan hyvä puheenvuoro Rapelta.

Kyllä se olis ihan hyvä, että edes joku muukin kuin itse kirjoittaja ymmärtää, mitä tuli kirjoitetuksi.    ;D

Ymmärrän kyllä, että äSSä haluaa leikkiä aina vaan tuota piiloleikkiään, eli hän piilottelee niitä oikeita mielipiteitään. Sillei ehkä pääsee kuitenkin helpommalla, kun kaikki kritiikki menee ohi persoonasta.

Mutta mitäs tässä ny yhrestä äSSästä on pakko lätistä koko ajan.

reedik kirjoitti tuolla edellä oikein nasevasti siitä, mistä tässä Suomen politiikan teossa on kyse. Ei meiltä kaikilta käy noin hyvin asioiden yhteenveto kuin häneltä!     :)

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Rape - 23.01.09 - klo:09:21

Kun raitsikkaa ei näy, minä pidän puheenvuoron ja sitten kun raitsikka menee ohi, se esittää mielipiteensä.

Rape! Sun pitää julkaista runokirja.

THL tiedottaa

Hyppääkö kukaan Kekkosen tavoin enää sisäjalkaa? Ei, kaikki kierähtivät ja sen jälkeen vielä vaihtoivat tyyliä: nyt flopataan. Muutoin ei pärjää.

Muutos ei ollut kuitenkaan kivuton. Moni ei pystynyt uudistumaan. Ne, jotka uudistuivat pärjäsivät uudellakin tyylillä, tekivät uusia ennätyksiä.

Miten on meidän laita? Pystymmekö uudistumaan?

Kuka meistä edes tietää, mihin ja miten meidän tulisi uudistua? Älä vaan kysy miksi...

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: se - 23.01.09 - klo:09:39

Miten on meidän laita? Pystymmekö uudistumaan?

Kuka meistä edes tietää, mihin ja miten meidän tulisi uudistua? Älä vaan kysy miksi...

Niin me Kekkoslaiset vai? Mietin just samaa, ja päädyin johtopäätökseen että päättäjät ja tietätäjät tässä ajassa ja viime lamassa 20 vuotta sitten ovat aivan eri ihmisiä.

Siihen aikaan arvostettiin että satamatyöntekijästä tulee presidentti. Sukupolvemme oli maalla syntynyt, kehnosti koulutettu ja kielitaito heikko.
Suurin arvoasteikko oli niillä jotka olivat kasvaneet paimenpojasta pomoksi.

Nyt arvostetaan jotain Stubbia, jonka on nuori (40v) opiskellut Englannin, USAN:n ja Ranskan yliopistossa.
Ei voisi kuvitellakaan että kouluttamaton ihminen pääsisi merkittävän yrityksen johtoon. No ihan sen takia että koulutettuja tarjokkaita on riittävästi.

Esim. Nokia on päässyt rassaamaan koulutusjärjestelmäämme niin että oiken sortin "päättäjiä" syntyy maahan.
UPM on rahoittanut kuulemma Lappeenrannan metsäyliopsitoa, eli teknistä korkeakoulua.

Edellinen sukupolvi sai johtamiskoulutuksen sodassa ja varusmiesaikana. Nuo asiat ovat nyt muuttuneet täysin.

Eiköhän Suomi ole uudistunut 20 vuodessa aika helvetisti, mutta jos NOKIAa ei olisi ollut, kuka tietää missä olisimme. Eli tsäkää on ollut.

.

rapevainaa

.
NOKIA kuulemma maksaa nyt 400 milj. vähemmän veroa Suomeen kun se tulos notkahti. - No onko se paljon vai vähän?

Vuosaaren rakennettiin uusi satama 5 vuoden aikana. Kustannukset olivat 680 milj euroa. Siinä on satamata, liikenne ja rautatie.
Verrataan sitten 5X 400 milj vuodessa  = sillä saisi 3 Vuosaaren satama 5 vuodessa.

Espoon metro maksaa 800 milj. Eli kahden vuoden NOKIA:n rahoilla saataisiin Espoon metro. Mutta ongelma on se että raha jäi saamatta.
Perkeleen porvarit!

S

Huvittavin piirre koko tässä keskustelussa on, että kovasti sitä arvostellaan allekirjoittaneen visionääristä tietämystä & ymmärtämystä, sekä yleisestikin kirjoittajapersoonaani, sen sijaan että keskityttäisiin itse asiaan, tai pysyttäisiin asioiden viitekehyksissä edes kohtuullisessa määrin. Se olennaiseen paneutuminen tuntuukin olevan näin vaatimattomissakin puitteissa joillekin ylivoimainen tehtävä. Mutta toisaalta jos vastapuoli ei kykene parempaan, niin turha sitä on mahdottomia keneltäkään näissäkään oloissa vaatia.

Todettakoon vielä, että olen kyllä omalla tavallani taloudenkin realiteeteista hyvinkin perillä, koska seuraan maailman tapahtumia tietystä laajemmasta perspektiivistä; en kuitenkaan siitä tavallisen kaduntallaajan kapeakatseisesta vinkkelistä. Mutta haluan tarkoituksella, ehkä vähän provosoidenkin pohjustaa esiin tavallisesta poikkeavia ääripäitä, sekä ravistella radikaaleilla tavoilla perustuksia, kyseenalaistaa niiden lainalaisuuksia - joskus myöskin värikästä retoriikkaa & vertauksia käyttäen. En ota näitä asioita myöskään niin turhan tarkasti, tai vakavasti, että niistä pitäisi antaa joitain yksityiskohtaisia 'asiantuntijalausuntoja'. Kornia on seurata, kun ihmiset yrittävät väkisin ymmärtää talouden realiteetteja, vaikka ovat niistä täysin pihalla itsekin.

- Eli yritän kaikesta tiukkailmeisestä jäykistelystä poiketen tuoda keskusteluun myöskin omia poikkeavia käsityksiäni; erityyppisiä ajatuskuvioita, jotka herättävät mielipiteitä suuntaan sekä toiseen. En odottanutkaan mitään sen kummempaa palautetta, kun nimenomaan juuri persoonaani kohdistuvia hyökkäyksiä. Tämä on tyypillistä, kun vastapuoli itse ei kykene tuomaan mitään uutta, tai omakohtaisempaa näkemystä itse varsinaiseen aiheeseen, muuta kuin puskista heiteltyjä umpimähkäisiä henkilöön käyviä roiskauksia itse aiheen tiimoilta.

- Olihan nämä kyseiset vasta-argumentit sekä affektiiviset reaktiot kieltämättä jo täysin odotettavissakin, joten se niistä persoonakohtaisista sivujuonteista tällä kertaa. Jatkakoon vaan ne 'viisaammat' & 'valistuneemmat' kadunkulkijat markkinatalouden lainalaisuuksien ruotimista. Tilastoilla & paragaafeilla ei kuitenkaan asioita muuteta tai paranneta, vaan on pureuduttava käytännön ruohonjuuri-tasolla asioiden & ilmiöiden ytimiin. Sekään ei tietenkään välttämättä pelasta meitä laman eikä taantuman kurimukselta.

- Jos säästökuurille ryhdytään, tai menoja aletaan leikkaamaan väärästä päästä, niin kyllä ne alijäämät sieltä aina joissain tilanteissa esiin putkahtaa, entistä kinkkisempinä kivenä kengässä. Se onkin sitten pelkkää poliittista kosmetiikka, eräänlaista tyhjää retoriikkaa, kun päättäjät & sijoittajat lähtevät oikomaan omia päättömiä virheitään, selittelemällä asiat itselleen parhaan päin. Siinä viedään samalla tavallista kaduntallaajaa vikisten kuin pässiä narussa. Sen myötä vedellään heikompia yksilöitä kylmästi talutusnuoran päässä. Omistava luokka kun pitää tiukasti kiinni kaikissa tapauksissa vain omastaan, eikä paljon armopaloja jakele... Näin ne hommat käytännössä etenevät!!! 

- Tiedon jyvät versovat viisautta -

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: S - 23.01.09 - klo:12:21
.
- Eli yritän kaikesta tiukkailmeisestä jäykistelystä poiketen tuoda keskusteluun myöskin omia poikkeavia käsityksiäni; erityyppisiä ajatuskuvioita, jotka herättävät mielipiteitä suuntaan sekä toiseen. En odottanutkaan mitään sen kummempaa palautetta, kun nimenomaan juuri persoonaani kohdistuvia hyökkäyksiä. Tämä on tyypillistä, kun vastapuoli itse ei kykene tuomaan mitään uutta .

No jos olet toivonut persoonaasi kohdistuvia hyökkäyksiä, niin toivottavsti vaivasi on kannattanut. 

Tiukkailmeinen jäykistely. - Sitähän tässä on viljelty.

S

Kovasti näitä 'ajatuskuvioitani' kuitenkin lainaillaan erilaisissa viitekehyksissä - jopa boldataan innokkaasti. Sehän vain vahvistaa käsityksiä & mielipiteitä niiden todellisesta tehosta, sekä vaikutuksesta.

- Helppoa myöskin on leimata toisen ajatukset; kun se malka voi löytyä omastakin silmästä, kun vain malttaa vähän peiliin vilkaista. Tosin sieltä voi ilmaantua jotain sellaistakin, mikä saattaa järkyttää pahanpäiväisesti. Se siitä & sen kestävyydestä!!!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä