Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kiusattiiks sua koulussa?

Aloittaja THL tiedottaa, 04.10.08 - klo:20:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Opettajakin?

Opettajia oli yli kymmenen. Jokaiselle opetettavalle aineelle oma opettaja.

Jokunen opettaja vaihtui kesken lukukaudenkin. Eräskin poistui kymmenen minuutin tuttavuuden jälkeen itku kurkussa.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Tiistai

Itku kurkussa?  THL on ollut koulukiusaaja, kiusannut opettajiaan.
Suomessa ei voinut eikä voi varmaan nykyäänkään hyppiä iuokkien yli. USAssa se on yleistä ja huippuoppijoille on tarjolla erikoisluokkia. Vaikka tuskin jokaisessa pikkukyläsessä.

Joskus kuulee ihmelapsista, jotka suorittavat yliopistotutkinnon varhaisteininä... katotaan, tietääkö kookle niistä..

Lista ihmelapsistahttp://en.wikipedia.org/wiki/List_of_child_prodigie
Vaikka Jay Luo, s.1970, opiskeli matematiikkaa ja valmistui 12 vuotiaana kiitettävin arvosanoin (USA)  

S

Jos opettajia oli opettamassa kyseisinä aikoina noinkin paljon, niin mahtoi koulunkäynti olla melkoisen levotonta. Ei tarvitse myöskään ihmetellä, että vaihtuvuuksin oli tiivistä, jos oppilaat käyttäytyivät miten halusivat. Kurittomuus taisi olla tuohonkin aikaan jonkinlainen ongelma.

- Yleensä koulukiusaaminen on kuitenkin yleisempää oppilaiden kesken. Harvinaisempaa on, että oppilaat kiusaavat opettajaa, varsinkaan ennen vanhaan kun kuri oli muutenkin tiukempaa. Nykyään tämäkin puoli on varmasti höltynyt moniltakin osin?! 
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 13.05.11 - klo:21:32

Itku kurkussa?  THL on ollut koulukiusaaja, kiusannut opettajiaan.
Suomessa ei voinut eikä voi varmaan nykyäänkään hyppiä iuokkien yli. USAssa se on yleistä ja huippuoppijoille on tarjolla erikoisluokkia. Vaikka tuskin jokaisessa pikkukyläsessä.

Olin pari viimeistä vuotta sellaisessa luokassa, joka tuli kuuluisaksi koko koulussa siitä, että opettajilla oli suuri vaikeuksia pitää kuria oppilaille.
Syytön minä siihen olin.

Joskus, jos tätä Outomaata vielä pyöritetään, voin kertoa yksityiskohtaisesti, miten eräs oppilaistovereistani hallitsi luokkaa nyrkeillään monen vuoden ajan. Satuin olemaan samalla luokalla hänen kanssaan kaikkiaan kuuden vuoden ajan. Asuimme samassa taloyhteisössä, joten olimme kavereita keskenämme. Tämä kaveruus oli suureksi avuksi siinä, ettei muut oppilaat uskaltaneet kiusata minua. No, oli siinä kiusaamattomuudessa muitakin syitä.
Yleensähän poikkeavia oppilaita kiusataan sen kun ehditään. Oikein porukalla.

Kuten jo edellä kerroin, eräänlaista kiusaamista ja kiusaantumista oli siis opettajien ja minun välisessä touhussa. Siinä ihmettelyn lomassa.

Tuolla edellä Ässä kirjoitti erityisluokasta. Sellaisesta en sentään saanut kokemusta, mutta erityistehtävistä kyllä. Apuopettajan pesti tarjottiin heti ekaluokasta lähtien.

Suurimmat moitteet sain opettajilta siitä, että otin oppia koulun ulkopuolelta – etenkin kirjastoista. Sit mua moitittiin siitä, että tein bisnestä muiden oppilaiden hitaasta oppimisesta.

S

Johan olikin sitten varsin opettavainen kouluaika, jos sen varjolla sai tehdä jopa omanlaistaan 'bisnestä', toimimalla samalla apuopettajankin toimessa - tosin kyllä noiden kerrottujen anekdoottien valossa hieman erikoislaatuisessa, ehkä jopa arveluttavassa oppimisilmapiirissä. Ihme jos tuollaisessa koululuokassa jotain tuli opittua, muuta kuin ehkä jonkinlaista pelon maantiedettä.

- Nykyään koulumaailmassa erityyppiset uhkailut, tai opettajaan kohdistuva terrorisointi saadaan varmasti jo aikaisessa vaiheessa joillakin keinoin kuriin. Tietenkin vain, jos asiat otetaan vakavasti, tai esiintyviin tapauksiin puututaan entistä hanakammin. Ongelmakohtiin, sekä myös syihin & seurauksiin olisi orientoiduttava niin, että mm. ennaltaehkäisyyn keskitytään yhä paremmin.

- Tämä vaatii tietenkin koulutoimeltakin yhä järeämpiä otteita, jos nimittäin halutaan noudattaa ns. nollatoleranssia, mikä on tietenkin tarvittavien resurssien puuttuessa aika haastava tavoite jo sinänsä. Koulukiusaaminen on kuitenkin vakava ongelma, joka ei pelkällä yleisellä päivittelyllä tai paasaamisella lopu!  
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Patu

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Patu - 14.05.11 - klo:18:12

Aika kultaa muistot. THL:lläkin.

Niin, ei se silloin vielä ollut kultaa, mitä vuolin, siis sain toisilta oppilailta, kun myin heille kotitehtävien ratkaisuja.

Siis siihen saakka, kunnes opettajakollegio kielsi moisen toiminnan. No, sen toki myönsivät, että nimenomaan bisnestähän he tunneillaan opettivat...

Olisi pitänyt vain odottaa siihen saakka, että se koulutus loppuu ja sit vasta toteuttaa niitä oppeja.

Opettajat perustelivat kantaansa mm. sillä, että eiväthän nämä oppilaat täällä mitään opi, jos he voivat ostaa valmiit ratkaisut minulta. Oppilastovereideni pitää nähdä itse vaivaa ja tehdä työtä oppiakseen tekemään niitä ratkaisuja ihan itse.

Patu

Ja sinä sitten rupesit lahjoittamaan niitä ratkaisuja?

Opettajat pelasi ihan reilusti. Ikävä temppu olisi ollut usuttaa verottaja kimppuusi.

Tuo kuulostaa vähän heikolta businessidealta. Yksi neropatti ostaakin vastaukset ja myy ne eteenpäin pienemmällä hinnalla. Olisihan ne opettajat voineet opettaa tämän tavan tehdä businesta.
No, toki voi sitten myydä tuolle neropatille väärän vastauksen, hänhän sen levittämisestä vastaa.
Obviously you are not criminally-minded.

THL tiedottaa

Eihän niitä vastauksia myydä milloin tahansa, vaan juuri tunnin alkaessa. Eli ei siinä ole kenelläkään aikaa alkaa niitä monistamaan ja levittelemään eteenpäin.

Sit on vielä tuo luotettavuusaspekti. Miksi joku ostaisi epäluotettavan paperin, jos saatavilla on täydellinen versio?

Toisaalta, löytyi sellaisiakin kavereita, jotka totesivat, etteivät he voi aivan minun laatimani paperin perusteella vastata opettajalle (esimerkiksi kokeissa), vaan he tekevät muutaman virheen, jotta eivät paljastuisi.

Älkää nyt sitten kysykö, mistä sain etukäteen tietää koekysymykset... verkostoituminen ole mikään uusi keksintö.

Patu

Osaat sinä busineksen. Anteeksi epäily.

Sinä tulit siis tunnille nippu vastauspapereita kainalossa. Ei ihme että opet huomasi.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä