Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kysy asiantuntijalta

Aloittaja AveLazio, 01.01.09 - klo:01:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Suolasta.

(Käytetään silloin, kun joku puhuu määrätyllä tavalla.)

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Tiistai


Pohjois-Pohjanmaalla tuima on vain tuima ilme. Ei olisi tullut mieleenkään yhdistää sitä suolaan.. korkeintaan, jos on syönyt liottamatonta suolasilliä.

mrsFox

Pohjois-Karjalassa tuima tarkoitti paikallisten mielestä suolaista, ja minulle kainuulaisena taas suolatonta. Tuon asian kanssa tuli tutuksi toistakymmentä vuotta. Mutta tosiaankin muualla itäisessä Suomessa tuima on tuimaa=suolatonta.

Tuima on tuuli ja pimeä on taivo,
suuri on ulapalla aaltojen raivo..

AveLazio

At a narrow passage there's no brother, no friend

Paha setä

Nyt pitää kääntyä asiantuntijan puoleen kun olen yrittänyt netin syövereistä etsiä musiikkia, joka on peräisin miltä tahansa vanhalta, rätisevältä ja särisevältä lp-levyltä. Sen pitäisi kuulua myös äänitiedostossa sen rätinän ja särinän. Osaaks joku jelppaa?
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-


Muisto Keijo Kullervo

Olen mielessäni jo monta kuukautta pohtinut erästä asiaa... Asia On seuraavanlainen:

"Jos minä tai valtio olemme velkaa emmekä tiedä sitä, että miten selviän tai selviämme lainoistamme, korjaantuuko se laina sillä, että otan tai otamme lisää velkaa jolla maksamme edellisen velkamme? Eikö meillä ole kahta kauheampi velka taakka kun joudumme maksamaan kaiken korkojen kanssa?"

Auttakaa hyvät ihmiset ja kertokaa missä asiassa olen väärässä ja missä asiassa oikeassa?
Tietysti jos olisi takaajia pilvin pimein - laina hoituisi ehkä paremmin - niin kuin Onkin.
K.K.
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Muisto Keijo Kullervo

#836
Onkos se 'itikka' jota lypsetään l. lehmä vai vain hyönteinen joka imee verta Sinusta?

K.K.
"Tie, Totuus ja Elämä?"

AveLazio

Itikka on Länsirannikolla lehmä. Muualla hyttynen.
At a narrow passage there's no brother, no friend

karpalo

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 23.06.11 - klo:23:09
Itikka on Länsirannikolla lehmä. Muualla hyttynen.

Länsirannikolla ja länsirannikolla. Kyllä meillä täällä länsirannikolla Rauma-Pori-ja ehkäpä Vaasaan saakka on aina lehmät olleet lehmiä.

S

#839
Kyllä tietääkseni ainakin Pohjanmaalla käytetään lehmästä ilmaisua itikka. Se on tietenkin paikallista murretta, joka on levinnyt mm. Peräseinäjoelle asti. Itikkahan tarkoittaa tietenkin yleisesti ottaen hyttystä, tai on jotain muuta hyönteistä tarkoittava sana.

- Lehmä taas on alatyylinen haukkumasana myös naisesta puhuttaessa. Tietenkin jossain päin suomea saatetaan heitäkin kutsua myös itikoiksi. Mutta eri murteiden levikit ovat yleensä niin laajoja, että mitään täysin tarkkoja luonnehdintoja on vaikea antaa!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä