Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Jeesuksen 2. tulemisen haasteellisuus

Aloittaja Eugen, 02.06.10 - klo:11:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 22 Vieraat katselee tätä aihetta.

S

Sitten on niitä, jotka eivät ole varsinaisesti mitään opettajia/opastajia, vaan jotain siltä väliltä; eli asioiden selvittäjiä, tutkijoita, avarakatseisia ajattelijoita; jotka eivät pääasiassa ajattele asioita yksinkertaisesti, tai eivät kirjoituksellisten tyyliseikkojen vuoksi halua selittää juttujaan helppotajuisesti - vaikka kuulijakunnan kannalta se ehkä olisikin olosuhteet huomioon ottaen kaikkein tarkoituksenmukaisinta.

- Pedagogisessa mielessä olisi tietenkin mielekkäämpää, että ihmiset oppisivat myöskin itsenäisesti tulkitsemaan vaikeaselkoisemmankin tekstin syvempiä kerroksia. On pohtijoita, jotka haluavat herättää moninaisia mielikuvia, saada ihmiset ajattelemaan asioita pintaa syvemmältä. Hoksaamaan jutun jujun ns. omakohtaisten 'ahaa-elämysten' kautta. Valmiiksi pureskeltu rautalangasta väännetty ajatus lukuisine selityksineen, ei yleensä herätä tulkitsijaa havaitsemaan kirjoituksen monivivahteisuutta, tai siihen mahdollisesti kätkeytyvää värikästä muotokieltä.

- Pelin henki siis on; että puhujia/kirjoittajia, myös kuulijoita/vastaanottajia on erilaisia - joten näillä mennään. Yritetään ymmärtää niitäkin, jotka eivät kaikkea tajua, vaikka vaikeata se välillä olisikin. Kädestä pitäen ohjaaminen ei kuitenkaan ole se oma juttuni. Jos jatkuvasti joutuu jälkeenpäin selittelemään juttujensa ns. clueta, niin kyllä niiltä selityksiltäkin putoaa äkkiä pohja pois... siinä luovuttaa silloin jo joku muukin kuin asian alkuperäinen alullepanija! 
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 04.06.10 - klo:23:45
Hyvä opettaja osaa selittää vaikeimmatkin jutut niin yksinkertaisesti että jokainen ne ymmärtää -

Kyl maar jos nää oppilaat ovat yksinkertaisia

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 04.06.10 - klo:23:45
Hyvä opettaja osaa selittää vaikeimmatkin jutut niin yksinkertaisesti että jokainen ne ymmärtää - huono opettaja luovuttaa jos joku ei ymmärrä mitä hän sanoo.

Jokainen?

Älä ny naurata, Lumooja!

Olen sen verran itsekin opettanut, jotta tiedän sen, että opetettava aineisto ja itse opetustapahtuma on sovitettava kuulijakunnan mukaan. Mikäli kuulijat, eli opetettavat, ovat koostumukseltaan, taustoiltaan ja kyvyiltään kovinkin heterogeenisia (erilaisia, eritasoisia) ei voida opettaa niin, että KAIKKI ymmärtäisivät.

Jos opetettaisiin niin, että kaikki pysyisivät kärryillä, niin ennen tunnin puoliväliä opetettavista olisi yli puolet häippäissyt paikalta.


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

S

Tuossa se opettamisen paradoksi juuri piileekin. On hyvinkin erilaisia oppijoita, jotka omaksuvat asiat omassa tahdissaan. Jotkut pidemmälle ehtineet taas ovat omaksumissaan tiedoissa/taidoissa muita niin paljon edellä - että he turhautuvat, jos opetus laahaa heidän mielestään oman älyllisen tasonsa alapuolella.

- Tasapäistäminenkään ei ole oikea ratkaisu opetuksellisessa mielessä ajatellen. Aina ei voi kuitenkaan ajatella myöskään kaikkien osapuolien mieltymyksiä, koska jokaista ei voi millään opetustilanteessa miellyttää, tai kaikkien tarpeita kerralla tyydyttää.

- Olisi siis tehtävä jonkinlaisia mielekkäitä kompromissejä sen suhteen, mitkä ovat kunkin oppilaan oppimisen motiivit suhteutettuna ryhmän intresseihin nähden. Tähän ei välttämättä kuitenkaan löydy yhtenäisiä resursseja, tai mitään yhdenlaista toimivaa systeemiä. Ihmiset ovat yksilöitä, omine kykyineen/taitoineen, sekä oppimisominaisuuksineen. Joka sopii toiselle, ei välttämättä sovi jollekin muulle!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

karpalo

Lainaus käyttäjältä: se - 05.06.10 - klo:09:25
Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 04.06.10 - klo:23:45
Hyvä opettaja osaa selittää vaikeimmatkin jutut niin yksinkertaisesti että jokainen ne ymmärtää - huono opettaja luovuttaa jos joku ei ymmärrä mitä hän sanoo.

Jokainen?

Älä ny naurata, Lumooja!

Olen sen verran itsekin opettanut, jotta tiedän sen, että opetettava aineisto ja itse opetustapahtuma on sovitettava kuulijakunnan mukaan. Mikäli kuulijat, eli opetettavat, ovat koostumukseltaan, taustoiltaan ja kyvyiltään kovinkin heterogeenisia (erilaisia, eritasoisia) ei voida opettaa niin, että KAIKKI ymmärtäisivät.

Jos opetettaisiin niin, että kaikki pysyisivät kärryillä, niin ennen tunnin puoliväliä opetettavista olisi yli puolet häippäissyt paikalta.


Joo., ei kaikkea voi aina laittaa opettajan piikkiin. Itsekin kouluja käyneenä tiedän ja olen ollut sellaisilla luokilla oppilaana, niinkuin varmaan kaikilla on samanlaisia kokemuksia., että opettajalla ei ole ollut käytännössä kyllä MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA saada kaikkien oppilaiden tajuamaan joku visainen asia yhtä lailla.

Ei siis niin mitään mahista. Sitten on olemassa sellaisia vanhempia., joiden mielestä on huono ope., kun se meidän HuliVili ei ole luokan priimus?l


THL tiedottaa

Sama koskee foorumeille kirjoittamista.

Kukaan meistä ei voi kirjoittaa niin, että jokainen nettiin sattumoisin osunut ymmärtää kaiken kirjoittamamme.

Meidän on kirjoitettava sille lukijakunnalle, sen tasoisille lukijoille, joiden oletamme kykenevän tekstiemme ymmärtämiseen.

Mitä, näkikö joku jo Jeesuksen?


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

S

Ainakin sen käsityksen voi saada, kun lukee näitä meidän tänne postaamia kirjoituksia. Jotkut netissä pyörivät persoonat ovat varsinkin omasta mielestään hyvinkin eteviä, päteviä, taitavia, yms. erikoislaatuisia poikkeusyksilöitä; että siinä seurassa voi joku heikkolahjaisempi kokea jo erinäisiä alemmuuskomplekseja.

- Mutta turha kai itseämme on toisiimme verrata. Jokainen on ainutkertainen yksilö omana itsenään; puutteineen, vikoineen, sekä muine heikkouksineen. Tuskin täydellistä kaikkitietävää moniosaajaa löytyy juuri mistään - sellainen luonnonoikku kun on hyvinkin harvinaista laatua, jonka ominaisuudet ovat ylivertaisia muihin nähden!

- Tuskin edes tämä tarunomainen profeetallinen messias, muiden samankaltaisten satuolentojen mytologioiden mukaan olisi ollut mikään yliluonnollisuuden perikuva. Pikemminkin hän oli tässä kyseisessä tarinassa kuvattu haavoittuvaksi, epätäydelliseksi, kaikessa hyveellisyydessäänkin. Juuri sellaineksi, mihin ihmiset voivat omassa heikkoudessaan osittain samaistua - nostamalla hänet jalustalle keulakuvakseen, eräänlaisen ikonin ominaisuudessa! - Voiko siis meistä joistakin tänne kirjoittavista sanoa samaa...?!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Canardian

Tottakai pitää pitää eri tason luokkia, mutta silti jokainen voi oman tason luokassa oppia kaiken jos opettajalla vaan kyvyt ja kärsivällisyys riittää.
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com

THL tiedottaa

Joo, ja eikö se mene niin, että fiksuimmat oppilaat oppivat huonosta opettajasta huolimatta.

Enemmänkin kuin mitä opettaja on opettavinaan.


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Canardian

Sekin on totta, ja silloin olisi hyvä että luokassa on yksi fiksu oppilas joka korjailee ja epäilee opettajan sanoja kokoajan :)
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä