Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Jeesuksen 2. tulemisen haasteellisuus

Aloittaja Eugen, 02.06.10 - klo:11:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

AveLazio

Lumooja, jos saan pyytää, siirrä koululaishuumorisi muualle. Yritän tässsä nyt saada tosi asiaa ihan oikeasti esille. Saat täten kirjoihini yhden (1) idioottipisteen.
Lexie, olet siis agnostikko. Jep. Eli sitä ainoaa lajia, joka ei ole uskovainen.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Canardian

Ei sitä muulla tavalla voi ilmaista. Pelkkä Jumala sana on liian karkea, koska on olemassa kymmeniä eri määritystä tai käsitystä Jumalalle. On Kristinuskon Jumala, on Islamin Jumala, on tieteellinen Jumala, on Jumala miksikä hänet jokainen kuvittelee eri tavalla, ja vaikka kaikki käyttävät samaa sanaa, jokainen tarkoittaa osittain tai täysin eri asiaa. Raamattukin sekoaa itse näihin eri Jumaliin jatkuvasti. Välillä Jumala osaa puhua, välillä se osaa vain mölytä, välillä se on nainen, välillä se on monikko, jne...
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com

Canardian

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 21.07.10 - klo:17:09Lexie, olet siis agnostikko. Jep. Eli sitä ainoaa lajia, joka ei ole uskovainen.
Ja kyllä agnostikkokin on uskovainen, sillä se uskoo siihen että Jumalan olemassaoloa tai olemassaolomattomuutta ei voida todistaa.

AveLazio

Lumooja, sä oot ihan tyypillinen venkoilija, joka ei kehtaa sanoa näkemystään. Vahvistat teoriaa tämän näkemyksen suuresta yleisyydestä sekularisoituneessa kristityssä maailmassa - mut menes kysyyn muslimeilta... Oikeasti tiedät hyvin, mitä jumaluskolla tarkoitetaan. Ujostelet. Olkoon niin. Et ole yksin, heh.
Agnostikko EI ole uskovainen. Hän ei usko eikä ole uskomatta. In-between kinda thing.

Canardian

Useammat ihmiset eivät tiedä mitä sana Agnostikko tarkoittaa. Itsekin luulin pitkän aikaan että se tarkoittaa että hän ei ota kantaa siihen onko Jumala olemassa vai ei, mutta sitten luin Wikistä että se tarkoittaa sitä että hän uskoo siihen että minkä tahansa uskonnollisen väitteen totuusarvo on tuntematon:

"Agnosticism is the view that the truth value of certain claims—especially claims about the existence or non-existence of any deity, but also other religious and metaphysical claims—is unknown or unknowable."

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 21.07.10 - klo:17:27- mut menes kysyyn muslimeilta... Oikeasti tiedät hyvin, mitä jumaluskolla tarkoitetaan.
Itse asiassa olen puhunut yhden muslimikaverin kanssa, ja hän kertoi mulle että Islamin Jumala on lähinnä voima ja/tai energia. Se on enemmän tieteellistä kuin uskonnollista. Islamissa on myös useita Jeesuksen silminnäkijöitä, ja he pitivät Jeesusta myös pyhänä henkilönä. Mohammed taas on ihan normaali ihminen, joka perusti Arabian ja on siten heidän suurin esikuvansa.

Eugen

Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 21.07.10 - klo:17:04
Minä uskon Jumalaan, jos se on olemassa.

Toisin kuin Ave sanoi, Lumon kuitti on erittäinkin osuva. Se on Epäilevän Tuomaan steitmentti: Uskon kun näen.
- Vielä ei olla nähty.
"Aye, caramba!"

AveLazio

Lainaus käyttäjältä: Eugen - 21.07.10 - klo:18:37
Lainaus käyttäjältä: Lumooja
Minä uskon Jumalaan, jos se on olemassa.
Toisin kuin Ave sanoi, Lumon kuitti on erittäinkin osuva. Se on Epäilevän Tuomaan steitmentti: Uskon kun näen.
- Vielä ei olla nähty.

Eugen, sinä aloitteleva filosofi: Eihän se ole uskomista, jos omin silmin näkee... Harjoittele vielä ennen seuraavaa postia...   :o
Lumooja, määrittelit edellä agnostismin 2 tavalla. Molemmat tarkoittavat samaa. Haloo, sullekin!  :o

Canardian

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 21.07.10 - klo:20:26Lumooja, määrittelit edellä agnostismin 2 tavalla. Molemmat tarkoittavat samaa. Haloo, sullekin!  :o
Tottakai ne tarkoittavat samaa, siksi sanoinkin sen omin sanoin mitä Wikissä sanotaan.

allekirjoittanut

Minä lapseltani kysyin myös, ja hän vastasi minulle: "Isä, usko on henkilökohtainen asia"

Olen tänäänkin jokseenkin varma siittä, että minä ymmärsin mitä lapseni tarkoitti.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: outopoika - 21.07.10 - klo:21:04

Minä lapseltani kysyin myös, ja hän vastasi minulle: "Isä, usko on henkilökohtainen asia"

Olen tänäänkin jokseenkin varma siittä, että minä ymmärsin mitä lapseni tarkoitti.

Minulta taas lapseni kysyi tätä asiaa., vastasin näin. "Lapseni, usko on henkilökohtainen asia"

Olen tänäänkin suht varma., että lapseni ymmärsivät, mitä aikoinaan vastasin heille.

Elikkä periaatteessa sama asia, mutta se ero, että sinun täytyi kysyä lapseltasi, koska et itse ymmärtänyt.

Kun taas minulle asia on ollut selvä jo pikkupojasta alkaen, toki usko on henkilökohtainen asia, aivan kuin pankkitilini Saldokin.  Eipä niitä levitellä ilmaisjakelulehdissä.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä