Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

S demokratiasta ja maailmanmenosta ylipäätänsä

Aloittaja S, 08.01.12 - klo:21:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karpalo

#30
Lainaus käyttäjältä: S - 10.01.12 - klo:21:37
Voiko tämän enää tuon paremmin ilmaista. Melkoista sirkusta on tuo politiikka tai päätöstenteko kaikkinensakin. Ei voi muuta kuin huvittuneena seurata, miten päättäjät kauniiden puheiden säestäminä patsastelevat kansalaisten kiiruhtaessa samaan aikaan innokkaina uurnille.

- Uskottavuus polittiseen järjestelmään on mennyt jo ajat sitten; eikä asiaa paranna yhtään se, että kansalaisia viilataan jatkuvasti linssiin. Heidät on saatu jopa uskomaan, että tuolla valtakunnan himoitulla virkanimikkeellä olisi jotain todellista päätäntävaltaa nyky-yhteiskunnassa. Ainakin taas joku julkipoliitikko pääsee isännöimään linnaa, seuraavat kuusi tylsää vuotta!  

Mulle tuli mieleen, kun luin tuon valitusvirren, niin ässälle sopisi paremmin semmoinen yhteiskunta, missä ei olisi minkäänlaista poliittista järjestelmää, eikä mitään muutakaan järjestelmää, ei yhtään mitään.

Silloin olisi ässän aivoitusten mukainen tilanne se, että jokainen mietiskelisi koloissaan niitä näitä, eikä tekisi tavallaan yhtään mitään muuta kuin ehkä hieman jotain ns." keräilytaloutta" voisi harrastella.
Piirreltäisiin vain paperille jotain suuntaviivoja ja oltaisiin kuulolla. Muuten mistä sitä paperiakaan tulisi, ei olisi työtä, eikä kukaan maksaisi palkkoja, oltaisiin vaan ihan muuten ja ajateltaisiin syvällisiä.


THL tiedottaa

#31
Lainaus käyttäjältä: S - 11.01.12 - klo:22:19
Nämä poliittiset koneistot ovat juuri niitä ongelmakohtia, ...

-Tosin minusta totaritäärinen yhteiskuntamalli itsessään ei toimisi yhtään sen paremmin, kuin globaali kapitalistinenkaan järjestelmä - jos ei ihmisarvoa kunnioiteta, tai epäoikeudenmukaisuus rehottaa. Jonkunlainen puolueista riippumaton liberaali välimuoto olisi kaikkein paras vaihtoehto. En ole kuitenkaan katsomuksessani ääriajattelun kannalla, eikä liiallinen holhousmentaliteettikaan ole välttämättä hyvästä. Tärkeää on kuitenkin yksilön etuoikeus toteuttaa sekä ilmaista itseään, aiheuttamatta tietenkään toimillaan muille vahinkoa.

- Yksilön valinnanvapaus on mielestäni parhaimmillaan ideaali tilanne; ...

Tasaveroinen kohtelu ei tule myöskään toteutumaan, jos jotkut tahot jatkuvasti ajavat vain röyhkeästi omia etujaan, polkemalla heikompien oikeuksia alleen!!!  

(Napsin huomattavan määrän pois tekstiä, suotakoon se Ässälle anteeksi, että oli kirjoittanut muutakin kuin rivienvälit.)

Mihin tahoon itse kuulut? Oletko niitä, joiden oikeuksia poljetaan?

Ihan vaan huomautuksena: Taidat sekoittaa poliittisen järjestelmän ja talousjärjestelmän toisiinsa iloisesti sekaisin.
Ei se mitään, näin tekee moni muukin. Tuollainen sekoittaminen on merkki perehtymättömyydestä.



Ei noista muiden puheista kannata välittää.

S

#32
Sen verran olen kuitenkin valveutuneena kansalaisena perehtynyt asioihin, että erotan poliittisen järjestelmän erityyppiset kiemurat, jonka lonkerot ulottuvat tosiaankin laajalti talouselämänkin puolelle. Demokratia taas edustaa tässä kokonaisuudessa jonkinlaista myönnytysten itseisarvoista klikkiytymää, joka jähmeydessään ei ole kovin altis suurille muutoksille.  

- Vaikka olenkin varsin epäpoliittinen hahmo, ymmärrän eri järjestelmien toimintaperiaatteet, sekä niiden monimutkaiset mekanismit. Toisaalta, tajuan myöskin miten yhteiskunnalliset rakenteet toimivat, vaikka spekuloinkin puheissani erilaisilla skeenaarioilla. Kansalaisosallistumattomuutenikaan ei tarkoita sitä, ettenkö tulisi ihmisten kanssa toimeen, tai etten ottaisi kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Ei ihmisten välisissä kommunikatiivisissa vuorovaikutussuhteissa välttämättä mitään puolueisiin sidottua politiikkaa avuksi tarvita - sitä pärjää arkielämässä ihan muilla avuilla, kuin sotkemalla kuvioihin joitain ylimääräisiä koukeroita.  

- Joskus on toki hyvä vähän kärjistää asioita, että saa niihin enemmän syvyyttä. Sarkasmikaan ei ole silloin poissuljettu tyylikeino; sillä mitä muuta politiikkakin toisinaan on - kuin yhtä suurta koomista teatteria, showta & pelleilyä, jota ei ole syytä aina ottaa kovinkaan vakavasti. Tästä puolesta pitävät huolen myös vallanpitäjät itse, omine toilailuineen...?!  
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Patu

Ymmärtääkseni kaikki mitä muut kuin Ässä tekevät on yhtä suurta koomista teatteria, showta & pelleilyä, jota ei ole syytä aina ottaa kovinkaan vakavasti.
Minä taas en vielä valaistuneena pidän Ässän touhuja yhtenä suurena koomisena teatterina, showna & pelleilynä, jota ei todellakaan ole syytä aina ottaa ollenkaan vakavasti

risto

.
Joo mut Ässä. Sä kirjotat ihan täyttä paskaa joka ei ole tästä maailmasta.
Ihan unimaailman löpinää.

Valveutunut unimaailmassa.

karpalo

#35
Lainaus käyttäjältä: S - 12.01.12 - klo:11:28
Sen verran olen kuitenkin valveutuneena kansalaisena perehtynyt asioihin, että erotan poliittisen järjestelmän erityyppiset kiemurat, jonka lonkerot ulottuvat tosiaankin laajalti talouselämänkin puolelle.

Poliittisin päätöksin pyritään ohjailemaan myös Yhteiskunnan taloudellisten rakenteiden optimaalista ja maximaalista hyödyntämistä.

Oliko Ässä noin, tuli vaan mieleeni sinun kiemuroistasi?.

Ja jos sinusta tuntuu, että jokaisella ajattelumallilla Suomessa tulisi olla oma paikkansa sanoa sanottavansa, kun sinäkään et löydä poliittiselta kartalta sitä omaasi, niin luulisimpa, että puolueita pitäisi olla 150-200, joista ehkä sinäkin löytäisit jonkun omaksesi, sitä pikkaisen Fiilaamalla.


http://www.youtube.com/watch?v=qogNtCbiEWI

Patu

Nyt osastonhoitaja on väärässä, olen pahoillani.

Ajatus että Ässälle löytyisi puolue jollain fiilauksella ja höyläyksellä on lähtökohdiltaan väärä: Ässä ei mihinkään joukkoon sulaudu, tavallisten ja hänen henkisyyttään ymmärtämättömien joukkoon, jossa jouduttaisiin toimimaan yhteisin päätöksin.
Ei, ei, ei.
Vaikka Ässä perustaisi oman puolueen, ei se onnistuisi. Puolue on aina yhteistoimintaa.
Ässä kulkee omia teitään, mieluimmin auraamattomia ja ilman sähkövaloja.

THL tiedottaa

Ei muuta ku Ässä opiskeleen!
Tässä aluksi:

"Jos politiikassa ja poliittisissa suhteissa katsotaan tavalla toisella olevan kysymys vallasta ja hallitsemisesta, poliittisena järjestelmänä voidaan periaatteessa Robert A. Dahlin tavoin pitää jokaista inhimillisten suhteiden pysyvää muodostelmaa, jossa vallalla, hallitsemisella tai auktoriteetilla on merkitsevä osuus.

Näin ollen poliittinen järjestelmänsä on myös esimerkiksi kerhoilla, yhdistyksillä ja järjestöillä, liikeyrityksillä ja miksei perheilläkin. Poliittisen järjestelmän lisäksi näillä yhteisöillä voi ajatella olevan materiaalisiin resursseihin ja erityisesti aineellisten tarpeiden tyydyttämiseen liittyvä taloudellinen järjestelmä sekä ylipäätään ihmisten ja yhteisöjen välisestä vuorovaikutuksesta koostuva sosiaalinen järjestelmä.

Dahlin näkemystä voidaan kutsua poliittisen järjestelmän laajaksi määritelmäksi. Sen etu on siinä, että voimme valtio-oppineina tai politiikan tutkijoina käyttää teorioitamme ja käsitteitämme erilaisten ihmisyhteisöjen analysointiin."

http://blogs.helsinki.fi/vol-spj/pol-jarj/

(Otin tahallani sellaisen opinto-aineiston, joka ei vaadi lukijaltaan minkäänlaisia ennakkotietoja tai erityistaitoja. Lukutaito riittää.)



Ei noista muiden puheista kannata välittää.

risto

.'
minä minä minä ja minä.

Kysymys oli presidentti kisasta ei minästä. Onneksi keskustelu meni siihen että "minä haluat että maailma pysähtyy minun kohdalle".

Minä tiedän, minä olen tutkinut, Suomi ei tarvitse presidenttiä. Koko Suomen johto on turha eli liian heikko. Sitä viedään kuin pässiä narusta. Näin siitä enneunen jo 5 vuotta sitten.

Jos presidentti olisi vahvempi, hän voisi säilyttää vakanssinsa. Tässä vaan on yksi ongelma. Kun kansan enemmistö on valinnut presidentin, kuka sen erottaa.
Mutta jos presidentti vaan lomautetaan esim. laman ajaksi, ei kai siinä edes perustuslaki voi olla eri mieltä.

.

S

#39
Olen elämää itseopiskelleena tullut itsenäisesti toimeen ilman päivänpolitiikkaa, enkä sitä ole liiemmin tarvinnut arjessani. En ole kuulunut järjestöihin, yhdistyksiin enkä liikeyrityksiin, eikä läheiset perhesuhteenikaan ole politiikalla kyllästettyjä. Yhteisöllisyys omassa lähipiirissäni perustuu ihan muihin arvoihin, kuin poliittiseen vakaumuksellisuuteen.

- En kiistä etteikö valtaväestössä käydä paljonkin mm. sosiaalipoliittisia vääntöjä, mutta yksilön arki koostuu paljon muustakin kuin poliittisen aatteen esiintuomisesta. Eriarvoisuuden tai oikeudenmukaisuuden ajaminen ei siis välttämättä tarvitse taakseen niinkään valmiin aatteen palvontaa, tai edes talouselämän opintoja. Sitä pärjää ihan omilla avuilla, kun elämänhallinta on kunnossa. Harmi vain että joillekin ihmisille lähin omainenkin on edelleen viranomainen. Tämä arveluttava ilmiö taas kertoo jo itsessään yhteiskuntamme tilasta aika paljon.  

- Enemmänkin elämä on laajan kokemukseni myötä opettanut näkemään asioiden merkityssuhteita niiden eri kanteilta, erilaisia sidonnaisuuksia välttäen. Tähän kaikkeen tarvitaan enemmänkin kehittynyttä psykologista silmää, arjen tuntemusta, sekä katutason perspektiiviä ruohonjuuritasolta lähtien, kuin mitään yksisilmäistä poliittista orientoitumista. Byrokraattinen koneisto kun on pahimmillaan vallanhalun maksimointia, jossa heikosti pärjäävä ihminen unohtuu kylmäkiskoisten systeemien alle, joka taas lisää entisestäänkin pahoinvointia yhteisöllisessä mielessä!  
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä