Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Hyödyllisiä ajatuksia

Aloittaja risto, 30.08.12 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Posiella

Hei hyvä oudot ystäväni! Ensinnäkin kiitos tästä keskustelusta! Meillä kotona ei muut paljoa lue kuin minä, joten tosi mukavaa keskustella näistäkin teidän kanssa!

Lainaus käyttäjältä: juuli - 01.09.12 - klo:13:09
Olen sen lukenut enkä yhtään tykästynyt.
Ihmettelen millä eväillä Oksanen neuvostomiehitystä arvostelee.  Perheineen Suomessa asunut, koulunsa käynyt. Ei ole nähnyt minkäänvaltakunnan miehitystä.

vvt

Juuli, ymmärrän, että koet Puhdistuksen synkäksi. Ei siitä tarvitse tykätäkään.
Mutta samala tavalla, voisi sanoa, että millä oikeudella Mika Waltari kirjoitti Sinuhe Egyptiläisen ja Antti Tuuri omat kirjansa ajoista, jolloin eivät ole eläneet?

vvt
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

Posiella

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 01.09.12 - klo:13:31


Kun mainitsin äskettäin Eila Kalininalle, joka eli 6 v. lähtien 58 vuotta Neuvostoliitossa, että Sofi Oksanen on menestys USAssakin ja kääntäjä on  tykännyt, niin sanoi ettei itse tykkää.
Hän, jos kuka on kokenut kaiken. Stalinin vainot ja kurjuuden.. isä tapettiin maanpetturina. Mutta hän on elänyt siellä ja ollut oikeiden venäläisten kanssa tekemisissä ja jossain kohdassa kirjassaan kirjoittaa kiittävänsä onneaan, että hänen ja sisarustensa kohdalle sattui järkeviä ja empaattisia ihmisiä = venäläisiä, jotka ymmärsivät heidän ahdinkonsa. Muuten olisi varmaan kuollut nälkään- vähältä piti.

vvt

Puhdistus käsittelee neuvostomiehitystä naisen näkökulmasta. Siitä saa yksipuolisen kuvan ryssävihaisena. Mutta Stalinin lehmissä Sofi kertoo, miten venäläiset auttoivat Siperiaan häädettäviä ja olivat heille hyviä, mitä taas virolaiset eivät olleet. Siinä kerrottiin, miten tietyistä suojeluskuntalaismielisistä taloista haettiin väki Siperiaan. Mutta venäläiset neuvoivat, mitä pitää ottaa mukaan, ja miten toimia. Samassa tilassa olleet virolaiset eivät auttaneet. Ja sillekin oli syynsä.  Eli jos lukee vain Puhdistuksen, ei tiedä kokonaisuutta.

Asioilla on niin monta puolta. Mummoni oli ryssävihainen, isäni taas ei. Hän ystävystyi Karjalan kotitilallensa muuttaneiden Siperiasta pakkomuutettujen venäläisten kanssa ja ei ollut heille katkera mistään. Kun vierailin noiden venäläisten luona, en ollut koskaan kokenut vastaavaa vieraanvaraisuutta. Tavalliset ihmiset eivät sodi, vaan armeijat ja valtiot.

vvt
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

Juuli Hukkaskukka


Oksanen kulkee mustat lasit silmillä.  Ja silmälaput varmuudeksi.
Waltari sekä Tuuri eivät tee niin. Waltarin Sinuhea voisi pitää
vaikka oppikirjana historiantunnilla.
Oksasen Puhdistusta ei voi.
En arvosta, en yhtään.
Niin on venäläisvastainen kuin ikinään olla voi.
Jos oisi edes vihjaissut, vertailusta puhumattakkaan,
saksalaismiehitykseen olisi kirjassa jonkunnäköistä tasapainoa.
Nyt on pelkkää ryssävihaa.
Waltarista , Oksasesta ei vio puha samalla viikollakaan.
Ei voi vertailla, niin omaa luokkaansa on Waltari.
Oksasen kirja on paikoin jopa lapsellinen, ei uskottava.
Waltarista ei voida samaa sanoa.
.
reino & aino hukkanen

karpalo


Patu

juulin kirjoitukset panevat vähän poikkeamaan kirjallisuuden käsittelystä.

Venäläiset tekivät kauheuksia, sen tietävät myös suomalaiset ja varsinkin rajan pinnan pohjoiskarjalaiset. juulin ajatus, että niistä ei pitäisi kirjoittaa koska saksalaiset tekivät enemmin, on loogisesti kestämätön. Ennen kuin mistään hirmuteoista, oli ne sitten Afrikassa tai Kosovossa, kertoo pitää tehdä vertaileva tutkimus onko jossain vielä kauheampaa.
Eikä minua saa sakottaa ylinopeudesta ennen kuin kaikki minua kovempaa ajaneet on sakotettu.

Vaikka tekoja tekevät yksilöt, se mitä Virossa koettiin oli järjestelmän tekoja. On itsestään selvää että on olemassa vieraaanvaraisia venäläisiä, mutta oli myös niitä jotka partisaaneina tappoivat Suomessa 181 lasta ja naista. Ja ylpeilevät mitaleillaan vieläkin.
Lapsensa menettäneitä ei lohduta se, että saksalaiset olivat vielä julmempia.


Posiella

vvt                         Ihan hyvä, että saadaan, Juuli, sinusta uusia puolia esiin. :) Taidat olla puoluekannaltasi vasemmalle menevä. Sekaan sopii.    ;D  vvt
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

Tiistai

#46
Lainaus käyttäjältä: kulman takaa - 01.09.12 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 01.09.12 - klo:13:41
. Rikastuvat tähän astisilla julkaisuilla?

Ketkä siellä rikastuvat?

No, sehän on OY. Siis osakkeiden omistajat, jos se ei kirjoita miinusnumeroita, Sitten vain vahingon rajoitusta.
Veikkaan päättäjien siellä omistavan isohkon paketin firmansa osakkeita. Ja nehän yleensä yrittävät maksimoida firman voittoa jo oman uraputkensakin takia.  
En tiedä, eikä googlekaan tiedä, vai tietääköhän.. Minä en tiedä paikasta mitään, mutta mainitsemani T:R. on pariin kertaan sellaista maininnut.. jopa Sofi Oksasen ja että pari muuta tunnettua kirjailijaa kuulemma pyrkii myös toiselle kustantajalle.

Aprilli

Sodassa tapahtuu aina kauheuksia riippumatta siitä, kirjoitetaanko niistä vai ei. Kirjallisuudessa faktat ja fiktiot tuppaavat
aina olemaan sisko ja sen veli, paitsi tietenkin tietokirjallisuudessa.

Aikoinaan Waltari ja Linna nahistelivat kuin kissa ja koira omista totuuksistaan.

Väinö Linna ei malttanut millään lopettaa sättimästä Waltaria "satusedäksi" ja setä itse haukkui Linnaa pahimmaksi
"kommarifiktuuriksi" sitten aikojen. Ehkä vähän sivistyneemmillä sanoilla kuitenkin.

Niin se vaan taitaa olla, että romaannikirjallisuudessa toden ja tarun raja on se kuuluisa veteen piirretty viiva.

Josta pääsenkin hyvän aasinsillan kautta päivän lehtiartikkeliin, jonka mukaan Vaalassa on ihmetelty koko kylän
voimin hanoista tulevaa liukasta vettä!

Tässä vaiheessa taytyy vaan ihmetellä mitä multa on jäänyt väliin.
Liukasta vettä.

AveLazio

Ei sodassa kauheuksia tapahdu. Siellä on iloa ja surua - kuten siviilissäkin.

On pakko sanoa, että sodan kauheutta hirvittelevät eniten henkilöt, jotka eivät sotaa ole itse kokeneet. Logiikka hoi!

Nimim. "Sotinut"
At a narrow passage there's no brother, no friend

Patu

Lainaus käyttäjältä: kulman takaa - 01.09.12 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 01.09.12 - klo:13:41
. Rikastuvat tähän astisilla julkaisuilla?

Ketkä siellä rikastuvat?

Bonnier.
WSOY kuului Sanoma-konserniin kunnes se myytiin viime vuonna Bonnierille.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä