Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Juulin Ikioma

Aloittaja juuli, 13.08.12 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Niiskuneiti

Lainaus käyttäjältä: Juulianna - 22.10.19 - klo:21:54


;D Osaatkohan, niisku ??? ;D
.

Sinä varmaankin näit, minä en.

Juulianna

#1171
Lainaus käyttäjältä: Niiskuneiti - 22.10.19 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: Juulianna - 22.10.19 - klo:21:54


;D Osaatkohan, niisku ??? ;D
.

Sinä varmaankin näit, minä en.

Nyt menit helppoon. Hah. Tottakai minä näin kun sivusta seurasin
sinun ja sen aasin tuijottelua. Yritä nyt jotenkin käsittää. ;D ;D ;D
En vastaile enää typeryyksiisi.
.
Niin kaunis on maa,,

Niiskuneiti

Lainaus käyttäjältä: Juulianna - 22.10.19 - klo:23:41
Lainaus käyttäjältä: Niiskuneiti - 22.10.19 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: Juulianna - 22.10.19 - klo:21:54


;D Osaatkohan, niisku ??? ;D
.

Sinä varmaankin näit, minä en.

Nyt menit helppoon. Hah. Tottakai minä näin kun sivusta seurasin
sinun ja sen aasin tuijottelua. Yritä nyt jotenkin käsittää. ;D ;D ;D
En vastaile enää typeryyksiisi.
.

Taisit luulla, että murjaisit hyvänkin vitsin? Missäs sinä olet muka minut nähnyt? Jossain keksimässäsi lentokoneen kameran ottamassa kuvassa vissiinkin. Tuliko ihan multimediaviestinä kännykkääsi?  ;D :P

karpalo

Hauskan näppärää keskustelua, jatkakaa toki, niin on ainakin jotain täytettä näilläkin saiteilla.

Juulianna

#1174


Ois kiva nii. Vaan ei näin kun nyt on ollut.
En voinut kuin nauraa kun kuulemma olen lentokoneenkin keksinyt. Ja reitit sille. Poika siis kävi Usassa kaverinsa kanssa. Oli kolme viikkoa ja milläs sinne muulla kuin lentämällä. Lentokoneella siis. Matkan mahdollisti loma ja kahdeksan vuoden säästäminen50 € / kk .
Kaikenlaista siellä pojille sattui. Kumpikaan kahdesta täältä hankitusta jostain puhelinkortista ei toiminut siellä muuta kuin Alabamassa. Heti rajalla alkoi navigaattori toimia. Ostivat sieltä puhelimen joka sitten toimi.
Hih, oli miniän antama karttakirja mukana jolla pojat reissasi alkuun.
Siitä lentokoneesta. Valitan mutta en ole sitä keksinyt. Olisikohan ollut joku Leonardo jo aikanaan jotain alkua rustaillut lupiaskin kanteen. Vaan tiedot ja väittämät jota täällä esitellään kuuluvat kyllä kivikaudelle niinkuin niiden älyttömien asioiden kirjoittaja myös.
Kerrankos joku ja jotkut matkustavat Amerikoihin asti.Minun lapsuudessani se oli ennenkuulumatonta mutta nyt se on jokapäiväistä. Ei minulle eikä pojillekaan mutta aina niissä koneissa joku ja jotkut matkustaa. Minun suunnittelemia ei liikenteessä ole.
Kaikki kuvat miltä minulla on, on lentoreitiltä  kopioitu  mitä kone antoi ulos. Niitä on puhelimessa ja tiekkarilla. Maksoivat multimediana joka niissä lukee 40 snt /kuva.

juuli
:D
jk. en tarkistanut onko kuvan alla osoite juuri tältä alueelta vai mikä se on mutta samalta lennolta.
Tässä on yksi seurantamahdolisuus .
https://lentokoneet-ilmassa.fi/
nuolella liikkuu alueet.
.
.
.
Niin kaunis on maa,,


Niiskuneiti

Juuliannalla pelaa mielikuvitus oikein loistavasti. Hän voisi olla hyväkin kirjoittaja ja keskustelija, jos järjenjuoksu sekä luku- ja kirjoitustaito toimisivat yhtä hyvin.

Juulianna

Niin kaunis on maa,,

Juulianna




NURKKATANSSIT

Sota - aika.
Tanssit, iltamat olivat ankarasti kielletty sakkojen, putkareissun uhalla.
Ihminen oli sodasta huolimatta nuori . Ei enää kelvanneet nuorisolle Keinumäen piiripyörimiset. Ei siltatanssit, niinkuin muorille ja vaarille entisaikaan. Ei niitäkään olisi voitu järjestää. Salaa vain nekin. Valssia, vokstrottia nyt olla piti. Oli kuitenkin aikoinaan rakennettu joka kylään, pieneenkin, seurojen- tai työväentalo.
Jotka kelpasi erinomaisesti. Sielua hieman ajattelutti tämä kuitenkin, toiset siellä jossain... Silti riitti nurkkatansseihin, luvattomiin aina tanssaajia, kun vain joku järjesti.
Salassa tietenkin.

Niinpä alkoi kiertää pitäjällä huhu.
Ensi launtaina tanssittaisiin Ahjolassa, seurojentalolla. Hiljaa, salaa huhu kiersi.
Siellä pelaisi musiikkia kuulu pelimanni, Korven Eetu haitarillaan. Näytöskappaleita ei sentään esitetty, kometiiaa pelattu. Senverran hävetti jo tanssiminenkin.
Koitti sitten odoteltu lauantai-ilta.
Kaunis suvi-ilta, himmeä sininen. Jokunen lintukin viserrellä lavan metsikössä yritteli. Järvi sinisenä soutelijoita odotteli. Alkoi saapua talolle tanssikansaa, ilman polkupyöriä. Hiljaisesti ympärilleen vilkuillen. Kiellettyähän oli tämä lystinpito.
Salatanssit olivat nämä.

Tytöt kretonkilenninkeissään. Puupohjakengät , saumat sääriin hiilellä vedelty, samoin kulmakynänä hiiltä käytetty. Pojilla rippipuku. Ainoa puku, hartioista kiristi, lahkeet, hihat. Pitkälti näkyi jalkaa ja käsivartta pieneksi käyneestä rippipuvusta. Ei tämä ketään haitannut. Sama oli ahdinko kaikilla. Pula-aika.
Talon lattialle oli jo hyvissä ajoin perunajauhot ripsitty. Liukas lattian olla piti.
Vetäisi Eetu ensimmäisen valssin haitaristaan. Kielón Jäähyväiset sieltä ensimmäisenä soi. Täytti sävelet salin. Pojat hitaasti, empien tyttörivistöä lähestyivät. Hämillään yhtä hämilliselle tytölle kumarrus, valssiin keinuen mukaan.
Eetu soitti. Nuoret tanssivat sydämen kyllyydestä. Tätä ei joka lauantai tapahtunutkaan. Sai nyt tanssia, oikein haitarin säestyksellä.

Äkkiä kiiri huhu, On tulossa vallesmanni.
Joku jo häkäpönttö-auton nähnyt .
Syntyi kaaoksien kaaos. Hätäisimmät eivät ulospääsyä ovesta odotelleet, taka-klaseista pihalle painelivat. Nokkospusikot lakosivat. Vauhdilla rippipukukintut lähimetsikköön vilahtelivat. Hitaammat säntäsivät ovesta  männikköön.  Oli päästävä kauas ja kuulumattomiin. Sali tyhjeni ennätysajassa.

Jäi vain tyttö, yksi ainoa. Näyttämöllä liikahtamatta seisoi.
Ei hievahtanutkaan vallesmannin äkeänä ovesta kovalla touhulla saapuessa. Oli kylän ämmiltä vihiä tansseista saanut.
Mutta tyhjäähän täällä oli. Ei ketään putkaan vietävää eikä sakotettavaa. Vain tuo näyttämöllä hievahtamaata seisova tyttö. Vaikutti tyttö vajaa- älyiseltäkin,
harja kädessä. Hurja oli ilme siinä liikahtamatta jököttäessään. Ei katsonut tytön arvolliseksi edes kysymyksiin. Oudolta vaikutti. Vallesmanni manasi ja kirosi valheita, juorujaan, perättömiä, levittelevät kylän ämmät, jouruakat. Pois oli lähdettävä. Mitäpä täällä, yksinäinen siivoojatyttö. Paikallaan seisoi kuin patsas, vähä-älyinen.
Vallesmanni lähti.

Hetken odotteli vähä-älyinen, liikahti jo paikaltaan. Nosti luukunjonka päällä oli seisomassa, kantta lattiassa. Oli näyttämön salaluukkussa piilossa vallesmannia ollut, tytön varmistaessa, monta tanssaajaa. Nyt jo nauratti, olivat vallesmannin manailun kuulleet toki.
Tanssit olivat kuitenki tanssittu, enää ei Eetukaan haitareineen paikalle ilmaantunut. Pinkonut ties kuinka pitkälle näreikköön pelästyksissään. Loputkin paikalla olijat kotiinsa suunnistivat.
Tämä silloin vähä-älyiseksi vallesmannin määrittelemä vähä-älyinen oli Juulin äitimuori, tuleva. Yksi näyttämön alla vallesmannia piileksivistä pojista oli eno. Tämän tarinan kertoja.
Ei kummassakaan, en äidissä enkä enossa,
minkäänlaisia outoja piirteitä koskaan huomattu.

Erehtyminen on inhimillistä. Voi sattua vallesmannillekin.
Pääsi silloin sattumaan.


https://www.youtube.com/watch?v=2DcD62a66Vs
kielon jäähyväiset,metrotytöt
.
Niin kaunis on maa,,

Juulianna

#1178


Siinä nyt on ne kolme inhaa vahinkoa tietävät ennusmerkit  jotka ihmispoloa koittelee. Ehkä ei näitä  kovin usein tupsahda aikuisenkaan näkyville vaan  töppöstelyikäisen on paras varoa. Ei ehkä näy kuin  tuo musta katti. Jos sattuu  semmoinen olemaan kotona, vieläpä samassa tasossa liikkuva, ei värin niin väliä, täytyy olla vetämättä hännästä tai kohtalo kourii. Sutari käy kun on päiväunilla ja tikapuita ei ainakaan kaupungissa näe paitsi marketissa kun hyllyjä täytetään mutta niitä ei lasketa.

En olisi uskonut että minulle koittaa jonkinmoiseksi hankaluudeksi tuo sutari. Nuohooja, nokikolari. Kyllä sitä kerrostaloissakin nuohotaan ne ilmastointikanavat. Niinpä tipahti postilootasta lappu jos käskettiin siivoamaan paikat esteettämiksi kun tulee sutari silloin ja silloin. No, minä tein pari päivää töitä kun kannoin saunanlauteilta vaatteet olkkariin sohvanpäähän lattialla. Minä kun en mene saunaan joka on kauhea paikka, pyörtyämö  kerrostalossa toimii sauna erinomaisesti vaatepinojen varastona. Kannoin pinoja myös oikeasta vaatehuoneesta jossa niitä oli kerros lattialla. Telkan alle sohvan päätyyn ,,,ei kovin pahasti pistä silmään.
Keittiössä ei ollut hommia. Mitä nyt kahvipannun , koriste siirsin.
Kun sutarit sitten tulivat ilmeni että olin tehnyt turhaa työtä. Oli niillä, kaksi kun tuli pitkät rassit ja imuri. Vartta riitti vaikka rapun puolelta imuroimaan.  Ei menty sisälle saunaan eikä senkummemmin vaatehuoneeseen. Kylppärin ja eteisen puolelta imuroitiin. Manailin mielessäni ja oli lähellä etten komentanut kumpaankin kunnolla sisään menemään saunaankin jotta tulee kunnolla imuroitua. Manailin vielä enemmän kun tavarat tietty piti takaisin rahdata.

Musta katti oli kova kohtalo. Tulin syksyllä, liukkaalla kelillä marketista ja saattajaksi ilmaantui harmaa katti. Iso. Pyöri rollan edessä, sekoili jalkoihin. Kun päästiin alaovelle jumittui katti nojaamaan ulko-oveen jotten voinut avata koska katti luikahtaisi portaikkoon.  Ei apua suhina ja sihinä karkoitusäänistä. Mietin mitä tehdä kun katti ponkaisi kuin raketti suoraan olkapäälleni jonka seurauksena mentiin kaikki, rolla mukaanlukien nurinniskoin. Nyt sai katti jalat alleen säntäsi rakettina roskapömpelin alle turvaan.
Alaparvekkeelle ilmestyi partasuu kaljaveikko naureksimaan ja kyselemään mihin se kattisi nyt karkasi.  Lääkärireissu tuli nilkasta. Onneksi vain pahasti muljahti ja parin viikon päästä oli entisellään.
Syljeksinyt olen muutaman kerran olkapään yli kun on musta katti näköpiirissä vaan olen varmistanut ettei ole takana ketään.
Tikapuista ei ole kokemusta paitsi mukulana kun usein tuli putoiltua. Silloinkin talvella kun navetan katto oli huima liukumäki.

Nyt vaan toivomaan jotta nyt inhat riittää. Jospa saisi vaikka alennusta kun ei tässä iässä enää niin kovin raitilla rallattele.  Tuskin saa mutta yrittänyttä ei laiteta.

juuli




Niin kaunis on maa,,

Juulianna

#1179


Kun ilmavärkit saatiin kuntoon niin lämmitys meni. Minulla kun ei ole kuin yksi patteri olkkarissa päällä mutta piti senkin vikoilla. Ja tietty nyt muutkin. Pyysin poikaa aiemmin ottamaan kiukaan sulakkeet päältä pois kun en itse sinne korkealle ylety. Mitä ne siellä tekee väijymässä jos joku joskus tulisi. Minä en mene ikuna  sinne pökertämöön. Poika otti ja lähti miniäkokelaan, kolmen kattinsa kanssa iltaa viettämään. Aamulla olisi kuulemma töihin meno kolmen vapaan jälkeen.
Mitäpä siinä. Lueskelin ja katselin telkkua. Alkoi äkisti kummasti palella. No, laitanpa patterin isommalle. Kun lähestyin tätä tämänhetkisen palvontani kohdetta säästä johtuen, ei tullut vastaan lämmintä tuulahdusta, kylmyys patterista  tunki kämmeneen. Valot toimi, mikro toimi, veski toimi. Ainoa mikä ei toiminut oli sähköpatterit. Arvelin kaikkitietävässä mielessäni jotta kyllä se siitä aamuun mennessä. Mikä lie pikkujuttu tämä.

Aamulla tai oikeastaan aamuyöllä heräsin. Paleli niin että hampaat kalisi.  Ei muuta kuin kahvia keittimeen. Lämmittäisi sekin vähä ennenkuin ihmiset, sähkömonttöörit ja muut virkoaa. Mietin mitä se poika oikein teki sähkökaapissa kun lämpö lähti , en tiedä minne.
Tuli kello senverran että soitin kiinteistöinsinöörille ja ilmoitin jotta hirviiin on kylmä. Patterit ei-kunnosssa. Heti tuli ja totesi jotta niin on. On täällä pitäjällä vielä yksi toimiva sähköliike jota sanoi hakevansa sen asiantuntijan.
Palelu senkun kiihtyi. Tuli monttööri ja haki vikaa viisi ( 5 ) tuntia. Sitten alkoi ihmettelemään josko heillä on samanlaista kojetta kuin mikä tässä on rikki. No. onneks heillä oli. Penkoi kaappia aikansa ja totesi että täällä on muutakin vikaa. Minä kiiruusti sanomaan jos ei teillä ole niin yhtäkyytiä sitten kaupunkiin tai sinne missä osa on. Minä en ala toista yötä valvomaan ja jäätymään.
Palelu sai jo melkoiset mitat.
Lähti monttööri taas ulos . Tuli ja laittoi uutta vempelettä kehiin ja jälleen sama . Piti mennä autolle kun siellä on työkalu jota nyt tarvitaan. Löytyi työkalu ja niin alkoi suloinen lämpö virrata luihin ja ytimiin. Tuli sisälle taas ja käytti uutta löytynyttä työkaluaan. Lämpöä virtasi ihan tuutin täydeltä.
Toimi vielä vaikka monttööri lähti.
Ihmettelin miksi täällä on jo hiki päässä . Oli jättänyt keittiön patterin suurimmalle mahdolliselle lämmölle. Näissä ei ole mitä asteita merkitty. Näppi ja varvastuntumalla vaan. Kysyi mille laitetaan sanoin vähän oikealle. Monttööri teki just päinvastoin.

Seuraavana päivänä tuli poika laittamaan palovaroittimen.  Aina olen kessutellut vessassa. Nyt kessureisuun tuli lisä. Heilun ja viuhdon pyyhkeellä suurimpia savuja. Kun  pahasti epäilen että oven avauksessa ulvaisee hälytin. Onneksi siinä on seinällä kotelo josta saa patterin pois.
Ei ole vielä ulvonut. Vaan varoiksi minulla on kessuoperaation aikana kuulosuojaimet päässä. Epäilen mikäli kessunhaistaja huomaa savun niin ääni on niin karmea jotta on vaarassa saada sydänhalvaus.
Näin toimien en saa.
.
juuli
jk Monttööri oli kuulemma saanut muutamia laakeja joka on kuvassa.
.
Niin kaunis on maa,,