Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Lama 2.0

Aloittaja Eugen, 17.09.08 - klo:19:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

Posiella

Vääntäkää te(kin) vaan pojat tähän(kin) asiaan.
Olen tässä(kin) asiassa asiantuntija.
Ollut sellutehtaalla(kin) töissä.
Tehdyt laskentaa kemikaalivaunuista ja kaikenlaista raporttia ja pääkirjojakin olen pidellyt.
Kysykää vaan, mikä on epäselvää tässä asiassa.
Olen jopa tehnyt tutkielman aiheesta:
Konjuktursvängingar på sellulosamarknaden!
Uskokoon ken tahtoo!!! ::)
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

THL tiedottaa

Bozi!

Mikä on nykyisin varastoselluloosan sellainen määrä, joka ylittää normaalitilanteen?

Eli miten paljon, montako miljoonaa tonnia, sellua pitää olla kertynyt maailmalla varastoon, jotta hälytyskellot soivat?

-------------

Voi, voi, kuule Bozi. Mää tarkastelin metsäteollisuutta jo silloin, kun sää pyörit kehdossa.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Posiella

Lainaus käyttäjältä: se - 29.01.09 - klo:23:08
Bozi!

Mikä on nykyisin varastoselluloosan sellainen määrä, joka ylittää normaalitilanteen?

JOS NORMAALIA ON SE, ETTÄ AINA MENEE KAUPAN, NIIN MÄÄRÄ ON MIKÄ VAAN.
NORMAALITILANTEEN YLITTÄVÄÄ MÄÄRÄÄ EI SIIS OLE.
MUTTA JOS JOKU TEKEE HALVEMMALLA JA RAHTAA HALVEMMALLA SAMAA TAVARAA, NIIN KAI SEN TIETÄÄ, MISTÄ OSTETAAN.

Eli miten paljon, montako miljoonaa tonnia, sellua pitää olla kertynyt maailmalla varastoon, jotta hälytyskellot soivat?

-------------

Voi, voi, kuule Bozi. Mää tarkastelin metsäteollisuutta jo silloin, kun sää pyörit kehdossa.

KYLLÄ SE ON NIIN, ETTÄ PUUPUOLEN IHMISET YLIHINNOITTELIVAT ITSENSÄ VIIME LAKKOJEN AIKANA JA KAIVOIVAT OMAN HAUTANSA, JONKA LAMA KAUNIISTI PEITTELEE.

THL tiedottaa

No, ethän sää ookkaan selvillä sellumarkkinoista!

Mitkä puujalkais... siis puupuolen ihmiset? Miten ylihinnoittelivat itsensä?

THL tiedottaa

http://www.metla.fi/asiakaslehti/2003/2003-1/2003-1-pilkkeet.pdf

Tuolta selviää, että maailman sellun varastotilanne oli 2,9 miljoonaa tonnia vuoden 2002 joulukuussa.

Katsokaa jostain, mikä tämän varastotilanteen kehitys on ollut tuosta tähän päivään mennessä.

Näin kirjoitettiin hyvinä vuosina:

SELLUN MARKKINANÄKYMÄT JATKUVAT HYVINÄ
26.5.1998 00:00
Kanadan hakepula pitää sellun tarjonnan kurissa
Kanadan sahateollisuudelle ennakoitujen tuotannonrajoitusten toteutuminen tuntuisi myös
maailman sellutarjonnan hillitsemisessä. -Sellutuotannon rajoituksia saattaa Kanadassa
aiheuttaa hakepula, koska kanadalaiset sellutehtaat käyttävät raaka-aineenaan lähes
yksinomaan sahahaketta. Sahat rajoittavat tuotantoaan ja sellutehtailta loppuu silloin
raaka-aine, sanoo Metsä-Botnian toimitusjohtaja Erkki Varis. -Jos maailmalla maltetaan
kesällä pitää seisokkeja ja rajoittaa sellun tuotantoa, pysyy alan hintakehitys hyvänä, sanoo
Varis. Kesällä luvassa lyhyitä seisokkeja Seisokkeja kesälle on tulossa ainakin sellua raakaaineena
käyttävälle hienopaperituotannolle. Metsäteollisuudessa uskotaan sellun
hinnankorotusten 600 dollariin toteutuvan kesäkuun alussa,koska varastotilanne on melko
hyvä. Norscan-maiden eli Suomen, Ruotsin, Norjan, Kanadan ja Yhdysvaltojen
selluvarastojen määrä huhtikuussa oli 1,5 miljoonaa tonnia. Varastoja on pienennetty
viimeksi maalis-huhtikuussa pidettyjen tuotantoseisokkien avulla. Talouskasvun
jatkuminen hyvänä metsäteollisuuden perusmarkkina-alueilla Länsi-Euroopassa ja USA:ssa
lisää yhä paperinkulutusta ja siten myös pitää yllä sellun kysyntää. Alan ylikapasiteettia puretaan
perinteiseen tapaan lyhyillä seisokeilla kesän aikana. Metsä-Botnian tehtaista juhannuksen
lisäksi seisovat Kemin ja Äänekosken tehtaat.

------------------------------

Tässä vielä vähän oppimateriaalia bulkkimarkkinoista:

https://noppa.tkk.fi/noppa/kurssi/as-74.2400/luennot/luku20.pdf

Posiella

Lainaus käyttäjältä: se - 29.01.09 - klo:23:36
http://www.metla.fi/asiakaslehti/2003/2003-1/2003-1-pilkkeet.pdf

Tuolta selviää, että maailman sellun varastotilanne oli 2,9 miljoonaa tonnia vuoden 2002 joulukuussa.

Katsokaa jostain, mikä tämän on ollut tuota tähän päivään mennessä.

Kuules ny, jos mulla on täällä varastossa tavaraa määrä X, ja markkinat vetää, on ihan sama, onko määrä X ta miljoona x X.
Kaikki menee.

Jos ei ole kysyntää, niin aivan sama, vaikka x olisi mikä tahansa. Markkinat ei vedä ja ainut, joka hyötyy, on verottaja, joka on sitä mieltä, että olen varakas, koska minulla on tilikauden vaihtuessa niin iso varasto. Verokarhu napsaa veroa siitä varastosta, minullahan on varallisuutta!

"varastotilanteen kehitys ", voi se jeesus sun kanssa!!!!

THL tiedottaa

Ilmankos koko metsäteollisuus on ny hätää kärsimässä, kun et oo Bozi niitä neuvomassa.       ;D

Paljonko metsäteollisuuden kapasiteettia on suljettu Euroopasta viimeisen viidentoista vuoden aikana? Hei, älä lunttaa tästä ketjusta!

Posiella

Ja tähän voisin vielä pitää sulle pienen selityksen: Sellutehtaat ostaa rakka-aineen euroina: puutavaran, palkat kaikki hitsin jutut.
Sitten myydän dollareissa. Ja kurssi on ollut tosi huono, raaka-aineen hinta nousee, myyntihinta laskee. Kuinkas ollakaan, rahtikin on euroina.

Onneksi ei sentään puntina. Mutta just juttelin mun yhden englannin toimittajan kanssa tänään. Ovat siellä ihan helisemässä, kun raaka-aineiden hinnat nousee euroina koko ajan ja kotimaan hintoja on ollut pakko nostaa "huge". Sitten Suomen tärkeimpiä paperin vientimaita on Iso-Britannia, joka on ihan kuralla puntiensa kanssa. Eihän ne osta, kun kurssi heikkenee koko ajan. Ne pyyhkii ruohontupsuihin Skotlannin nummilla.

Ja heitä ei paljoa auta, että yksi tällainen kakkavarvas Suomesta (meikäläinen)  maksaa aina silloin tällöin muutaman sata tai tuhat euroa heidän euromääräiselle tililleen. Ei auta, kun pääosa asiakkaista on kotimaisia punta-asiakkaita. Rukoilevat, että kotimaan asiakkaat eivät lakkaa ostamasta, vaikka joutuvat nostamaan hintoja kuukausittain.

Ja yksi jeesus katsoo jotain 2000-luvu alkupuolen tilastoja...anna mun kaikki kestää! ???

Posiella

Lainaus käyttäjältä: se - 29.01.09 - klo:23:46
Ilmankos koko metsäteollisuus on ny hätää kärsimässä, kun et oo Bozi niitä neuvomassa.       ;D

NO mun neuvoista on noin pian 30 vuotta.

Mutta tosi hyvin pärjäsivät niillä neuvoilla tähän saakka!!! :D

THL tiedottaa

Heh, ymmärrän hyvin, että tämä myöhäinen ajankohta saa silmäsi pyörimään.    ;D

Sellun tuotantoa, menekkiä, hintoja ja varastotilannetta on seurattava pitkällä aikajänteellä.

Voisit nyt hieman nähdä vaivaa ja hakea tuoreita lukemia esille, jatkaa tästä:

... maailman sellun varastotilanne oli 2,9 miljoonaa tonnia vuoden 2002 joulukuussa.

Katsokaa jostain, mikä tämän varastotilanteen kehitys on ollut tuosta tähän päivään mennessä.

Vois nimittäin aueta sunkin silmäs pienen vertailun jälkeen...    ;D

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä